Gå til innhold

spørsmål om kontaktorer?


Anbefalte innlegg

man bruker vanligvis CT-kontaktorer for styring av lyskurser.

Lurer bare på, hvis man har en del lamper på en 16A kurs og det står i lverandørens (Schneider Electric)datablad at CT-kontaktoren ikke kan belastes med mer enn 9 stk høytrykk damplamper.

Hvis man har 18 stk, er det da bare å legge to kontaktorer på en kurs.

Kan legge to kontaktorer på en kurs??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hva du mener men om du gruperer lampene 2 grupper hvor hver kontaktor styrer sin egen gruppe så er det helt greit, planlegger du å paralellkoble kontaktsettene i kontaktorene så vil det selvsagt bli bedre en bare 1 kontaktor men hvor grensen går kan jo bli et interresant spørsmål.

Men regner med at kontaktoren har mere en ett kontaktsett så da kan du benytte 1 polt bryting på lysene og styre de 2 gruppene med lys med 1 kontaktor.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg jobber selv som prosjeting og anbefaler ikke at du paralellkobler 2stk kontaktorer for å "dempe" av lysbuen ved innslag. Hvis utførende har forskjellig lengde på de faseledningene gjennom hver kontaktor så vil strømmen gå korteste vei og i verste fall så vil eks; fase L1 på kontaktor 1 ta hele startstrømmen for L1 kontaktor 2.

Du påtar deg ett unødvendig ansvar ved å gjøre dette. følg leverandørens anvisninger til enhver tid. Du påtar deg i prinsippet garantien for produktet.

Du kan ta kontakt med leverandør om hva dem mener om enn sånn løsning. Hvis dem sier det er greit så be om å få det skriftlig, da tar dem garantien for din prosjektering ;)

Lenke til kommentar

Enig med du på den men har selv ved et tilfelle vært tvunget til dette på et eksisterende anlegg.

Det var litt i overkant hva kontaktsettene tålte så jeg kutta til like lengder ledning og kobla til hvert kontaktsett og kobla sammen nettop for å øke sjansen for at det skulle gå bra.

Har fungert 1 1/2 år så langt.

Dette dreide seg om paralellkobling av 2 og 2 kontaktsett og paralellkoblinga blei utført med lik lengde ledninger på alle settene og på begge sidene av kontaktsettene.

Som sagt tidligere, det verste som skjer er at ett eller flere kontaktsett sveiser seg og du får ikke slått av lyset.

Lenke til kommentar
En prosjektingeniør som spør etter hjelp til et jobb-relatert problem på diskusjon.no?....

Skeptisk.

 

ingeniør og ingeniør..er vel utdannet ingeniør og jobber i et konsulent firma, men jeg sitter ikke og prosjekterer.

De fleste unge ingeniører blir bare satt til å tegne og derfor så prosjekterer ikke jeg noen ting.

Prosjektering og sånt tar stort sett senioringeniører seg av.

 

Når jeg spør om ting på forumet så er jeg interessert i å vite om hvordan ting blir gjort rent praktisk.Dette er nysgjerrighet fra min side ikke noe mer.

 

Jeg håper det går an å skape diskusjoner og spørre om ting uten å få sånne jæveler som deg på nakken med engang.

Hvis du ikke vil svare så ikke svar så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Bare bra at du engasjerer deg. Og prøver å finne ut av ting.

 

Men du kan aldri få en skikkelig forståelse for hvordan ting virker ved forklaringer på forumet.

 

Går litt Off Topic her, men :

 

Du burde absolutt vurdere å ta deg en elektriker utdannelse.

Dersom du allerede har ingeniør vil du få godskrevet erfaring som "elektriker".

og vil slippe med redusert læretid. Kanskje helt ned mot kun 1 år.

 

Og på det året ville du lært MYE om hvordan ting blir gjort rent praktisk. Noe som ville være uvurderlig for deg som plalegger/tegner.

