Gå til innhold

Program til fjerning av data


Anbefalte innlegg

Hei, skulle gjerne hatt et program som sletter _alt_ jeg vil av gamle filer etc.. Skal levere fra meg en pc, og jeg vil at alt skal slettes med unntak av windows, er dette mulig? Tenker ikke på tøm papirkurv opplegg, men noe som overskriver dataene sånn at det blir mer eller mindre umulig og lese dem igjen.

 

Og nei, det er ikke noe ulovlig her, men jeg liker ikke at andre kan ha muligheten til å snoke i mine ting uansett hvor ufarlige dem er.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eraser kan slette utvalgte mapper/filer

 

I tillegg sletter du epostkontoer etc. Bruk CCleaner, så tar det også temp-mapper og div andre ting.

Last ned CCleaner. Start programmet. Gå til 'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "bare slett midlertidige filer......." Klikk på 'Renser' og deretter 'Kjør CCleaner'.

Kjør også noen runder med 'Register'til det ikke finner flere feil.

 

Når du er ferdig med dette, så oppretter du en ny bruker med admin-rettigheter. Logg deg inn på denne brukeren og slett deretter den brukeren du har brukt til nå, inkl. alle data (dette gjør du via kontrollpanel->Brukerkontoer)

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Mente egentlig som jeg skrev det.

 

Noen programmer som for eks OS skriver ledig-flagg = lett å få tilbake

Andre software som kanskje ble nevnt her skriver over med 1 i alle blokkene og opp til flere ganger, 1-1-1-1 men det kan fortsatt opprettes.

 

Så man trenger et program som gjør noe annet en å skrive 1, evt skrive det mange ganger som 100.

Endret av War
Lenke til kommentar

Her forutsetter jeg at harddisken skal følge med PC-en videre.

 

Sikreste løsning: Slett hele disken ved overskriving (en gang holder, er du halvparanoid kan 3 ganger [valget "autonuke"] hjelpe på nattesøvnen) og installer operativsystemet på nytt. Til sletting bruker du for eksempel Darik's Boot And Nuke (DBAN).

 

Nest best: Slett alt du ikke vil ha på disken, inkludert avinstallering av uønskete programmer og sletting av personlige brukerkontoer. Gå også gjennom Programfiler og slett eventuelle rester etter avinstallerte programmer. Kjør CCleaner for å fjerne alle midlertidige filer og en registryrens for å fjerne spor av programmer som har vært installert (her holder det med valget "rydd opp". Det går an å kjøre registryrens med CCleaner også, men jeg har opplevd at den rydder litt for hardt (CCleaner lar deg heldigvis ta backup først som du kan slette etterpå hvis alt er i orden). Til slutt sletter du ledig plass (free space) med for eksempel Eraser og eventuelt defragmenterer disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...