Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)


Anbefalte innlegg

Må ha begge deler. Hehe.

 

Mener i alle fall å huske at det var derfor jeg valgte bort Tamron og Sigma på 70-200, fordi AF var altfor treg.

 

Jeg har Tamroenen! AF henger sjeldent med i svingene!

 

Ikkje imponert

 

Håkon,

 

Om eg kjeme heim til helga for Seljecupen så kan jo eg ta med min 70-200 F/2.8 is så du kan få leike deg litt med. Er ikkje sikkert eg kjem endå kansje eg må til Kirkens på jobb... (då blir det mindnatt sol foto^^)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må ha begge deler. Hehe.

 

Mener i alle fall å huske at det var derfor jeg valgte bort Tamron og Sigma på 70-200, fordi AF var altfor treg.

 

Jeg har Tamroenen! AF henger sjeldent med i svingene!

 

Ikkje imponert

 

Håkon,

 

Om eg kjeme heim til helga for Seljecupen så kan jo eg ta med min 70-200 F/2.8 is så du kan få leike deg litt med. Er ikkje sikkert eg kjem endå kansje eg må til Kirkens på jobb... (då blir det mindnatt sol foto^^)

 

hææ? Tar du bilder?

 

No er eg i hvertfall overraska! Det hørest ut som en deal!

 

mvh Eltvik

 

 

Må ha begge deler. Hehe.

 

Mener i alle fall å huske at det var derfor jeg valgte bort Tamron og Sigma på 70-200, fordi AF var altfor treg.

 

Jeg har Tamroenen! AF henger sjeldent med i svingene!

 

Ikkje imponert

 

Håkon,

 

Om eg kjeme heim til helga for Seljecupen så kan jo eg ta med min 70-200 F/2.8 is så du kan få leike deg litt med. Er ikkje sikkert eg kjem endå kansje eg må til Kirkens på jobb... (då blir det mindnatt sol foto^^)

 

hææ? Tar du bilder?

 

No er eg i hvertfall overraska! Det hørest ut som en deal!

 

Midnatt i Kirkenes hørest sweaat ut!

 

mvh Eltvik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann! Skal dokumentere NM Lag jr. i golf på Bærum Golfklubb (29.-30. Juni og 1. Juli), og må derfor fotografere i JPEG ( :thumbdown: )... hakke lekt med JPEG siden jeg fotograferte kompakt! Bruker Canon EOS 40D.

 

Hva tror dere om å disse innstillingene:

 

Mode: Av (blenderprioritet)

Bildestil: Landskap

Skraphet: 4 (av 7

Kontraster: +2

Fargemetning: 0

Fargetone: 0

 

Kommer til å bruke et par minutter på å skjekke ut innstillingene i morgen tidlig, men håper på noen kommentarer :)

Lenke til kommentar
Hva med å skru fargemetning opp et hakk også? Får ofte litt mer knæshe farger. Fant hvertfall jeg ut etter nå et par uker med nikon d90. Men det er vel bare å teste rett før du skal ta bildet.

ja, tenkte litt på det. Håpet på at landskaps-stilen skulle knæsje fargene litt mer enn vanlig "nøytral"...

 

Skal dobbeltskjekke dette til i morgen ;)

 

Skal ta bilder fra klokken 8-18 før de lastes opp 18:30, blir ikke mye rom for redigering gitt :p

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaringer med nikon sin 3d følgefokus? Jeg har prøvd å bruke min på mitt nikon d90, men syns at det er lettere å treffe focus med af-c og midtstilt fokuspunt, evt skifte til et annet fokuspunkt om jeg vet hvor utøveren kommer, feks. inn fra siden.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har erfaringer med nikon sin 3d følgefokus? Jeg har prøvd å bruke min på mitt nikon d90, men syns at det er lettere å treffe focus med af-c og midtstilt fokuspunt, evt skifte til et annet fokuspunkt om jeg vet hvor utøveren kommer, feks. inn fra siden.

 

Har ikke forsøkt på D90, men på min D300 så fungerer det flott! Er ikke så aaalt for ofte jeg bruker det, skal jeg innrømme, men de gangene jeg gjør det, har jeg aldri hatt problemer med det.