 

Vet faktisk om mange firma som foretreker elektromontører fremfor ingeniører til planlegging. Ettersom det ofte er lettere å lære tegne/planlegging/dokumentasjonsdelen til en montør.Og heller gi litt tilsyn.

Enn det er å gi en ing den praktiske forståelsen som ofte trengs for planleggingen.

 

Ta kontakt med opplæringskontoret for elektrofagene i den regionen du tilhører. De kan helt sikkert bistå med mye.

opplæringsnemda i sør ( www.eosor.no) var iallefall veldig hjelpsomme når jeg tok et ekstra fagbrev.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Bare bra at du engasjerer deg. Og prøver å finne ut av ting.

 

Men du kan aldri få en skikkelig forståelse for hvordan ting virker ved forklaringer på forumet.

 

Går litt Off Topic her, men :

 

Du burde absolutt vurdere å ta deg en elektriker utdannelse.

Dersom du allerede har ingeniør vil du få godskrevet erfaring som "elektriker".

og vil slippe med redusert læretid. Kanskje helt ned mot kun 1 år.

 

Og på det året ville du lært MYE om hvordan ting blir gjort rent praktisk. Noe som ville være uvurderlig for deg som plalegger/tegner.

 

Vet faktisk om mange firma som foretreker elektromontører fremfor ingeniører til planlegging. Ettersom det ofte er lettere å lære tegne/planlegging/dokumentasjonsdelen til en montør.Og heller gi litt tilsyn.

Enn det er å gi en ing den praktiske forståelsen som ofte trengs for planleggingen.

 

Ta kontakt med opplæringskontoret for elektrofagene i den regionen du tilhører. De kan helt sikkert bistå med mye.

opplæringsnemda i sør ( www.eosor.no) var iallefall veldig hjelpsomme når jeg tok et ekstra fagbrev.

 

Hei og takk for konstruktiv tilbakemelding!

 

Ja det er sinnsykt irriterende å vite nå at jeg burde definitivt gått elektrikern og derfra på ingeniøren.

Har vurdert å ta fagbrev, det er bare så vanskelig mtp tid....da må jo jeg ta permisjon fra den jobben jeg er i nå.

 

Vurderte også å kontakte et elektrikerfirma å spørre om jeg kan bistå gratis som en hjelpemann for å mulignes lære og med tida kansje få fagbrev.

Dette måtte jeg ha gjort etter arbeidstid, men det er vel få som jobber etter 16!

 

Jeg klarte meg greit de 3 åra på ingeniøren men likevel man får ikke praktisk innsikt uten å gjøre ting selv...det er umulig via bøker.

Samtidig så har du ikke lov å koble ting på egen hånd hvis du ikke har fagbrev og da blir det så å si umulig å få noe praktsik innsikt.

 

Håpet å få en mer praktisk rettet ingeniørstilling, men fikk kun dette her så sånn er det.

Tør ikke å skifte jobb nå i disse krisetider!!!

Lenke til kommentar
En prosjektingeniør som spør etter hjelp til et jobb-relatert problem på diskusjon.no?....

Skeptisk.

 

Jeg håper det går an å skape diskusjoner og spørre om ting uten å få sånne jæveler som deg på nakken med engang.

Hvis du ikke vil svare så ikke svar så enkelt er det.

 

Au! :tease:

Bra du er interessert i å lære å se ting fra en elektrikers ståsted, er utrolig lei konsulenter som virkelig ikke skjønner hva de ber om.

Lenke til kommentar

Jepp. De beste ingeniørene er etter min erfaring i minst 90% av tilfellene de med praktiskutdannelse.

De siste prosentene er de som igjennom mange år med observasjoner og spørsmål i felt, får tilegnet seg en del kunnskap.

 

Du burde absolutt ta en prat med opplæringskontoret.

Og høre hva mulighetene dine er for viderutdanning.

 

Kanskje jobben din har avtaler med mulighet for videreutdanning/permisjon i 1 år. Uten at du mister ansennitet og din plass i firmaet.

Mange firma rundt som har slike avtaler uten at veldig mange kjenner til det.

