Gå til innhold

Air Force Norway


Baardish

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rett på sak:

Noen som vet (ganske) spesifik kravene for piolt i forsvaret?

fysiske krav:?

Psykiske krav?

Motiverings krav:?

 

takker på forhånd for svaret. =)

 

For å sitere pedeasbj (om heli-kravene, men vil nok være noenlunde som for fly):

Hei, ser mange har kommet med mye info her nå, men tenkte jeg kunne fylle inn det jeg har fått lære ut av opptaket selv. Kan først si at jeg er en av 22 som skal inn på Kjevik nå om få dager. I tillegg til oss 22 er det ca 5 som allerede er befal, og som vil slutte seg til resten etter jul på bardufoss.

 

Var interessert selv i å se forhold mellom søkere og folk som gikk videre, så sjekket med en av lederene på Seleksjonsenteret når jeg var der.

 

Kan gå systematisk gjennom seleksjonsprosessen

 

Først er det søknad, var ca 600 søkere i år.

 

Var rundt 400 som ble innvitert til Fase 1, de teoretiske prøvene.

 

Her gikk ca 50 % videre, så 200 ble innvitert til Fase 2 på Rygge.

 

Ikke alle møtte opp, rundt 150 som faktisk stilte, var spesielt jenter som ikke møtte opp.

 

Først er det fysiske tester, kravene står på www.mil.no, og er helt overkommelige. Du bør helst gjøre det ok, kan til sammenligning vise mine resultater, 12.12 på 3000, 7 HU, 23 PU og 26 SU. Ikke superman altså. MEN, det skal sies at dette var resultat de tok opp på intervju med flyger og psykolog, og de var kritiske til resultatene.

 

Få ryker på det fysiske, da du er videre resten av opptaket med ståkarakter.

 

Ellers følger tester på datamaskin, hvor mye rart testes. Lite du kan forberede deg på der, men Flight Simulator vil være en fordel å ha prøvd. Det meste er medfødte egenskaper.

 

Her ryker flesteparten, rundt 60 %

 

Så følger DMT, vil ikke si noe om den, det går ann å finne info på internett, ville ikke anbefale det. Vil antegeligvis ødelegge mer enn det hjelper.

 

Rundt 20 % ryker her.

 

Så følger Intervju med psykolog og flyger, dette er en av de virkelig avgjørende tingene. Du vil ikke ryke her, men det har mye å si på uttakskommisjonen.

 

Etterhvert følger mange medisinske tester. Først basic øyelege, røntgen av ryggsøyle og nakken, tannlege, hjernerytmeundersøkelse før man drar til Flymedisinsk Institutt. På FMI tester de mye rart, og de sjekker det meste. Kan nevne ting som løpe på mølle med elektroder over hele kroppen og luftslange i munnen, helt til du ikke greier mer, samt ett trykkammer hvor de "kjører" deg opp til 10 000 fot.

 

Alt i alt ryker vel kanskje 20 % av resterende på det medisinske, med det er svært varierende.

 

Til slutt er det uttakskommisjon, hvor de ser på helhetsinntrykket over alle testene, og har en siste 15 min med deg hvor de spør om ting de lurer på. Du kan få tre mulige tilbakemeldinger. En, du er videre, to, de er ussikre på motivasjon eller lignende, kom tilbake og ta intervju med flyger og psykolog om 2 år, og 3, beklager, du kommer ikke inn på flyskolen.

 

Det er viktig å påpeke at de plukker ut etter prinsippet om negativ seleksjon, alle som passerer minstekravene er videre, ingenting å si hvor mange som er videre, så fremt de passerer kravene. Som de selv sa, di vil at flest mulig skal komme seg videre.

 

Om PPL, jeg tror det vil gi deg en fordel rent praktisk, men de vil bedømme resultatene dine på tester, ikke bakgrunnen din.

 

Ble en lang tekst det her, håper den fylte inn noen hull, og hvis det er noe mer du/andre lurer på fra seleksjonsprosessen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Rett på sak:

Noen som vet (ganske) spesifik kravene for piolt i forsvaret?

fysiske krav:?

Psykiske krav?

Motiverings krav:?

 

takker på forhånd for svaret. =)

 

For å sitere pedeasbj (om heli-kravene, men vil nok være noenlunde som for fly):

Hei, ser mange har kommet med mye info her nå, men tenkte jeg kunne fylle inn det jeg har fått lære ut av opptaket selv. Kan først si at jeg er en av 22 som skal inn på Kjevik nå om få dager. I tillegg til oss 22 er det ca 5 som allerede er befal, og som vil slutte seg til resten etter jul på bardufoss.

 

Var interessert selv i å se forhold mellom søkere og folk som gikk videre, så sjekket med en av lederene på Seleksjonsenteret når jeg var der.

