Gå til innhold

Naxx 10 vs 25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om raid 1 er en gjeng oppestående personer som faktisk leser seg til hva som må gjøres? De clearer Naxxramas andre eller tredje dagen.

Har du levlet 1-80 og ikke skjønner hvordan de tre talent specsa dine fungerer så har du gjort noe alvorlig ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde vært fint om enkelte forumbrukere her også hadde vært litt oppegående, så hadde man sluppet å forklare seg 5 ganger.

det var snakk om strat og ubrs, tror du virkelig at det var så mange på den tiden som hadde full kontroll over tallent speccs, lest taktikker etc. det tror ikke jeg, og det er den situasjonen jeg prøvde å gjenspeile i dagens naxx med nye spillere. det er faktisk veldig mange som levler opp for første gang, uten å ha et veldig stort sosialt spekter man kan lære tips og triks fra.

har du levlet 1-60 så 60-70 og deretter 70-80, for så å glemme hvordan det var å være nydinget lvl 60 en gang i 2005. vel vis så er tilfelle foreslår jeg en liten tur i tenkeboksen, alt kom ikke så naturlig for de fleste den gang. dette kan da i mine øyne overføres til noen som kjøpte spillet i november/desember 08, da særlig de som spiller på egenhånd og ikke har kamerater og lignende som har spilt en tid. og det er for disse, som har spilt på egenhånd, et spill som er nytt for dem, så vil dagens naxx være en ganske så stor utfordring. de har ikke gjort noe som helst feil, utenom det faktum at de mangler 3-4 år med erfaring fra spillet i forhold til mange andre.

Skrevet
først, les posten før du svarer. jeg skrev ingenting om at folk var gode eller dårlige. jeg skrev at folk hadde fått erfaring.

raid 1: består av folk med null raid erfaring. disse klarer ikke å cleare naxx på første forsøk, antaglivis ikke andre heller.

raid 2: består av folk med erfaring som for det meste innebærer t4 content i tbc. disse klarer antaglivis naxx på første eller andre reset.

raid 3: består av folk med erfaring fra det aller meste av tidligere raid. de raser gjenom naxx slik at de kan få mest mulig tid til å sutre på diverse forum, om at blizzard har ødlagt spillet og at casual spillere ikke har rett til å eksistere.

Raid 1 klarer kanskje ikke hele naxx første dagen, men de klarer det mest sannsynlig første reset.

Raid 3 raser ikke gjennom content med vilje de bare får ingne utfordring og betaler akkurat like mye som alle andre på spillet og fortjener å få en like stor utfordring og glede av spillet som raid 1. Eller føler du at Hard Core spillere ikke trenger det siden de bruker mye tid på spillet?

Skrevet

Greit nok at du ser det sånn, men det er kun en brøkdel av dagens wowspillere som er "ny levlet" til wotlk. De aller aller fleste, ja kanskje en 95% av alle som spiller wow, har minst levlet 60-70.

Det er absolutt ikke en god nok grunn til å ødelegge Naxxramas OG gjøre det til den eneste multiboss raidsonen.

Heroics var en ypperlig måte å geare seg litt opp på igjennom badges og få en litt større utfordring. Men dagens heroics er også så lette at det ikke er artig en gang. Er det noen der ute som husker hvordan det var å hoppe inn i de første heroics i TBC? I wotlk var det å hive seg inn i heroics asap på lvl 80 og aoe hele skiten for å få "epics" "epics" "epics".

Det er som sagt ingen utfordring i dagens WoW, og det at casuals trenger kontent å bryne seg på betyr ikke at de mer hardcore ikke skal få en dritt.

Ikke at jeg legger så stor vekt i det, men det virker som du Imthaman er en av de som enten gjorde lite i TBC eller har levlet opp i WotLK. Det er greit det, men det virker samtidig som om du forsvarer det at ting rett og slett er for lett.