Lenke til kommentar
....De beste ingeniørene er etter min erfaring i minst 90% av tilfellene de med praktiskutdannelse....

Nettopp av den grunn så var det før i tiden krav om praktisk erfaring før man kunne videreutdanne seg ved enten teknisk fagskole eller ingeniørskole, men det var vel ikke det man skulle diskutere i denne tråden :innocent: .

Lenke til kommentar
....De beste ingeniørene er etter min erfaring i minst 90% av tilfellene de med praktiskutdannelse....

Nettopp av den grunn så var det før i tiden krav om praktisk erfaring før man kunne videreutdanne seg ved enten teknisk fagskole eller ingeniørskole, men det var vel ikke det man skulle diskutere i denne tråden :innocent: .

 

Spørsmål til dere elektrikere:

 

Går det an rent praktisk å koble 3stk PFSP 3x25mm2/10 i en konisk mast fra ørsta med dimensjoner : H= 3 m

inne ved koblingsstykket er det oppgitt ytre diameter 110 mm

da regner jeg med at indre diameter ikke er mer enn 85-90 mm ell noe sånt.

Der skal du altså ha inn 3 stk PFSP 3x25 (ytre diameter PFPSn er opgitt til 25mm)

 

blir dette for trangt???

Lenke til kommentar

Nevnte i min først post ang utdanning at det ble litt OT ja :D

 

 

Du harvel delvis svart på spørsmålet ditt selv.

 

Det blir iallefall ikke god plass.

 

Om det er plass nok avhenger jo av hvordan termineringsdelen (koblingsboks/rommet)av masten er utformet.

 

Og for å få vite det så må du sjekke med produsenten av de mastene det er planlagt å bruke.

 

I en planleggingsfase er den beste hjelpen du kan få stort sett fra utstyrsprodusentene.

 

De kjenner utstyret sitt og kan gi konkrete svar.

 

Uten utdypende informasjon om utsyret/tingen det spørres om, er alt vi kan gjøre her på forumet å spekulere.

 

Men det er vi Veldig gode til :D

Lenke til kommentar
Nevnte i min først post ang utdanning at det ble litt OT ja :D

 

 

Du harvel delvis svart på spørsmålet ditt selv.

 

Det blir iallefall ikke god plass.

 

Om det er plass nok avhenger jo av hvordan termineringsdelen (koblingsboks/rommet)av masten er utformet.

 

Og for å få vite det så må du sjekke med produsenten av de mastene det er planlagt å bruke.

 

I en planleggingsfase er den beste hjelpen du kan få stort sett fra utstyrsprodusentene.

 

De kjenner utstyret sitt og kan gi konkrete svar.

 

Uten utdypende informasjon om utsyret/tingen det spørres om, er alt vi kan gjøre her på forumet å spekulere.

 

Men det er vi Veldig gode til :D

 

he he jepp tar jo ikke alt for gitt heller jeg.

 

Men en annen ting:

 

Hva mener dere om å legge kabler i kabelrør, er det lurt som oftest eller ikke??

 

Man får jo større fleksibilitet ved senere utvidelser/endringer osv, mmen det koster en del også.

 

Jeg tenker spesielt hvis det blir svære strekk og man må svinge mye så kan det bli my kabelrør.

 

Og hvor mange kabler er "greit" å putte i et kabelrør eller hva er vanllig ute i feltet.

 

F.eks hvis jeg har en 110 mm rør er det greit å putte:

 

1 stk TFXP 4G25

3 stk PFSP 3x6/6

3 stk PFSP 3x1.5/1.5

1 stk PFSP 2x2.5/2.5

Lenke til kommentar

Du kan fint legge flere kabler i et stort rør.

Men du må bruke NEK400 og korrigere etter tabellene der.

Mange kabler = Mer varmgang = Korreksjonsfaktor.

Men det kommer jo inn under dokumentringen av anlegget. (febdok osv)

 

Og det begrenser seg selv med diameteren på røret også.

