Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Laptop kan ha druknet, noen idèer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

En venn klarte å velte en øl på laptopen, jeg skrudde den av og tok ut batteriet med en gang. Den har nå vært på tørk i 4 dager. Når jeg nå prøvde å starte den kom det en enormt høylytt, raskt gjentagende piping. Skjermen viste bare en blinkende strek helt øverste til venstre (alà den man ser når man skriver i cmd).

 

Noen som har noen idèer til hva jeg kan prøve?

 

Er en Acer laptop foresten, ca 1 år gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fort bli dyrt.

Problemet er at om du lot ølen tørke så kan det være at det har dannet seg elektriske koblinger og at det er derfor laptopen ikke starter opp.

 

Å dusje laptoppen er heller ingen god løsning desverre, beste har nok vært å demontere den og bruke elektronisk rens for å få det til.

Lenke til kommentar
Det kan fort bli dyrt.

Problemet er at om du lot ølen tørke så kan det være at det har dannet seg elektriske koblinger og at det er derfor laptopen ikke starter opp.

 

Å dusje laptoppen er heller ingen god løsning desverre, beste har nok vært å demontere den og bruke elektronisk rens for å få det til.

 

Hmm, hørtes langt mer aktuelt ut! Hva foreslår du som elektrisk rens? Jeg tenkte med en gang kondensfjerner (isopropanol/2-propanol). Eller er det noe som er mer egnet?

 

Noen som vet om noe slikt er mulig å ta på forsikring?

Lenke til kommentar
Det kan fort bli dyrt.

Problemet er at om du lot ølen tørke så kan det være at det har dannet seg elektriske koblinger og at det er derfor laptopen ikke starter opp.

 

Å dusje laptoppen er heller ingen god løsning desverre, beste har nok vært å demontere den og bruke elektronisk rens for å få det til.

 

Hmm, hørtes langt mer aktuelt ut! Hva foreslår du som elektrisk rens? Jeg tenkte med en gang kondensfjerner (isopropanol/2-propanol). Eller er det noe som er mer egnet?

 

Noen som vet om noe slikt er mulig å ta på forsikring?

 

Heter jo det, Elektronisk rens, fåes kjøpt på biltema.

Lenke til kommentar

Surfet litt rundt i går, fant ikke noe som het elektronisk rens.. Om noen vet om ett bedre alternativ til kondensfjerner i Bergen sentrums området skrik ut!

 

Ingen som vet om dette er mulig å ta på forsikring? Tenker jeg tar å åpner den i morgen om det virker usansynlig med forsikring.

Lenke til kommentar

ART : 36 - 4517

 

Sjekket litt på biltema sine sider, ser ut som dette produktet er utgått.

Ellers så er det jo kondensfjerner du kan bruke som alternativ da.

 

Når det gjelder tørking, ikke la dette foregå på våtrom, er faktisk et par stykker som har poengtert at det kan gå fint å "steke" laptoppen om du faktisk har en ovn som kan greie ca 40-50 jevnt. Men det tar lang tid. Beregn et par dager minst.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, skal ringe en kompis som driver med forsikring å høre hva han sier etterpå. Men det ser ut som jeg kommer til å prøve å rense den ja.

 

Stekeovn er jeg rett og slett litt skeptisk til. I teorien er det sikkert en genial løsning men en liten, svært billig hybelkomfyr stoler jeg rett og slett ikke på :D

 

Tipper det blir å åpne den, nappe ut minne, CPU og HDD og begynne med noe som virker som en ganske langdryg prosess med å rense den. For å så la den stå til tørk en ukes tid.

Om det ikke går tenker jeg det blir å høre hva forsikringsselskapet sier.

Lenke til kommentar
du kan prøve å koble fra tastatur, touchpad mus og dvd drev og se om det hjelper. En kortslutning i tastaturet gir rare beskjeder og.

 

Jeg ville nok ha prøvd å kontakte ditt forsikrings selskap først. Mulig at du kan få dette dekket av innbo forsikring. Men er nok fare for at de synes du har vært for uforsiktig.

 

Stikk innom en radio/tv reperatør. De kan helt sikkert selge deg en spray boks med elektro rens. I tilegg så ville jeg kjøpt en flaske med flytende elektro rens og vattpinner. (Jeg pleier å kjøpe slikt der) Demonter hele pc`n og rens den bit for bit. Øl har en merkelig uvane med å trenge inn på de merkeligeste plasser. Bruk anti statisk armbånd og antistatiske poser eller matte til komponentene! Ikke prøv å starte pc`n igjen før dette er gjort. Elektro rens tørker på noen sekunder. Men vær nøye med å få bort allt øl.

Lykke til.

:innocent:

Lenke til kommentar

Når den har tørket opp så starter du den uten tastatur og tastene ved siden av tastaturet.

Et ødelagt tastatur/hurtigknapp kan gi sånne feilmeldinger.

 

Hadde akkurat et identisk tilfelle med samme feil der tastene på venstre side av tastaturet var defekt pga cola. (Acer 5920G)

 

Er en liten flatkobling for de tastene som må nappes ut.

 

Vil tro tastaturet ditt hvertfall er ødelagt, de tåler ikke mye.

Endret av Jaguaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...