Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)


Anbefalte innlegg

Tror faktisk det er struktur nok i kunstgressmattene som det er mest av her i området. Eneste problem er vel når det som skjer er på andre sida av banen, og man har 70-200.

Bare spørsmål av ren nysgjerrighet. Har ikke Canon fokus-tracking, dvs man velger spiller, holder inne AF-knappen og kamera vil sørge for å holde denne spilleren i fokus til han/hun blir borte fra søkeren eller man velger å fokusere på annen spiller?

 

Edit:

For Nikon heter fokusmodusen dynamic (og velger 3D tracking), man velger fokus objekt med et av fokuspunktene (midterste) og kamera styrer resten. D300 og D3 har dette, testet litt rundt dette på D3, fungerer overraskende bra. Selv spillere som løper foran og krysser sikten til spiller man har i fokus klarer automatikken håndtere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, hva med å prøve å sette aktivt fokuspunkt til det rett under midten? Hva tror dere om det? Eller kommer jeg bare til å bomme oftere på bena enn skjortene til spillerne? :)

 

Jeg har forsøkt dette selv ved noen anledninger, og det har ofte fungert ganske bra.

 

Kan du skrive litt om hva du gjorde i praksis med den teknikken? Byttet du fokuspunkt når det som skjedde var langt borte, f.eks.? Hvilke mm brukte du med teknikken? Brukte du tidvis gresset som fokuspunkt? Ble det mye avkuttede ben på spillerne i bildene? Eller hoder? Osv.

 

Er forresten endelig ferdig med å sortere alle bildene som ble tatt over 10 dager, til sammen rundt 7500 (1 dag med langrennstrening, 2 dager med langrennsløp, 2,5 badmintonkamp, 1 dag med skiskyting og en fotballkamp). Er ferdig kokt i hodet nå, men fikk kutta ned antall bilder til i underkant av 1700.

 

Det spørs litt hva/hvor jeg fotografer, og på brennvidden, eller rett og slett hvor mye av søkeren som fylles av utøveren. Hvis det er en spiller som kommer løpende mot kameraet, og jeg bruker Bigma-en, så kan det fungere, da fokusen er ganske treg. Da vil fokusen hele tiden ligge rett foran spilleren, så når spilleren når det punktet så vil han ofte være i fokus når bildet blir tatt. Nå som jeg derimot stort sett bruker 80-200 så har jeg holdt meg til å fokusere på utøveren. I tillegg så hjelper det å ha et kamera som har rask følgefokus. Merker forskjellen fra D50 til D3, for å si det sånn.

 

Egentlig så handler det kun om å være fokusert, og å hele tiden vite hvor fokuspunktet er, og å vite at det dekker det/den du vil skal være i fokus. Jeg forsøker å fokusere mere på det, og har merket stor fremgang på bildene, synes jeg selv. Gleder meg allerede til 5. april og neste "photo-op".

Lenke til kommentar
Lurer på to ting angående dette:

1) Det er nettopp dette jeg er litt nyskjerrig på. Når man tar slike sports-journalistbilder, så skal de på trykk i aviser dagen der på, da er det vel fordel med avtale på forhånd...(?)

2) Får hvem som helst komme innenfor gjerdene på slike arrangementer, eller må man ha slike sertifikater?

 

1) Jo, det er lurt å ha avtaler på forhånd. Helt klart. Jeg har vurdert å begynne å høre med lokalaviser om det er en kamp de vil jeg skal fotografere. Må jo være frempå for å få solgt noe.

 

2) Det spørs veldig på hva slags arrangement det er. Er det veldig strengt, trenger man "forhåndsgodkjenning", også får man akkrediteringskort ved oppmøte. For å få dette, krever mange at man er medlem av norsk journalistlag, er ansatt av en avis e.l.

 

Fra biathlon-trondheim.no:

For å bli akkreditert må du være medlem av nasjonalt presseforbund, Norske Sportsjournalisters Forbund og/eller AIPS.

 

Jeg gadd ikke søke engang. Hehe.

 

For å få foto-vest, må man ofte gi bort pressekortet som depositum. I Granåsen på langrenn måtte jeg legge ut 150,- i kontanter siden jeg ikke har pressekort. Fikk tilbake pengene når jeg leverte vesten igjen. Sikkert andre løsninger også på dette.

 

Bare spørsmål av ren nysgjerrighet. Har ikke Canon fokus-tracking, dvs man velger spiller, holder inne AF-knappen og kamera vil sørge for å holde denne spilleren i fokus til han/hun blir borte fra søkeren eller man velger å fokusere på annen spiller?

Edit:

For Nikon heter fokusmodusen dynamic (og velger 3D tracking), man velger fokus objekt med et av fokuspunktene (midterste) og kamera styrer resten. D300 og D3 har dette, testet litt rundt dette på D3, fungerer overraskende bra. Selv spillere som løper foran og krysser sikten til spiller man har i fokus klarer automatikken håndtere.

