Gå til innhold

Prosessorer er vanskelig...


Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg brukt en Toshiba Satellite med Celeron prosessor, 1.1ghz, 256RAM. Jeg er kjempefornøyd med denne maskina, men kjæresten min og jeg har funnet ut at den ikke er stor nok for oss begge...så jeg må ha en ny!

 

Viktig: stillegående og med lang batteritid.

 

Jeg har kikket på mange ulike alternativer, men dette med prosessorer forvirrer meg. Celeron, mobile osv. prosessorer er mer stillegående, men svakere enn vanlige prosessorer forstår jeg, men hvor mye svakere? Hva tilsvarer f.eks. en Intel Celeron 2GHz iforhold til en pentium4? Og hvordan vil jeg merke dette? Hva med ibook fra Apple. De har mindre enn halvparten så mye GHz som PC'er til samme prisen. Noen fortalte meg at dette ikke er sammenlignbart og at Mac'er yter bedre allikevel, kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Prosessorfrekvens sier nødvendigvis ikke så mye om ytelsen til prosessoren. Uansett hvordan man vender og vrir på det, er de bedre prosessorene fra både AMD og Intel raskere enn "Apple" sine prosessorer.

 

Er du på jakt etter en stillegående maskin med lang batterilevetid bør du satse på en maskin med Intels Pentium -M prosessor. ASUS M2000N og Znote 4100 er gode anbefalinger.

Lenke til kommentar

Jeg her ekstremt dårlig erfaring med HP's bærbare. (siden HP eier Compac ville jeg styrt unna dem også.) Sony og Dell er derimot sterkt å anbefale. Her følger mine erfaringer med Sony og HP.

Problemene med HP har vært:

- Harddisk krasj

- Skjerm som skrur seg av på tilfeldige tidspunkter, og eneste måten å få den på igjen er å skru av PC'n (Hurtigtast for hibernate er et must!) koble fra alle kabler, ta ut batteriet vente 10 minutter før ny start. (Venter man ikke lenge nok blanker skjermen ut på nytt innen 5 minutter!)

- Innebygd netverkskort 'dør'.

- Batterier som gir en drifts tid på 20 minutter.

- Tuchpadder som går amokk

 

Vennekretsen min har hatt problemer med 3 av 4 nye HP'r siden oktober 2001! Om man ringer HP's kunde service får man bare beskjed om kjøre rescue CD'n - som sletter ALLT på harddisken før den instalerer windows på nytt. Man må virkelig krangle for å få HP til å ta inn PC'n på service eller sende deler.

 

I den samme vennekretsen har vi også hatt 4 Sony Vaio PC'r i det samme tidsrommet, og ingen av dem har hatt noen problemer. Jeg sitter med en Vaio GRX 560, (512mb, 30gb, 1.6GHz Pentium 4 mobile, DVD/CDRW)

Den er stillegående og har en av markedets beste skjermer, 16.1" og gir bedre oppløsning enn jeg får på min 19" desktop monitor! For denne betalte jeg kr 12.500 i september 2002. Batteritid 2.5 timer med singel batteri, 5 timer med dobelt.

Den falt rett i betong gulvet fra over en meters høyde, med åpen skjerm, mens den stod på, uten å få andre skader enn hakk i plastikken.

Mine viktigste kriterier ved valg av bærbar var skjermoppløsning, pris og det faktum at venner hadde god erfaring med merket.

En liten detalij som du kan komme til å sette pris på om du skal kjøre maskina med orgianl software er at den kommer standard med to partisjoner. En for system og en for lagring. Når du eventuelt skulle komme til å bruke rescue CD'ne har du mulighet til å velge at den bare skal resette system partisjonen slik at dokumentene dine ikke blir slettet.

Om du ikke skulle bruke orginal software kan du nyte godt av at orginal cd'ne er meget enkle å cracke slik at du får tilgang til all Sony spesifik software med instalasjons programmer. (fx drivere og kontroll software for tuchpad/jogdial/strømstyring...)

 

GRX seriens største svakhet er at maks ram er 512 mb.

Det sies at ytelse/MHz på sony ligger noe lavere enn på konkurentene. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dette. Hvis man derimot ser på ytelse/krone ligger den kanske sikkert høyt oppe. Jeg hadde aldri regnet med at laptoppen skulle overta helt i min data hverdag, men det har den altså gjort. Også som spill maskin! Desktoppen (med omtrent samme spek.) har blitt en ren diskserver!

 

Om du skulle ha lyst til å kjøre linux kan jeg legge til at det faktisk finnes software som får det meste av GRX til å fungere der også.

