Dernel Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Spill er jo kultur. Alltid morro med en trådstarter som egentlig ikke vet hva han prater om Endret 22. februar 2009 av Dernel
Kenny Bones Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Er jo mest sannsynligvis trolling. Eller at trådstarteren ikke forstår hva Kultur er for noe overhodet. Det er jo forsåvidt sant at for x antall år siden så var ikke spill sett på som kultur i den forstand. Men det er jo akkurat det som er greia med kultur. Kultur er noe som utvikles over tid utfra om det er/blir en folkelig greie ut av det. Film var vel heller ikke kultur før det hadde blitt litt med utbredt og at folk først begynte å se film. Ingenting kan være kultur i utgangspunktet.
Keiseren av Grønland Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 LOL; teit tråd. Hva med å si noe som "spill er kultur, ikke spill"
S-r-ex Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Spill er da i høyeste grad kultur. 5000 nerder samlet i én hall kan ikke ta feil!
Heales Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 (endret) jasså? vell for ca 1 år sia ble ikke spill sett på som kulturelt.. hvorfor ble det pusselig endra? bare fordi Giske den griske pusselig ville sette moms på alt fra the gathering till spill på hylla.. hvis spill skal bli sett på som kulturelt burde det vært det fra starten av.. ikke bare pusselig bli det når det ble økonimisk lønsomt. Interessant dette, men synd at du misser så totalt på fakta her. 1. Kulturdepartementet la i 2008 frem en egen Stortingsmelding om Dataspill, og i denne defineres dataspill som kultur. Stortingsmelding nr. 14 2007/2008 http://www.medietilsynet.no/Documents/Aktu...4000DDDPDFS.pdf 2. Det var ikke Giske som ville innføre moms på arrangementer som The Gathering - det var det Skatt Øst som forsøkte seg på. http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=504539 3. Det var faktisk Giske selv om tok et initiativ som førte til en endring av forskriftene i forbindelse med Statsbudsjettet for 2009 som ga arrangementer som The Gathering lovefestet momsfritak. http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.5208434 http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=524586 Selvsagt kan man på subjektivt grunnlag mene at dataspill ikke er kultur, men sånn objektivt holder ikke det mål. Uansett er det alltid greit å ha fakta i orden når man skal komme med slike skråsikre påstander som du har gjort i denne tråden. Endret 23. februar 2009 av Heales
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen. Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte -funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel. (Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)
vikingkylling Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Spill er da i høyeste grad kultur. 5000 nerder samlet i én hall kan ikke ta feil! Om de bare spiller CS og WoW, så jo, i aller høyeste grad.
Phinex Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 hehehe, merkelig nok ble trådstarter veldig stille ...
Sovende Panda Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 (endret) hehehe, merkelig nok ble trådstarter veldig stille ... Ikkje så rart når over 20 personar slepper fakta rett i henda på vedkommende Spel er kultur, når det er så utbredt rundt om i verden som det er i dag er det heilt sikkert. Endret 23. februar 2009 av Mutu
Gnurpen Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Spill har et enormt potensiale som en kulturopplevelse siden det er et av ytterst få former for kultur som er interaktivt. Brukeren er ikke lenger en observatør, som når man står i et galleri og ser på et bilde, men er istedet med inn i bildet og er med på å bestemme hva som skal skje videre. Spill kan absolutt være kultur. Endret 23. februar 2009 av Gnurpen
VinterUlv Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Hva som er kultur og ikke er vel ganske flytende? Litt av poenget mitt er at kulturen i seg selv er forskjellig fra land til land, så da vil det vel si at definisjonen om hva som er kultur også blir bestemt ut ifra landet. Men.. i norge i alle fall, tror jeg også at spill faller innenfor rammene for kultur.
Evilfish Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Skrevet 24. februar 2009 OP her egentlig mente jeg ikke at spill ikke er kultur.. men jeg fikk en liten NERDRAGE når jeg hørte at staten satte kultur status på det for å få moms penger osv jeg mente ikke at spill ikke er kulturelt for gamere osv.. men jeg syntes at siden staten aldri så på spill som kultur før,så hvorfor skulle de det nå... derfor sa jeg at spill ikke er kultur... fordi staten bare erkjenna spill når de så at andre land også satte en tax på spill.. men hvaever.. orker ikke å skrive mer
kilik Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Den britiske kulturforskeren Edward B. Taylor formulerte i 1871 en kjent definisjon Kultur, er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer. Jeg vil også si at mange spill er kunst, men det er en annen debatt...
S-r-ex Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 OP her egentlig mente jeg ikke at spill ikke er kultur.. men jeg fikk en liten NERDRAGE når jeg hørte at staten satte kultur status på det for å få moms penger osv jeg mente ikke at spill ikke er kulturelt for gamere osv.. men jeg syntes at siden staten aldri så på spill som kultur før,så hvorfor skulle de det nå... derfor sa jeg at spill ikke er kultur... fordi staten bare erkjenna spill når de så at andre land også satte en tax på spill.. men hvaever.. orker ikke å skrive mer Enten har du misforstått, eller så gjør du ikke poenget ditt klart. Staten stemplet spill som kultur slik at arrangementer som The Gathering skulle slippe moms. Hadde det ikke vært for Giske hadde vi ikke sittet her og ventet i spenning til neste TG i april. Hvorfor? Fordi uten ham ville arrangørene sittet med nesten en million kroner i moms-gjeld, hvilket ville bety slutten på TG for godt. Så egentlig burde du ha vært glad som en fele om du skal på TG Men når det gjelder moms på spill du kjøper i butikken, så er den der fortsatt. Moms-fritaket gjelder "kultur-arrangementer", og siden spill er definert som kultur, slipper arrangmenter som TG moms.
Evilfish Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Skrevet 24. februar 2009 (endret) Enten har du misforstått, eller så gjør du ikke poenget ditt klart. Staten stemplet spill som kultur slik at arrangementer som The Gathering skulle slippe moms. Hadde det ikke vært for Giske hadde vi ikke sittet her og ventet i spenning til neste TG i april. Hvorfor? Fordi uten ham ville arrangørene sittet med nesten en million kroner i moms-gjeld, hvilket ville bety slutten på TG for godt. Så egentlig burde du ha vært glad som en fele om du skal på TG Men når det gjelder moms på spill du kjøper i butikken, så er den der fortsatt. Moms-fritaket gjelder "kultur-arrangementer", og siden spill er definert som kultur, slipper arrangmenter som TG moms. ahhh, du har rett.. var bare jeg som var litt for late till å finne det ut.. tokk litt tid Endret 24. februar 2009 av Camrot Fjernet kommentar på slettet innlegg
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 For andre gang blir et personangrep fjernet fra tråden, som vanlig tolereres ikke slikt. Kommer det flere slike innlegg i tråden, vil det bli delt ut ferier fra nå av. (Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes via PM)
Dracoknight Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 Et lite hint til trådstarter først; om du hadde skrevet den første posten din om eksakt av hva du tenkte istedet for å komme med en kommentar uten noe å grunnlegge det på så hadde du sluppet en del grisetaklinger i fra forum. Over til tema: Spill er i såfall i min meining kultur av den rikeste sort, ikke bare er spill en kultur i seg selv, men det utbrer kultur ifra andre kulturer og. Og i trådstarters egentlige oppfattning at staten stemplet spill som kultur for å dra penger ut av det er det riktig nok idiotisk helt til man ser det fulle bildet at man slipper moms skatt på spill relaterte arragemanger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå