Gå til innhold

selvangivelse, hvor stor avlastning får man?


sallexandar

Anbefalte innlegg

Jeg nedbetaler 60000 kr per år for boliglån, og 50000kr for billån.

 

Hvis det meldes gjennom selvangivelse, hvor stor fradrag kan man forvente til å få?

 

Kan det beregnes? Finnes noen mønster?

 

Hva skjer hvis jeg vil nedbetale boliglån fortere, for eksempel, hvis jeg vil betale 150000 kr i år( i sted av 60000, som jeg må betale )? Bør jeg melde gjennom selvangivelse 150000kr, og kan jeg forvente forholdvis større fradrag? Gjelder det samme for billån?

 

Det blir helt fint, hvis man kan forutse hvor mye scat må betales og hvor stor fradrag kan fås?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lån består av avdrag og renter (og gebyrer, men ikke så nøye her). Rentene får du 28% fradrag for på skatten. Så hvis for eksempel boliglånet ditt på 60000,- består av 50000,- i avdrag + 10000,- i renter, totalt 60000,-, så får du fradrag for 28% av 10000,-. Noe som skulle bli 2800,-. Så hvis du finner ut hvor mye av lån(ene) som er renter så skulle det være lett å regne ut dette selv.

Endret av Razamanaz
Lenke til kommentar
Et lån består av avdrag og renter (og gebyrer, men ikke så nøye her). Rentene får du 28% fradrag for på skatten. Så hvis for eksempel boliglånet ditt på 60000,- består av 50000,- i avdrag + 10000,- i renter, totalt 60000,-, så får du fradrag for 28% av 10000,-. Noe som skulle bli 2800,-. Så hvis du finner ut hvor mye av lån(ene) som er renter så skulle det være lett å regne ut dette selv.

det betyr at fradrag ikke kan fås på avdrag? Men bare på rentene?

Lenke til kommentar
Ja. Hvis du tar opp ett lån på 500.000 så må du ikke skatte på disse pengene, og du får heller ikke tilbake skatt da du betaler tilbake pengene.

 

Det beløpet du låner er ingen inntekt, eller kostnad.

 

ja, det høres helt logisk ut

 

det å fulle ut selvangivelse skjema er ikke så enkelt

i år skal jeg første gang prøve å dra nyte av det ( i forrige to år hadde jeg rett til standard fradrag )

det virker som at mange skriver listen av års kostnander med mey imaginasjon

Lenke til kommentar
Et lån består av avdrag og renter (og gebyrer, men ikke så nøye her). Rentene får du 28% fradrag for på skatten. Så hvis for eksempel boliglånet ditt på 60000,- består av 50000,- i avdrag + 10000,- i renter, totalt 60000,-, så får du fradrag for 28% av 10000,-. Noe som skulle bli 2800,-. Så hvis du finner ut hvor mye av lån(ene) som er renter så skulle det være lett å regne ut dette selv.

 

Hvorfor er ikke gebyrene så nøye? Gebyrene står jo for en betydelig del av kostnadene ved å ha et lån. Dessuten får en jo som kjent 28% fradrag for gebyrene også.

Lenke til kommentar
Jaja, det er nå et par-tre halvlitere om ikke annet.

 

For ikke å si fire-fem-seks.. 120kr for en halvliter er vel litt mye, med mindre du absolutt må drikke dem på Aker brygge.. ;)

28% fradrag for gebyret blir en snau hundrings så en pils og en tier tilbake på aker brygge eller til nød 2 hvis du beveger deg opp i brun kneipe land mot grunerløkka :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...