 

Kan gå systematisk gjennom seleksjonsprosessen

 

Først er det søknad, var ca 600 søkere i år.

 

Var rundt 400 som ble innvitert til Fase 1, de teoretiske prøvene.

 

Her gikk ca 50 % videre, så 200 ble innvitert til Fase 2 på Rygge.

 

Ikke alle møtte opp, rundt 150 som faktisk stilte, var spesielt jenter som ikke møtte opp.

 

Først er det fysiske tester, kravene står på www.mil.no, og er helt overkommelige. Du bør helst gjøre det ok, kan til sammenligning vise mine resultater, 12.12 på 3000, 7 HU, 23 PU og 26 SU. Ikke superman altså. MEN, det skal sies at dette var resultat de tok opp på intervju med flyger og psykolog, og de var kritiske til resultatene.

 

Få ryker på det fysiske, da du er videre resten av opptaket med ståkarakter.

 

Ellers følger tester på datamaskin, hvor mye rart testes. Lite du kan forberede deg på der, men Flight Simulator vil være en fordel å ha prøvd. Det meste er medfødte egenskaper.

 

Her ryker flesteparten, rundt 60 %

 

Så følger DMT, vil ikke si noe om den, det går ann å finne info på internett, ville ikke anbefale det. Vil antegeligvis ødelegge mer enn det hjelper.

 

Rundt 20 % ryker her.

 

Så følger Intervju med psykolog og flyger, dette er en av de virkelig avgjørende tingene. Du vil ikke ryke her, men det har mye å si på uttakskommisjonen.

 

Etterhvert følger mange medisinske tester. Først basic øyelege, røntgen av ryggsøyle og nakken, tannlege, hjernerytmeundersøkelse før man drar til Flymedisinsk Institutt. På FMI tester de mye rart, og de sjekker det meste. Kan nevne ting som løpe på mølle med elektroder over hele kroppen og luftslange i munnen, helt til du ikke greier mer, samt ett trykkammer hvor de "kjører" deg opp til 10 000 fot.

 

Alt i alt ryker vel kanskje 20 % av resterende på det medisinske, med det er svært varierende.

 

Til slutt er det uttakskommisjon, hvor de ser på helhetsinntrykket over alle testene, og har en siste 15 min med deg hvor de spør om ting de lurer på. Du kan få tre mulige tilbakemeldinger. En, du er videre, to, de er ussikre på motivasjon eller lignende, kom tilbake og ta intervju med flyger og psykolog om 2 år, og 3, beklager, du kommer ikke inn på flyskolen.

 

Det er viktig å påpeke at de plukker ut etter prinsippet om negativ seleksjon, alle som passerer minstekravene er videre, ingenting å si hvor mange som er videre, så fremt de passerer kravene. Som de selv sa, di vil at flest mulig skal komme seg videre.

 

Om PPL, jeg tror det vil gi deg en fordel rent praktisk, men de vil bedømme resultatene dine på tester, ikke bakgrunnen din.

 

Ble en lang tekst det her, håper den fylte inn noen hull, og hvis det er noe mer du/andre lurer på fra seleksjonsprosessen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

takk for raskt og presist svar =)

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=709258

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=684238&hl=

 

Over 5,5 i snitt, evnen til å drepe (meget viktig), topp fysikk, gode motoriske sanser (muligheten til å gjøre flere ting på en gang), koordinasjon...ja...syn, hørsel og alt det der må være på topp.

 

5,5 ja.. dette blir nok mitt største problem... men også det problemet som er enklest å gjøre noe med (man vet hva man må gjøre o.l)

Lenke til kommentar
Ikke kall det Norwegian Air Force eller hva det er. Bare dropp det amerikanske pisspreiket!!! Bla...bla...bla...FUCK IT! Det heter DET NORSKE LUFTFORSVAR!!!!

 

Ja...hørte om noen som kom inn med såvidt 5.4.

 

Følg med på Jetstream (8-9 på TV2 Zebra). Kan gi deg mye! :)

 

Satt faktisk å så på det for litt siden ;) beklager engelske uttrykket men husket ikke hva det het på norsk =)

Lenke til kommentar
Ikke kall det Norwegian Air Force eller hva det er. Bare dropp det amerikanske pisspreiket!!! Bla...bla...bla...FUCK IT! Det heter DET NORSKE LUFTFORSVAR!!!!

Næææ. Den offisielle engelske oversettelsen er, som Ueland skriver, The Royal Norwegian Air Force (RNoAF). På norsk heter det "Luftforsvaret". Kun ett ord!

 

Forøvrig slått sammen av tidligere "Hærens flyvevesen" og "Marinens flyvevesen" i 1944, iflg Wikipedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...