 

Tja. Jeg vet ikke om jeg hadde fått slik tracking til å fungere engang, jeg. Mulig Canon har noe slikt, jeg vet faktisk ikke. Men det skal definitivt undersøkes. Mulig slikt bare er på proffkameraene til Canon.

Lenke til kommentar
Det spørs litt hva/hvor jeg fotografer, og på brennvidden, eller rett og slett hvor mye av søkeren som fylles av utøveren. Hvis det er en spiller som kommer løpende mot kameraet, og jeg bruker Bigma-en, så kan det fungere, da fokusen er ganske treg. Da vil fokusen hele tiden ligge rett foran spilleren, så når spilleren når det punktet så vil han ofte være i fokus når bildet blir tatt. Nå som jeg derimot stort sett bruker 80-200 så har jeg holdt meg til å fokusere på utøveren. I tillegg så hjelper det å ha et kamera som har rask følgefokus. Merker forskjellen fra D50 til D3, for å si det sånn.

 

Egentlig så handler det kun om å være fokusert, og å hele tiden vite hvor fokuspunktet er, og å vite at det dekker det/den du vil skal være i fokus. Jeg forsøker å fokusere mere på det, og har merket stor fremgang på bildene, synes jeg selv. Gleder meg allerede til 5. april og neste "photo-op".

 

Takker for svar. En tanke som slo meg er at jeg i alle fall skal skifte til fokus under når det er straffe, og jeg står på langsiden ved hjørneflagget. For da får jeg i alle fall alltid fokuset på reklameskiltene i bakgrunnen, siden jeg følger ballen, og ikke en spiller. :)

 

Husk at det er fototreff her i byen 4. april. :)

Lenke til kommentar

Skal på søndag kl. 20.00 på fotball kamp med lokal laget på en fotball bane med 2x svære spotlights på hver sin kort-side av banen. Jeg vil tro det blir relativt mørkt, men håper at lyktene hjelper en del på.

Uansett vil jeg tro det blir for mørkt til å ha på full åpen blender og lukkerhastighet på 1/200++. Blitz vil jeg tro er håpløst. Jeg kommer nok til å bruke ISO 800/1600.

 

Jeg skal bruke 55-200mm, da jeg bare har et kamera(foreløpig), og det å skifte objektiv hver gang spillerne kommer nærme? Neitakk!

 

PS: Dette er første gangen jeg vil prøve meg på en fotball kamp, og all idrett i det hele tatt, utenom noen BigAir-konkuranser på fjellet.

 

Øyjor'n

Lenke til kommentar
Lurer på to ting angående dette:

1) Det er nettopp dette jeg er litt nyskjerrig på. Når man tar slike sports-journalistbilder, så skal de på trykk i aviser dagen der på, da er det vel fordel med avtale på forhånd...(?)

2) Får hvem som helst komme innenfor gjerdene på slike arrangementer, eller må man ha slike sertifikater?

 

1) Jo, det er lurt å ha avtaler på forhånd. Helt klart. Jeg har vurdert å begynne å høre med lokalaviser om det er en kamp de vil jeg skal fotografere. Må jo være frempå for å få solgt noe.

 

2) Det spørs veldig på hva slags arrangement det er. Er det veldig strengt, trenger man "forhåndsgodkjenning", også får man akkrediteringskort ved oppmøte. For å få dette, krever mange at man er medlem av norsk journalistlag, er ansatt av en avis e.l.

 

Fra biathlon-trondheim.no:

For å bli akkreditert må du være medlem av nasjonalt presseforbund, Norske Sportsjournalisters Forbund og/eller AIPS.

 

Jeg gadd ikke søke engang. Hehe.

 

For å få foto-vest, må man ofte gi bort pressekortet som depositum. I Granåsen på langrenn måtte jeg legge ut 150,- i kontanter siden jeg ikke har pressekort. Fikk tilbake pengene når jeg leverte vesten igjen. Sikkert andre løsninger også på dette.

 

Bare spørsmål av ren nysgjerrighet. Har ikke Canon fokus-tracking, dvs man velger spiller, holder inne AF-knappen og kamera vil sørge for å holde denne spilleren i fokus til han/hun blir borte fra søkeren eller man velger å fokusere på annen spiller?

Edit:

For Nikon heter fokusmodusen dynamic (og velger 3D tracking), man velger fokus objekt med et av fokuspunktene (midterste) og kamera styrer resten. D300 og D3 har dette, testet litt rundt dette på D3, fungerer overraskende bra. Selv spillere som løper foran og krysser sikten til spiller man har i fokus klarer automatikken håndtere.

