Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er fluor bra for helsa?


duottar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at 'tannhelse' er et produkt av den lokalt giftige virkningen som fluor har, fordi det går ut over resten av benbygningen, og dette er særdeles uheldig, da benmassen i kroppen er meget viktig for å holde seg frisk også opp i høy alder. Da er det vel ikke noen positive effekter igjen, eller ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Jeg mener at 'tannhelse' er et produkt av den lokalt giftige virkningen som fluor har, fordi det går ut over resten av benbygningen, og dette er særdeles uheldig, da benmassen i kroppen er meget viktig for å holde seg frisk også opp i høy alder. Da er det vel ikke noen positive effekter igjen, eller ?

Hvordan kan det at benbygningen bli dårligere føre til bedre tannhelse?

 

Og "jeg mener" er vel strengt tatt ikke ord med veldig stor tyngde om du ikke er en forsker på området.

Lenke til kommentar

Fordi du har en gitt mengde med ressurser som går til benbygging og vedlikehold. Når du doserer fluor i virksomme doser så endrer du i balansen på hvor ressursene skal settes inn i tillegg til at fluor er en ren gift på cellenivå, og derfor er noe man burde søke å unngå å få i seg bevisst i form av kommersielle fluorprodukter.

 

"jeg mener" bruker jeg fordi jeg refererer til materiale jeg har samlet opp over tid og ikke kan dokumentere direkte her og nå. Men hvis man er interessert i emnet kan man grave litt på google å finne nogenlunde samme informasjonen.

Lenke til kommentar
Fordi du har en gitt mengde med ressurser som går til benbygging og vedlikehold. Når du doserer fluor i virksomme doser så endrer du i balansen på hvor ressursene skal settes inn i tillegg til at fluor er en ren gift på cellenivå, og derfor er noe man burde søke å unngå å få i seg bevisst i form av kommersielle fluorprodukter.

 

"jeg mener" bruker jeg fordi jeg refererer til materiale jeg har samlet opp over tid og ikke kan dokumentere direkte her og nå. Men hvis man er interessert i emnet kan man grave litt på google å finne nogenlunde samme informasjonen.

Men som en person med lite kunnskap om fluors virkning på kroppen, skal jeg høre på de tusener av forskere og leger/tannleger som mener at fluor i små doser er positivt for tennene og ikke gjør skade på kroppen, eller de ymse teoriene man måtte finne på google?

 

Jeg er i utgangspunktet av den oppfatning at man bør tilføre kroppen minst mulig legemidler, dersom man strengt tatt ikke behøver det (har brukt Paracet ca. 4 ganger i løpet av livet). Men fluortabletter fikk jeg inn med morsmelken, og jeg har veldig sunne, hele tenner. Kanskje er det tilfeldig, og kanskje er jeg hjernevasket, men jeg stoler egentlig stort sett på det systemet som forteller meg at fluor er bra for tennene.

Lenke til kommentar

Jeg har nogenlunde samme holdningene som deg, men jeg sjekker alltid opp i de helsemessige kontroversielle tingene slik som klor, amalgan, fluor etc, og når jeg får grundig forklart hele bildet med empirisk overbevisende materiale så er det enten en god svindel eller så kanskje det har noe for seg. I tilfellet fluor så har man jo ikke noen direkte konkurrenter som skulle prøve å tjene seg rike på å selge et erstatningsprodukt, derimot har man en sterk fluorindustri som er villig til å gjøre mye for å beholde status quo, i tillegg til en stat som sjelden vil innrømme feil jmf. amalgan som nå er forbudt å legge i tenner av tannleger med norsk praksis.

 

I bunn og grunn blir det hele et forsiktighetsprinsipp basert på personlig overbevisning basert på hvilke kilder man velger å tro på.

Lenke til kommentar

For å sette ting litt i perspektiv;

 

Arsenikk som før ble brukt i kosmetikk ble forbudt da man fant ut hvor giftig dette er for kroppen.

 

Bly som først ble brukt som smøremiddel i bensin ble forbudt i det man oppdaget hvor skadelig bly faktisk er.

 

Fluor er fremdeles lovlig selv om det er ca like giftig som arsenikk og bly.

 

Kvikksølv som er ekstremt giftig for kroppen har det også blitt satt fokus på ca de siste 20 årene, før det nå endelig blir tatt på alvor.

 

 

Lenge mente man at siden amalgam ikke var organisk så hadde det ikke noe skummel effekt i kroppen. Nå er det påvist at kroppen inneholder bakterier som kan omdanne uorganisk kvikksølv til organisk kvikksølv. På den ene siden sitter staten å forbyr folk å få kvikksølv-baserte tannfyllinger samtidig som en annen del av staten fremdeles sitter å argumenterer for at folk umulig kan slite med skadevirkninger av kvikksølvlekkasjer fra flere fyllinger over mange år. Når folk kjenner metallsmak i munnen når de drikker varme drikker så er det nok for meg i alle fall.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
På den ene siden sitter staten å forbyr folk å få kvikksølv-baserte tannfyllinger samtidig som en annen del av staten fremdeles sitter å argumenterer for at folk umulig kan slite med skadevirkninger av kvikksølvlekkasjer fra flere fyllinger over mange år.

Kan være vanskelig å ha tillit til "personer" med en slik dobbeltmoral. Spesielt når en vet det er penger involvert.

Lenke til kommentar

Et sitat som er brukt i artikkelen synes jeg var ganske festlig: 'Da fluor akkumuleres i kroppen og tilførsel nedsætter intelligensen, bliver slutresultatet, at befolkningen får mindre mulighed for at engagere sig og evne til at opdage eller modstå tyranni.' Jeg vet ikke om det sitatet sier noe om seriøsiteten i hele artikkelen? Er tyranniet knyttet til regjeringer eller til den konspiratoriske tannhelsetjenesten? ;)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...