Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for tipsene, hadde vært typisk meg å hoppe på det første og beste :) Hare rensa sensorn på 30D selv, hva er forskjellen på å rense sensorn på ett 5D?

Sensoren er større. så du må ha større swab's. Samtidig er det vel større sjanse for å få støv på sensoren.

Stor sensor som fyller kamerahusets indre ganske heftig, trangt og vanskelig å komme til er vel stikkord her.

Stor sensor: Ja. Trangt og vanskelig: Nei. Hvis BorgSol1 har renset sensor på 30D, er det jo helt samme prinsipp for 5D. Man trenger ikke overdramatisere vanskene med dette. Er ikke akkurat avansert hjernekirurgi å rense en sensor.

Lenke til kommentar
Stor sensor: Ja. Trangt og vanskelig: Nei. Hvis BorgSol1 har renset sensor på 30D, er det jo helt samme prinsipp for 5D. Man trenger ikke overdramatisere vanskene med dette. Er ikke akkurat avansert hjernekirurgi å rense en sensor.

Fullformat sensor krever større sensor swab, det er trangere - hjernekirurgi er det ikke, men kan til tider føles slik. Rens av crop sensor og fullformat er 2 rimelig forskjellige oppgaver.

Lenke til kommentar
Sensor swab er ikke det eneste saliggjørende når det gjelder sensor-rens. Jeg har brukt lenspen med stort hell :thumbup: Billig, ufarlig og enkel å bruke.

Så lenge du ikke har noe på sensoren som krever renskevæske for å få det bort er dette uten tvil en bedre løsning, men husk å blåse bort så mye støv som mulig fra sensoren før du begynner. Rimelig skummelt med små pollen, sandkorn eller lignende som man drar over sensorflaten uansett metode.

 

Jeg for min del har utenom å blåse av sensoren sluttet fullstendig med all rensing selv - overlater det til de som kan det. Alle er forskjelige, men for meg er det verdt rundt 1000 kr i året for å slippe denne operasjonen. Blir faktisk rundt 500 i året pr kamerahus nå siden Nikon sponser 1 rens hvert år.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Sensor swab er ikke det eneste saliggjørende når det gjelder sensor-rens. Jeg har brukt lenspen med stort hell :thumbup: Billig, ufarlig og enkel å bruke.

Så lenge du ikke har noe på sensoren som krever renskevæske for å få det bort er dette uten tvil en bedre løsning, men husk å blåse bort så mye støv som mulig fra sensoren før du begynner. Rimelig skummelt med små pollen, sandkorn eller lignende som man drar over sensorflaten uansett metode.

 

Jeg for min del har utenom å blåse av sensoren sluttet fullstendig med all rensing selv - overlater det til de som kan det. Alle er forskjelige, men for meg er det verdt rundt 1000 kr i året for å slippe denne operasjonen.

 

Det har du helt rett i. Blåse først og så lenspen, avslutte med blåsing.

 

Når det gjelder sensorswab, så følte jeg at det var litt stress å bruke denne på 5D. Midt på sensor var ukomplisert, men hjørnene var vanskelig å gjøre rene

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i. Blåse først og så lenspen, avslutte med blåsing.

 

Når det gjelder sensorswab, så følte jeg at det var litt stress å bruke denne på 5D. Midt på sensor var ukomplisert, men hjørnene var vanskelig å gjøre rene

Akkurat det med sensorswap og hjørner er et mareritt på fullformatsensor. Da er vi faktisk 100% enig :)

 

En liten viktig ting når det gjelder lenspen også. Nye kamera kan kaste olje, om man da bruker lenspen har man gjort det store - da har man dratt oljerester over hele sensoren. Sett eksempler på dette (ikke på mine kamera heldigvis).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Ettersom jeg sliter med å finne ett brukt 5D her hjemme så har jeg sjekket litt på ebay..litt bedre utvalg der iallefall.

Ville dere hatt store betenkeligheter med å kjøpe ett brukt kamera derfra?

Det er alltid en viss fare med bruktkjøp uansett, bruktkjøp fra utlandet er enda større. Får du tilsendt en murstein er det egentlig veldig vanskelig å få gjort noe med det. eBay har muligens noen ordninger som forhindrer denne muligheten?

Lenke til kommentar

Som Saturnia sier dukker det garantert opp noe på foto.no.

Selv om jeg har kjøpt mye på Ebay, så ville jeg ikke kjøpt brukt utstyr fra privatpersoner der. Prisene er i tillegg nokså høye grunnet ufordelaktig dollarkurs. Kjøper du en "norsk" 5D, vil den også være dekket av reklamasjonsretten (5 år)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Takker for tips fra alle, lærer nye ting her hele tiden! :)

 

Har ett lite/stort problem på 30D, har noen bittesmå prikker i søkeren som jeg ikke vet hvordan jeg skal bli kvitt.. Det er ikke støv på sensoren, for jeg har tatt noen testbilder..og de viser ingen antydning til støvflekker. Hva gjør jeg med dette tro?

Lenke til kommentar
Har fått tilbud om ett 5D og ett fast 24mm f/2,8 objektiv til 11.000,- Hun er eneste eier, har brukt det aktivt i 3 år og etter som jeg forstår mest til portrett o.l. Hun vet ikke hvor mange eksponeringer det har tatt...derfor er jeg litt usikker..

 

Hva mener dere?

24 mm 2.8 koster under kr. 2000,- og er et billig, men sikker helt ok objektiv (har ikke prøvd det).

 

Prisen er i høyeste laget, spør du meg. Maks 10.000,-, trenger du ikke objektivet får du sikkert solgt for rundt tusen-lappen. Er hun en vanlig hobby-fotograf, tro jeg ikke jeg ville bekymret meg over antall eksponeringer. Er det gått 30.000, så har du 70.000 igjen..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Har fått tilbud om ett 5D og ett fast 24mm f/2,8 objektiv til 11.000,- Hun er eneste eier, har brukt det aktivt i 3 år og etter som jeg forstår mest til portrett o.l. Hun vet ikke hvor mange eksponeringer det har tatt...derfor er jeg litt usikker..

 

Hva mener dere?

24 mm 2.8 koster under kr. 2000,- og er et billig, men sikker helt ok objektiv (har ikke prøvd det).

 

Prisen er i høyeste laget, spør du meg. Maks 10.000,-, trenger du ikke objektivet får du sikkert solgt for rundt tusen-lappen. Er hun en vanlig hobby-fotograf, tro jeg ikke jeg ville bekymret meg over antall eksponeringer. Er det gått 30.000, så har du 70.000 igjen..

Det er 28mm f/2.4 som koster rundt 2 lapper; 24mm er vel på rundt 4 lapper ny.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...