Gå til innhold

Have aldersgrensen for sertifikat til 20 år?


jossih

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor? så på antall bilister under 20 og se på hvor mange som kræsjer

 

Tror du det er fordi de er under 20, eller fordi det er normalt deres to første år i trafikken?

 

Forsikringsselskapene opererer vel med en grense på 23-24 år hvor man må betale mer dersom man er yngre.

Lenke til kommentar

Å heve aldersgrensen vil bare hindre personer mellom 18 og 20 å kræsje, og vil sikkert øke statistikken for 20-25.

Det er ikke alltid fordi man er ung at man kræsjer, men (Som Brysom sier) at det er deres første år bak rattet.

Mange har et lite behov for fart som må bli oppfylt før de roer seg, og det kommer uansett om de er 18 eller 20.

 

Noe som hjelper mer tror jeg er strengere krav for å ta lappen og bedre holdningskampanjer.

 

:)

Lenke til kommentar
Å heve aldersgrensen vil bare hindre personer mellom 18 og 20 å kræsje, og vil sikkert øke statistikken for 20-25.

Det er ikke alltid fordi man er ung at man kræsjer, men (Som Brysom sier) at det er deres første år bak rattet.

Mange har et lite behov for fart som må bli oppfylt før de roer seg, og det kommer uansett om de er 18 eller 20.

 

Noe som hjelper mer tror jeg er strengere krav for å ta lappen og bedre holdningskampanjer.

 

:)

 

det har jeg også tro på, hvorfor skal vi som følger med på veien lide fordi fåtallet av oss krasjer

Lenke til kommentar

"Myndighetsalder, tidligere kalt lagalder, er den alderen da en person blir myndig, det vil si gammel nok til selv å slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten bruk av verge. Etter at Europarådet i 1972 vedtok en resolusjon om at myndighetsalderen bør være 18 år, er dette blitt den vanlige alderen i Europa, fra 1979 også i Norge."

 

jeg bare legger opp denne fra Wikipedia, sånn for moro skyld..

Lenke til kommentar
Å heve aldersgrensen vil bare hindre personer mellom 18 og 20 å kræsje, og vil sikkert øke statistikken for 20-25.

Det er ikke alltid fordi man er ung at man kræsjer, men (Som Brysom sier) at det er deres første år bak rattet.

Mange har et lite behov for fart som må bli oppfylt før de roer seg, og det kommer uansett om de er 18 eller 20.

 

Noe som hjelper mer tror jeg er strengere krav for å ta lappen og bedre holdningskampanjer.

 

:)

 

det har jeg også tro på, hvorfor skal vi som følger med på veien lide fordi fåtallet av oss krasjer

 

Livet er ikke bestandig rettferdig.

Om du ikke ha bruk for bil. så kan du jo bare kvitte deg med den og problemet ditt er løst.

 

Men på en annen side, så har noen forsikringsselskaper ungdomstillegg, og dette blir da tilbakebetalt ved 23 eller 25 år, når du har kjørt skadefritt.

Dette er vel ikke en belastning?

Lenke til kommentar

På det trafikale grunnkurset lærte vi om hvordan det var i sveits (tror jeg). Der får man lappen på samme måte som her, men hvert halvår i 2 år (ca) må man ta en liten "oppkjøring", slik at kjørelærer kan bedømme om du fortsatt er flink i trafikken. Disse "oppkjøringene" var også ganske billige.

 

Det er grunnsteinene i min hukommelse angående dette, sikkert en del detaljer som er feil

Lenke til kommentar
Nå har vi allerede innført en prøvetid.

Ser man hvor uoppdatert det går an å bli. Hvordan fungerer denne prøvetiden? Setter den noen begrensninger?

Den fungerer med at du får to år på deg fra du får lappen på å lære å kjøre bil (SV har frasagt seg ansvaret der tydeligvis) og ved at du kan lettere miste lappen. Blant annet er det færre prikker som trengs for at den ryker og du må kjøre opp på nytt om du mister'n (ta det med en klype salt ettersom jeg ikke havner innenfor denne perioden).

:)

Lenke til kommentar
Nå har vi allerede innført en prøvetid.

Ser man hvor uoppdatert det går an å bli. Hvordan fungerer denne prøvetiden? Setter den noen begrensninger?

Den fungerer med at du får to år på deg fra du får lappen på å lære å kjøre bil (SV har frasagt seg ansvaret der tydeligvis) og ved at du kan lettere miste lappen. Blant annet er det færre prikker som trengs for at den ryker og du må kjøre opp på nytt om du mister'n (ta det med en klype salt ettersom jeg ikke havner innenfor denne perioden).

:)

Så man får lappen før man har lært å kjøre bil :roll: ?

Lenke til kommentar

Man har 2 års prøvetid.

 

Mister du lappen innen den perioden, må man ta teori og oppkjøring på nytt.

Vil man øvelseskjøre eller ta teorien mens man er lappløs må man søke om dette hos politet.

Når det har gått 2 år med lappen, får man den igjen i posten som resten av folket, om man har kjørt alt for fort etc.

Lenke til kommentar

Tja.

 

Schrödingers Katt på NRK hadde for en tid tilbake en sak der de har funnet ut at ungdom helt opp til 25-årsalderen rett og slett ikke har utviklet ferdig endel viktige deler av hjernen. Slikt som styrer blant annet dømmekraft og risikoforståelse.

 

Det er jo ingen hemmelighet at ungdom på 18-20 år er sterkt representert når det gjelder trafikkulykker, noe jeg tror i stor grad kan skyldes umodenhet.

 

Å påstå at man kommer til å se like mye ulykker blant ferske sjåfører om man hever aldersgrensen til feks 20 år, har jeg svært liten tro på. De aller fleste "modnes" betraktelig på de to årene, og vil etter min mening være mye bedre skikket til å kjøre bil først etter de er fylt 20.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, veldig mange er mer enn skikket til å kjøre bil allerede når de er 17, mens andre igjen egentlig ikke skulle hatt lov å kjøre før de var 30, eller kanskje aldri. Det er forskjell på folk, og en heving av aldersgrensen ville desverre gått ut over de som faktisk er skikket også. Det bør finnes andre måter å gjøre dette på..

 

Samtidig tror jeg at et forsøk på å heve aldersgrensen for sertifikat nå ville ført til borgerkrig i dette landet.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...