 

Tja. Jeg vet ikke om jeg hadde fått slik tracking til å fungere engang, jeg. Mulig Canon har noe slikt, jeg vet faktisk ikke. Men det skal definitivt undersøkes. Mulig slikt bare er på proffkameraene til Canon.

 

Canon sin følgefokus heter AI SERVO.

Lenke til kommentar

Er selv veldig intressert i sportfoto og har fotografert litt. Har vært utplassert i lokalavisa i 4 uker så har vært med på et parr hocky kamper.

 

Når jeg fotograferer hocky, liker jeg å stå nede ved vantet i svingen med utsikt mot motstanderenes mål. Bruker en nikon 70-200 F 2.8 sammen med Nikon D3, noe som jeg kan gå ganske høy på ISO uten å oppnå støy.

 

På bildene har jeg brukt Lukker på 500, f2.8 og en ISO på 1600.

 

En erfaring jeg tok med meg fra første kampen er at når man står bak plexiglasset er det viktig å stå helt inni glasset for å unngå at fokusen henger seg opp i refleksjoner i glasset.

 

Selv syns jeg det er viktigere gå tett i action bilder for å få med meg, uttrykk,følelser og blikk. Det blir mange bomskydd, men i blant så treffer man ganske godt, selv syns jeg ikke selv at jeg har oppnådd det enda.

 

Legger ut noen av hockybildene mine, de er veldig komprimert så ikke heng dere opp i fargene.

 

post-111136-1238193095_thumb.png

post-111136-1238193064_thumb.jpg

post-111136-1238193111_thumb.jpg

post-111136-1238193132_thumb.jpg

post-111136-1238193169_thumb.png

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet ut hvorfor så mange av bildene mine er ute av fokus. Årsaken er nok Canon EOS 30D...

 

Var på fotballkamp idag. Kampen startet kl 12, og det var lettskyet og sol, så det var ingenting i veien med lyset. Kjørte ISO 200 og 160. Likevel så klarer altså 30D å bomme forferdelig mye. Jeg kjørte AI servo, og aktiverte det midterste fokuspunktet. Den klarte ikke låse fokusen i bare kunstgresset, så det ble ikke noe særlig med testing av fokuspunkt under midten. Objektivet er jo Canon 70-200 F/2,8L IS USM, og når fokusen treffer, så er det jo klokkerene bilder jeg får. Jeg var ekstra nøye med å ha folk i det midterste fokuspunktet, og det er de jo også, ser jeg, når jeg kommer hjem og får sett på bildene. Men likevel er det masse bilder som er ute av fokus. T.o.m. der spillerene har stått stille, er det noen ute av fokus.

 

Er nesten som om 30Den ikke henger med objektivet...

Lenke til kommentar

Feriepenger er det lite av, og med skattesmell på 16k så blir det lite fotoutstyr fremover. :(

 

Men jeg kom til å tenke på en ting. Kan det være den "smarte følgefokusen" som ødelegger? Hvis jeg trykker knappen halvveis ned, men tilfeldigvis bommer på spilleren og treffer bakgrunnen bare såvidt det er, så fortsetter den å fokusere på bakgrunnen helt til jeg slipper knappen igjen?

 

Tror vel egentlig ikke på dette, men. For jeg ser av flere bildeserier her at spilleren begynner med å være ute av fokus, for så 2 bilder senere i være i perfekt fokus. Kan det være at fokuspunktet ikke er helt perfekt i midten der den skal være?

 

Har et veldig godt eksempel. Skulle bare ta bilde av de som står oppe i et tårn med videokamera. Jeg har lagt på de røde strekene, som viser midten av bildet.

 

post-31358-1238256297_thumb.jpg

 

Edit: Bildet er heftig croppa.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Nei, jeg vet det ikke er bra. Synes nesten jeg får fler og fler feiltreff. Men som sagt, når fokusen treffer, så er det jo supre bilder. Og jeg tror ikke det har noe med objektivet å gjøre, for det har vært slik hele tiden (3 objektiver, 1 hus).

 

På bildet så bomma altså fokusen totalt, men det kan jo selvfølgelig være min feil, ved at jeg trykket knappen halvveis inn, over hodene på folka. Jeg får teste videre utover våren og se.

 

FF har jeg ikke råd til likevel. Hehe.

 

De som spilte var Rosenborg 2 og Strindheim, vintercupen. Bildene som ble bra, kan sees her.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Kan vel være litt problematisk med regnvær for ikkje vantette hus.

 

Verdt å invistere i regnbeskuttelse?

Jeg har Samsung kamera og Pentax DA* optikk og det er værtett, og tåler veldig lye regn. Likevel har jeg et regntrekk fra kata, og det er det to grunner til. Jeg har også noe optikk fra Tamron som ikke er tett, og da er det veldig greit med med trekk. Dessuten så kan det fort bli kaldt på fingrene når jeg er ute i Bergensvær om vinteren ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...