Gå til innhold

IE8 til produksjon i mars?


Anbefalte innlegg

Og si at andre brukere som liker IE ikke vet bedre, viser jo bare at du må ta deg en tur i tenkeboxsen.
Det er hundretusenvis av Windowsbrukere som aldri har brukt noe annet en IE, dermed vet de ikke om andre nettlesere er bedre eller dårligere, eller om de kommer til å like de bedre.

Det finnes faktisk folk som ikke vet at det finnes andre nettlesere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sveinung: har du noen sinne brukt Firefox eller Opere lenger en et par minutter ?

 

Det er en grunn til at folk som nå bruker Firefox eller Opera aldri kommer til å gå tilbake til IE.

Jeg bruker stadig både Firefox og Opera i Linux, men ser overhodet ingen grunn til å ha noe annet enn Internet Explorer på mine Windows maskiner. Kjører nå IE8 RC1, og er veldig fornøyd med det.

 

Sveinung: Da er du en av de få som er mest fornøyd med IE. De fleste andre som bruker IE vet ikke bedre.

Citation needed.

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor: Du postet samtidig som meg, men du ser svaret mitt på hvorfor mange IE -brukere ikke vet bedre.

Det er bare din påstand.

Jeg har hjulpet flere personer som har klagd over at de har lastet ned et program fra Internett (DivX, Winzip, etc.) som installert Firefox.

Lenke til kommentar

Det går rykter om Microsoft. Jaja.

 

Microsoft har endelig klart å få ein nokolunde implementasjon av HTML4 og CSS2? Noen som kan nevne tre andre nettlesere som har hatt god støtte for disse tiårgamle standardene lenge nå? Vi får gratulere Microsoft og alle uvitende og uheldige IE-brukere med en bedre, men sikkert ikke fullstendig støtte av disse.

 

Ellers håper jeg på vegne av alle webutviklere, og brukere av anstendige nettlesere at Microsoft klarer å få til noe med IE8, og fremtidige nettlesere slik at internett faktisk kan videreutvikles. Microsoft har med sin nettleser ødelagt internett, men om de klarer å begynne å gjøre ting rett nå (tvilsomt?), så kan ting skje, spesielt med tanke på at HTML5 er på vei.

Lenke til kommentar
For en tid tilbake la jeg inn xp med nettverkskabelen i, kom så langt som til skrivebordet og ble opptatt med noe annet og kom ikke tilbake til maskinen før neste dag.

Da så jeg at http://no.msn.com/?ocid=iehp IE startsiden var oppe og stått sånn i 15 timer med da en totalt uoppdatert IE som ga meg virus.

Fjerning av filen ødela registeret og jeg måtte legge inn xp på nytt.

Ms kunne iallefall fjerner popupwindu av internett om OS finner nett etter en install.

Nå skal ikke alt skyldes på IE heller, synes jeg. Her ble nok et sikkerhetshull i windows xp utnyttet, ikke IE.

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor: Du postet samtidig som meg, men du ser svaret mitt på hvorfor mange IE -brukere ikke vet bedre.

 

 

Hva om de som du mener ikke vet bedre bruker firefox og femdeles ikke vet berde.

 

Så les dette da.

En trojaner som kalles Trojan.PWS.ChromeInject.A infiserer Firefox og stjeler brukernavn og passord på enkelte nettbanker. Trojaneren kamuflerer seg som et programtillegg. For å vite om du er infisert bør du åpne Verktøy > Utvidelser og velge fanen Programtillegg. Hvis du har et programtillegg som kalles “Basic Example Plugin for Mozilla” bør du slå dette av.

 

Noen tidlige nyhetsmeldinger har nevnt utvidelsen Greasemonkey, som er en legitim utvidelse som ikke har noe med denne trojaneren å gjøre i det hele tatt.

 

Trojanere sprer seg ved at brukeren selv installerer programvaren, som utgir seg for å være noe annet, f.eks. et nytteprogram. Det dreier seg derfor ikke om et sikkerhetshull i selve Firefox. Du kan ikke bli infisert ved å åpne nettsteder i Firefox, kun hvis du installerer programvare du har lastet ned. For å unngå å bli infisert av trojanere må man være nøye med ikke å installere programvare fra nettsteder man ikke stoler på. Utvidelser til Firefox bør installeres fra det offisielle nettstedet

 

Og er du en mindre viter så er løpet kjørt i ff også.

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Og er du en mindre viter så er løpet kjørt i ff også.

Dette gjelder det meste, og er ikke begrenset til nettlesere. Mange virus og malware, krever en viss aktivitet (åpne vedlegg i epost osv) fra brukeren for at de skal få "fotfestet" på maskinen.

 

Frem til nå så har vel andre nettleser utviklere vært flinkere/raskere til å fikse sikkerhetshull og generelt oppdatere sine nettlesere enn det MS har gjordt. Se f. eks hvor lang tid det gikk i mellom IE6 og IE7. Men som tidligere sagt så ser det ut til at MS prøver å rette opp mye av dette i IE8, så får vi se hva som skjer etter at IE8 blir sluppet.

Idielt sett så burde det være slik at nettlesere er gjevngode på sikkerhet og oppdateringshastighet, slik at det blir opptil funksjonalitet og brukerens preferanser som avgjør. Og ikke at man er nødt til å bruke nettleser x pga <sett inn grunn her>.

 

Edit: Er det ikke noe snakk om at IE8 ikke skal være en del av Windows 7?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Nå skal ikke alt skyldes på IE heller, synes jeg. Her ble nok et sikkerhetshull i windows xp utnyttet, ikke IE.

Kan være, men det skjer aldri uten at jeg åpner IE først.

Har sikkert kjørt 10.000 timer upatchet OS men kun hatt opp IE i 50 timer upatchet og fått virus 2 ganger på den måten.

 

Det kan være OS, ja

Endret av War
Lenke til kommentar
Hvorfor benytter M$ så mye tid på en tullete nettleser istedet for å utvikle Windows7 :no:

Det er ikke en tullete nettleser. Den er også en del av Windows 7, på samme måte som Safari er en del av OS X.

Apple har vertfall hvert pragmatiske nok til å gjenbruke fri programvare til den vanskelige delen av å lage en nettleser, gjennom KHTML/WebKit. Hadde Microsoft gjort det samme istedenfor å utvikle dere egen gjennområtne Trident med musesteg, hadde hele IE-problemet vert så godt som løst. Og MS kunne fortsatt med sin IE og hatt mer energi å bruke på Windows :thumbup:

 

Og hvis IE ikke er "tullete", så er det fordi "tullete" er en for snill beskrivelse av en nettleser som ligger årevis bak alle de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...