Gå til innhold

valg av ny intern HD?

mEhE`

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nylig bygget meg ny pc,men har brukt noen gamle hardisker i mellomtida.En ata 80GB og en Sata 320gb som har statt pa 24 timer i dognet(ikke serverpc) i 5 ar ca.Hvem vet hvor lenge de holder.

sa,er altsa pa jakt etter ny harddisk.

Jeg ser etter lagringskapasitet pa minst 500gb,men hva bor jeg velge?

er jo en haug av forskjellige typer som SSD,SATA 1-3 OSV,

ser ssd er veldig dyrt a selges i 2.5tommer,er det vanlig a kjope 2.5 tommers HD i dag isdenfor 3.5?

er det noen stor fordel og kjope 2 sma disker a kjore i raid kontra kjope en stor?

max pris 2000kr,gjerne lavere.

jeg har Antec Nine Hundred kabinett og ASUS P5Q Deluxe HK.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du TRENGER 500GB, så kan du glemme SSD med èn gang.

Hvis du klarer deg med en ny C: partisjon på 30-120GB, så kan SSD være en mulighet (de yter 5-10x bedre enn harddisker).

Hvis du bare trenger en disk som yter greit på ca 500GB+ så kan WD 640GB Caviar Black være en idè.

Hvis du vil ha noen spesifike råd om hva du burde kjøpe, så er det en fordel for oss å vite:

-Hva slags system skal harddisken i?

-Hva planlegger du å bruke den til?

-Hvor viktig er ytelse for deg?

-Hvor mye penger har du å bruke på det?

-Eventuelt også, hvor mye plass trenger du? (ikke tenk på tilgjengelige størrelser, men hva du har bruk for)

EDIT: det er fortsatt 3,5" som er vanlig for stasjonære. SSD kommer som oftest i 2,5" fordi det er like enkelt å lage de i den størrelsen, og da passer de i bærbare også. Det er ikke noe problem å bruke en 2,5" disk i en stasjonær, men 2,5" harddisker yter veldig mye dårligere og er dyrere pr størrelse enn 3,5" (gjelder ikke SSD).

Endret av GullLars
Skrevet (endret)

som nevnt tenker jeg pris på max 2000kr.

Jeg surfer mye på nettet,spiller noe innimellom,hadde 3 hardisker på tilsammen 500gb som var fulle med bl.a spill,film,programmer osv.så når jeg tenker meg om burde jeg egentlig ha over 1TB.

vil gjerne ha raskest mulig hardisk til prisen.

bruker linux som hoved OS og win xp til spill og diverse prog,men tenker å bruke win 7 til spilling når den tid kommer.

EDIT:men kunne kansje tenkt meg EN 32GB SSD til OS.Men er jo store prisforskjeller på 32GB SDD også?hva må jeg se etter?

Endret av mEhE`
Skrevet (endret)

Hvis du allerede har 500GB langringsplass så kan du kanskje bare fortsette å bruke denne plassen, og putte inn en ekstra SSD til å kjøre OS, programmer, og et par spill fra?

Vertex 30GB går fint innenfor budsjettet ditt, og 60GB er 2200kr, så det er nære. Hvis du klarer deg med 60GB C: partisjon så kan du få 5-10 ganger høyere ytelse på den enn det du har i dag. Programmer åpnes øyeblikkelig, og maskinen føles mye mer responsiv. Windows oppstart og åpning av slill (og ingame loading) går raskere.

Hvis du ikke ser vitsen med å ha et mye raskere og mer responsivt OS, men bare vil ha masse bulk storage, så har western digital lansert en 2TB disk til temlig nøyaktig 2000kr. WD Black caviar 640GB koster omtrent like mye pr GB, men yter noe bedre.

EDIT: Du burde se etter IOPS og accesstime, det er det som gir SSD så mye høyere ytelse enn HDD.

Det ser ut som det beste mulige kjøpet av 30GB SSD de nærmeste måndene vil være 30GB OCZ Vertex (1160kr på psdata), den vil være på lager hos norske nettbutikker i løpet av februar. Den skal ha høy nokk ytelse til at du vil merke veldig godt forskjell. Intels 32GB SLC verson til ca 3200kr er flere ganger raskere, men den er også mye dyrere, og er utenfor budsjettet ditt. Du kunne også vurdert Mtron Mobi 3500, de leverer veldig god ytelse, men har en del lavere overføringshastighet enn Vertex. (32GB Mtron mobi til ca 1900kr på multicom).

Endret av GullLars
Skrevet (endret)

hvorfor er denne https://prisguiden.no/product.php?productId=105486 600 kr dyrere en denne https://prisguiden.no/product.php?productId=98316? og denne er jo enda dyrere https://prisguiden.no/product.php?productId=94132

hva er forskjellen?

og denne kommer jo på under 2000kr https://prisguiden.no/product.php?productId=98318

edit: ser nå du har gjort en edit,den 30GB OCZ Vertex virker meget interessant.Tror rett og slett jeg får for den + WD Black caviar 640GB.

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1821761;r:pg

er dette den samme? hadde ivertfall passet bra så kan jeg kjøpe begge fra samme webshop.

edit: ups.den hadde vist 16mb cache.

Endret av mEhE`
  • 1 måned senere...
Skrevet
har nylig bygget meg ny pc,men har brukt noen gamle hardisker i mellomtida.En ata 80GB og en Sata 320gb som har statt pa 24 timer i dognet(ikke serverpc) i 5 ar ca.Hvem vet hvor lenge de holder.

sa,er altsa pa jakt etter ny harddisk.

Jeg ser etter lagringskapasitet pa minst 500gb,men hva bor jeg velge?

er jo en haug av forskjellige typer som SSD,SATA 1-3 OSV,

ser ssd er veldig dyrt a selges i 2.5tommer,er det vanlig a kjope 2.5 tommers HD i dag isdenfor 3.5?

er det noen stor fordel og kjope 2 sma disker a kjore i raid kontra kjope en stor?

max pris 2000kr,gjerne lavere.

jeg har Antec Nine Hundred kabinett og ASUS P5Q Deluxe HK.

Vær så snill å ikke si (serverpc) Det er ingenting som heter det. Enten så har du en pc eller så har du en server.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...