 

Men ja, AF-C på midtstillt er ofte en god løsning.

 

/Yaricks :)

Lenke til kommentar
Da var jobben min gjort... Er fryktelig sliten, men veldig fornøyd! :)

 

Gratulerer! :D Blir det mulig å se bildene i en avis?

Takk!

 

æææhhh... skeptisk :blush: jeg tok bilder for golfklubben og alle de som ville følge junior lag NM. Lastet opp i 1600pixler på lengste side, slik at litt gratis nedlastning kunne gjøres ;)

 

Hørte faktisk positive kommentarer bak min rygg :cool:

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Virker litt både og. Noen steder må man ha pressekort, andre steder kan man komme til uten. Andre igjen, kommer inn fordi de er kjent i systemet der det skal fotograferes.

 

Selv så fikk jeg akkreditering på verdenscup langrenn i Granåsen idag. Jeg skrev bare en epost til dem, og fikk svar om at "det går sikkert i orden". Og det gjorde det. Men jeg kan antakelig bare glemme verdenscup skiskyting neste helg. Der er det som følger:

For å bli akkreditert må du være medlem av nasjonalt presseforbund, Norske Sportsjournalisters Forbund og/eller AIPS.

Søknadsfristen har gått ut også da, men likevel. Jeg ville neppe fått.

 

På f.eks. RBK sine kamper, så må pressebevis fremvises, og ID-kort leveres for å få foto-vest. Når vesten leveres tilbake, får man tilbake ID-kortet. Men azetlits kommer visst inn uten pressekort, men han er kjent av folka der.

 

På Toppserie-kamper, kommer man stort sett inn uten problemer. Det gjorde i alle fall jeg. Bare å vise frem et kamera med digert objektiv. :p

 

På fotballkamper i lavere divisjoner (2. og nedover), så kreves det ingenting. Det er bare å møte opp. Er det inngangspenger, så bare si at du skal fotografere og vis frem kameraet, så kommer du inn gratis.

 

Det er i alle fall mine erfaringer. Vet ikke åssen det er i 1. div fotball herrer.

 

Der må man også ha akkreditering, derimot tror jeg det er annerledes i håndball 1. divisjon herrer. Jeg kom i vertfall inn gratis uten noe som helst pressebevis.

 

Tror det står en del tips tidligere i tråden. Let frem dem. Hvis ikke, så får du si ifra her igjen, så får vi prøve å hjelpe. Ikke at jeg rekker det, men andre gjør det sikkert. smile.gif

 

Takk :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skal muligens fotografere en fotballkamp i kveld 20:30, med 40D + 70-200mm f/4. Hvordan vil det gå med tanke på lys? Det begynner jo å mørkne på den tiden, så jeg er litt bekymret. Vil lysene på banen kompansere mye for dette?

 

Når jeg fotograferer fotball med f/2.8 bruker jeg lukkertid på min 1/500 samt ISOen på 640 eller mer. Lavere enn 1/500 ville jeg ikke gått, så du må nok opp med ISO på over 800. Men prøv deg frem, og mål lyset. :) Evt. kan du fotografere i AV.

 

Om lyset på banen kan kompensere for mørketiden, det vet jeg ikke da jeg bare har fotografert i hall hittil.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Jeg har forresten funnet ut at det ikke nytter å hente mer lys enn det det faktisk er på de mørkeste banene. Da blir ISO altfor høy, og lukkertiden altfor lang. Så da går jeg ned 1/3 eller 2/3 på eksponeringskompensasjonen når mørket kommer - også får bildene bare bli litt mørke. Det var jo faktisk sånn der da likevel.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake fra kampen, og kan si at det var ganske lite ideelt å fotografere når det var såpass mørkt ute. Jeg ble tvunget opp på ISO 1600 for å kunne bruke lukkertider mellom 1/100 og 1/200.. Og da var de fleste bildene fortsatt i mørkeste laget.

 

Men, men.. Jeg fikk ihvertfall noen brukbare bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...