 

-PG

(ikke sponset av sony)

 

NB: Når det gjelder laptop har ikke CPU hastighet så mye å si. Til høyere hastighet, til kortere varer batteriet! Det som er viktig på en laptop er å ha nok RAM slik at den ikke trenger å lese/skrive på harddisken så ofte. Laptop hardisker er mye tregere enn desktop disker. Bruk av disk tar også mye strøm. Med mindre du har tenkt å gjøre mange tunge matematiske beregninger (tunge matematiske / 3D simuleringer og tunge spill) vil du nesten være best tjent med den minste CPUen du kan få tak i!

(Da mister du riktig nok også muligheten til å skryte av PC'n til alle du møter på gata, men det er vel ikke så viktig?)

Lenke til kommentar

Takk for god hjelp. Prisene på ASUS M2000N og Znote 4100 er litt i overkant. Jeg føler at smertegrensen går et sted rundt 15000kr. Går det an å forutsi når et prisfall vil komme?

ASUS M2000N var lekker også! (Jeg er av det svake kjønn og nekter å plage øynene mine med bærbare i blå eller grønn metallic.)

 

Jeg har også kikket på Sony vaio som ser ut til å være et billigere alternativ med Centrino. Men disse er etter det jeg har forstått ikke til salgs i Norge. Kan man bestille fra de amerikanske eller engelske sidene? (Har dårlige erfaringer med Posten og Tollvesnet). :evil:

 

Er det ellers noen som kjenner noe til Samsung bærbare? Her i Kina selger de ultralette Samsung med dockingstasjoner. Dette må da være den ultimate løsningen, eller?

Lenke til kommentar

[....]

Jeg har også kikket på Sony vaio som ser ut til å være et billigere alternativ med Centrino. Men disse er etter det jeg har forstått ikke til salgs i Norge. Kan man bestille fra de amerikanske eller engelske sidene? (Har dårlige erfaringer med Posten og Tollvesnet). :evil:

[....]

 

Jeg tror Ubid(.com) kan sende internasjonalt. Ellers er det jo store muligheter for at du kjenner noen som er utenlands og kan handle for deg.

(Jeg har amrikansk kredittkort, og er stadig i usa... det gjør slike ting enklere.)

Lenke til kommentar

Acer bærbare med desktop-cpu (billigere) er støysvake, de med m-cpu er nesten lydløse.

 

vi bruker acer på jobben 26 stk Acer TM422LC, de har desktop cpu og er støysvake. vi har også noen Compaq Evo N1005v, de er "lydløse", men blir vannvittig varm under. i tillegg har vi fujitsu Amilo D og Lifebook C1010. lifebooken er stille om den ikke belastes for hardt. amiloen bråker noe jævlig.

 

tips: gå inn i bios og la maskina stå der en stund, da får du høre støynivået fordi da går cpu med full effekt (gjelder de med M-cpu)

 

 

det med at nettkortet dør er for at det er strømsparefunksjon på de, slå den av.

Lenke til kommentar
500MHz PowerPC G4 er ca. 2 til 2.5ggr raskere enn en 600MHz Pentium3, etter intels egne tester faktisk.

 

Det tru eg ikke!

 

P3 banker jo P4 på samme hastighet. Altså G4 Grisebanker P4?

 

Lite reknestykke: 600MHz*2.5=1500MHz Altså G4 500 tilsvarer P3 1500?

 

P3 1500 tilsvarer P4 2Ghz+++

 

Cpu scorecard[/url]"]The CPU Comparator shows that, in general, the G4-500 performs similarly to an Athlon-700. At 800MHz, AMD's Athlon is roughly 10% faster

 

Du kan og sjå litt på desse linkane:

Mac vs. PC III: Mac Slaughtered Again

Dell 2.53GHz Pentium 4 Runs Circles Around Fastest Mac G4

Merk at dette var videoredigerings testar.(Som Mac skal være så bra på) For det er vell unaud å samanlikna dei på spel?

 

Dersom du vill sjå mac få meir bank Google

Lenke til kommentar

[...]

det med at nettkortet dør er for at det er strømsparefunksjon på de, slå den av.

 

Hvis det var rettet mot det jeg tidligere skrev om HP, vil jeg legge til at grunnen til netverket døde i det tilfellet var feil på hovedkortet. Det ble gjort et forsøk med å bytte netverksmodulen, uten noen forbedring. Løsningen ble å styre med PCMCIA kort.

 

-PG

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...