Om røret har innvendig diameter på 100 mm. Og kablene dine lagt vedsiden av hverandre utgjør 90mm. Så betyr ikke det at du får plass.

Kabler trekt i et stort rør vil ofte vri seg om hverandre. Selv om man taper de sammen ol.

Og jo lengre røret er, eller jo flere svinger det er, dess vanskeligere blir det å trekke kablene igjennom.

 

Ville heller lagt flere mindre rør, feks 50mm. Heller enn ett stort.

Dessuten så stiger prisen fort når du kommer opp i store rør. Ofte er det faktisk billigere med flere små rør.

 

Du må også legge kraftkabler og telekom/datakabler i forskjellige rør.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Du kan fint legge flere kabler i et stort rør.

Men du må bruke NEK400 og korrigere etter tabellene der.

Mange kabler = Mer varmgang = Korreksjonsfaktor.

Men det kommer jo inn under dokumentringen av anlegget. (febdok osv)

 

Og det begrenser seg selv med diameteren på røret også.

Om røret har innvendig diameter på 100 mm. Og kablene dine lagt vedsiden av hverandre utgjør 90mm. Så betyr ikke det at du får plass.

Kabler trekt i et stort rør vil ofte vri seg om hverandre. Selv om man taper de sammen ol.

Og jo lengre røret er, eller jo flere svinger det er, dess vanskeligere blir det å trekke kablene igjennom.

 

Ville heller lagt flere mindre rør, feks 500mm. Heller enn ett stort.

Dessuten så stiger prisen fort når du kommer opp i store rør. Ofte er det faktisk billigere med flere små rør.

 

Du må også legge kraftkabler og telekom/datakabler i forskjellige rør.

 

 

Skjønner dette med korreksjon.

Spurte bare rent praktisk hva man pleier å gjøre.

Men du sa 500mm...regner med at du mente 50mm.

Ville forresten anta at det blir vasnkeligere å trekke kabler i et mindre rør som er trangere en større når det blir lange strekk, men nå skal det sies at jeg aldri har gjort så vil ikke motsi deg.

Lenke til kommentar

Skulle være 50 ja :).

 

poenget med å legge mindre rør, og heller å legge flere er at du også legger færre kabler i hvert rør.

Korreksjonsfaktoren blir dermed lavere, når du har flere rør med færre kabler i, spredt utover i en grøft.

 

kontra det å ha et svært rør med masse kabler i.

 

Er det veldig lange strekk, og store kabler så legger du feks bare 1 kabel i hvert rør.

Men alt må jo veies opp mot kabelstørrelsen, lengder,antall kabler ol.

Lenke til kommentar
Skulle være 50 ja :).

 

poenget med å legge mindre rør, og heller å legge flere er at du også legger færre kabler i hvert rør.

Korreksjonsfaktoren blir dermed lavere, når du har flere rør med færre kabler i, spredt utover i en grøft.

 

kontra det å ha et svært rør med masse kabler i.

 

Er det veldig lange strekk, og store kabler så legger du feks bare 1 kabel i hvert rør.

Men alt må jo veies opp mot kabelstørrelsen, lengder,antall kabler ol.

 

Jepp virker fornuftig nok dette med mindre rørdimensjon. Men jeg bare lurer om du f.eks legger 110 mm rør og har egentlig godt med plass inni der vil man ikke kunne trekke en fremtidg kurs der om det skulle være behov for det i fremtida??

 

En annen ting:

 

Hvis du f.eks går fra en fordeler og skal splitte kursen din opp i 2 forskjellige retninger.Altså dette er snakk om kabel i rør i grøft!

 

Kan man egentlig avslutte røret og bruke en støpeskjøt (fra Melbye) for å avgreine kursen (kabelen) i 2 forskjellige retninger.

Med denne løsningen slipper man å bruke 2 kurser istedet for en sånn jeg ser det!

Gjøres dette eller er dette en ikke så bra løsning??

Hva er ditt syn på disse skjøtene??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...