Gå til innhold

Canon til nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge vurdert å kjøpe speilrefleks for å begynne å ta litt mer bilder. Sitter idag med en Nikon kompaktsak som tar forferdelig dårlige bilder (mistenker det er feil med kameraet). Interessen for det tekniske aspektet med å ta ett godt bilde er hos meg stor, og derfor tror jeg speilrefleks er ett bedre valg enn å kjøpe ett nytt kompaktkamera.

 

Grunnen til at jeg hovedsakentlig er interessert i Canon er at flere i familien har det, og har tilbydd meg å låne objektiver og diverse utstyr, som vil være kjekt.

 

Tok så en tur til den lokale Elkjøp for å se litt på utvalget, og ble litt skuffet. De hadde en EOS 1000D på utstilling, og etter å ha fiklet litt med denne så følte jeg at det ikke var noe for meg. Jeg har vurdert EOS 450D, men huset på denne er vel samme som 1000D. Huset var da problemet, synes den var direkte ubehagelig å holde. Kunne nok blitt bedre om jeg hadde ofret ytterste leddet på høyre pekefinger, men det frister ikke så veldig..

Prøvde også Nikon D60, som var mye mer behagelig.

Til slutt, bare for gøy prøvde jeg å holde på en EOS 50D som også sto i utstillingen, og denne var jo noe helt annet.

 

Spørsmålet blir vel, er det en tilvenningssak med 450D, eller vil det bli ett irriatsjonsmoment med den utformingen (har ikke veldig store hender.. :p )

Er eventuelt 50D ett godt valg for en nybegynner?

Vil en 40D (brukt?) være en god ide, huset på den er vel lik 50D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du likte grepet på Canon EOS 50D, er sannsynligheten stor for at du også vil like grepet på forgjengerne ( 20D/ 30D/ 40D ).

Det er mye å spare i forhold til en ny 50D.

-Pengene får tidsnok ben å gå på når du skal kjøpe kvalitetsoptikk/ blits/ stativ / ... .

 

"Spørsmålet blir vel, er det en tilvenningssak med 450D, eller vil det bli ett irriatsjonsmoment ..."

-Det er fullt mulig å leve et lykkelig liv, selv med et kamera som ikke er formstøpt til hendene dine.

 

Et godt alternativ er et grep til 1000D/450D ( evt. 350D/400D), om kameraet føles for lite.

-Større batterikapasitet får du også.

https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pr...=&pricemax=

 

Om du har tilgang til en masse Canon-utstyr er det liten vits i å se på andre merker.

 

Sjekk bruktmarkedet på foto.no og finn.no.

 

Her finner du vurderinger av alle de nevnte hus:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

JapanPhoto har Canon 40D til 6000 kr.. En snau tusenlapp mer enn 450D. Kanskje litt over det opprinnelige budsjettet ditt, men da får du i det minste et kamera du vil trives veldig godt med å holde.

 

1000D med batterigrep kan jo også være noe, som nevnt. 3500 kr. med EF-S 18-55mm IS er et kupp. Legg på et batterigrep og du ender under 5000 kr..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Dersom du ikke synes de blir for store å ta med seg vil jeg også anbefale 40D, gjerne brukt, og eventuelt 50D.

 

Enkelte klarer sikkert å venne seg til et kamera de ikke liker å holde i starten, men jeg ville hatt store problemer med å la det bli en forlengelse av meg selv. Jeg liker ikke å la kameraet komme mellom meg og fotograferingen. :)

Lenke til kommentar

Hvis du går for 40D så kan det lønne seg å handle raskt. Prisene på en del fotoutstyr har gått ganske mye opp i det siste pga finanskrise og valutasvingninger. 40D regner jeg med følger med oppover ganske snart.

 

PS. Husk å bestill en bra normalzoom i samme slengen så du slipper å låne utstyr kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Hvis du går for 40D så kan det lønne seg å handle raskt. Prisene på en del fotoutstyr har gått ganske mye opp i det siste pga finanskrise og valutasvingninger. 40D regner jeg med følger med oppover ganske snart.

 

PS. Husk å bestill en bra normalzoom i samme slengen så du slipper å låne utstyr kontinuerlig.

 

Høres fristende ut dette ja. Hvor mye er det som skiller 40D og 50D, og hvordan stiller disse i forhold til 450D?

 

Har en slektning som kjøpte en 450D for en stund siden, med 18-55 IS kit-objektivet som fulgte med, som han var skuffet over, og med det ikke har brukt i det heletatt.

Får sikkert kjøpt dette billig. Er dette ett ok objektiv for bruk med en 40D, eller vil det være ett dårlig valg? Også, er dette ett middels dårlig objektiv, eller er det mulighet at det er feil med objektivet som kan ha vært grunnen til at han som har det var misfornøyd med det?

Lenke til kommentar

18-55 IS skal være forholdsvis bra sett i forhold til prisen,litt treig autofokus og ikke så veldig lyssterkt.

Ville nok kjøp det og eventuelt senere byttet det med en mer lyssterk normalzoom.

Hvis det ikke er skarp nok kan en reklamasjon være en vei og gå.

 

40D har mer og by på en bare større omfang,du får flere knapper/brytere som gir deg en enklere tilgang til en rekke innstillinger så slipper og gå innom menyer,det er et semiprofft kamera og ikke et innstegs/nybegynnerkamera som 1000/450D er.

40D er vel det beste kjøpet i semiproffklassen til Canon for tiden.

 

Hadde først 400D men fikk byttet det kjapt med en 30D noe jeg ikke angret på.

brorparten her på forumet mener at prisen på 50D ikke forsvarer oppgraderingene i forhold til 40D,hadde i tankene og selv oppgradere til 50D men sitter på gjerdet og venter,vet ikke helt om jeg ser noen vits i og kjøpe 50D og heller ser ann og eventuell venter til en ny modell kommer på banen.

Lenke til kommentar

Et batterigrep på kamerahuset er ikke dumt, jeg er i alle fall solgt.

 

Personlig foretrekker jeg grep på mitt 40D også, selv om grepet i utgangspunktet er ganske bra på et såpass stort kamerahus (sammenlignet med 450D etc).

Man merker egentlig ikke savnet før man har prøvd, men overraskende vanskelig å klare seg uten. Man får liksom et skikkelig sted å plassere lillefingeren.

 

I tillegg er det selvsagt fantastisk hvis du tar mye bilder i portrettformat.

 

Ellers kan jeg varmt anbefale 40D, et ypperlig kamerahus.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...