Med erfaring fra alle år så kan jeg si at Stratholme og UBRS var skikkelig vanskelig, MEN samtidig veldig mulig hvis alle gjorde jobben. Det samme gjaldt heroics, Gruul's og Karazhan i TBC. Nokså vanskelig i starten, men også veldig mulig.

De beste fikk oppleve dette først, men så og si alle fikk til slutt oppleve alt kontent.

Skrevet

Det er helt latterlig. Har 3 dager played på 80 med magen min. Er alt alt alt for lett å få gratis epics. Jeg har ikke engang vært i Naxx10 enda med magen, kun 4 heroics, og geara opp på BoE-stuff.

Etter to raids i Naxx25 med magen hvor den første var PuG uten wipes og med 2 deaths, klarte jeg i går godt over 4k på de fleste encounters.

Grand Widow Faerlina

Liedér

& Mirror Image

Active presence : 1'42'' (97 % of raid) [browse log file] [view armory profile]

Dmg. Out to foes : 433,404 (6 %) to friends: 0 DPS time : 1'35'' (93 % of presence) DPS : 4562

Dmg. In from all : 27,856 (2 %) from friends : 0 DTPS time : 34'' (33 % of presence) DTPS : 819

Skrevet

Blizzard er en spillutvikler i en relativt hard og konkuranseutsatt bransje.

World Of Warcrack har 11 millioner spillere verden over. Å gjøre 11 millioner spillere fornøyd er en umulig oppgave!

Som et hvert firma er Blizzard interessert i å tjene mest mulig penger.

Dette gjør de ved å gjøre majoriteten av spillere (7-9 millioner spillere) førnøyde, ikke ved å gjøre hardcore, eller minoriteten tilfreds.

Alle kan ikke bli fornøyde, det går "desverre" utover de som ikke gjør annet enn å spille WoW, sånn er det bare!

Skrevet

Forklar gjerne nøyaktig hva som hindrer blizzard i å lage 1 ekstra instance som er vanskelig? Da blir alle fornøyde, caualsa får scrub instancsa sine og hardcore folka for noe de kan sitte å wipe i dagevis slik som de liker det. Hvorfor kan ikke blizzard bare lage mer content så alle får noe? Det er hvertfall ikke økonomi som er problemet.

Skrevet
Forklar gjerne nøyaktig hva som hindrer blizzard i å lage 1 ekstra instance som er vanskelig? Da blir alle fornøyde, caualsa får scrub instancsa sine og hardcore folka for noe de kan sitte å wipe i dagevis slik som de liker det. Hvorfor kan ikke blizzard bare lage mer content så alle får noe? Det er hvertfall ikke økonomi som er problemet.

Jeg jobber ikke i Blizzard (desverre :tease: ) så det er vanskelig for meg å svare på. Jeg bare konstanterer tingenes tilstand idag.

Jeg er forsåvidt enig med deg i at de kunne lagt til f.eks en ekstra knallhard raid instanse da de slapp WOTLK.

Etter hva jeg skjønner gjør de dette i 3.1.

Skrevet

Om de ghør det skal jeg love deg at den blir nerfet. For selv casuals begynner å gå noe lei naxx nå, siden den er som å ta en 5 manns instance i vanilla og delvis tbc. Det går fort, masse loot og det er PuG. Så selv casuals begynner å bli gearet opp der. Så om det kommer et nytt raid som er vanskelig vil det bli et ramaskrik av de samme gamle tåplige argumentene. Så vil blizzard nerfe den så alle kan tulle seg gjennom..

Skrevet (endret)

Da fikk vi endelig vår første Naxx 25 i går :)

Noen hadde ikke vært i Naxx i det hele tatt før og en del som hadde rimelig ok erfaring (og har clearet Naxx 10). Til å begynne med var største problemet massiv lag og mange disconnects... tok vel et par timer før det ble spillbart. Men da clearet vi Spider wing (one-shot på Widow og Maexxna), og jeg syns (som healer) at det gikk fint. :)

Men så prøvde vi oss på Patchwerk et par ganger og det gikk veldig dårlig.. klarte ikke å holde tankene oppe... Dog var vi "bare" 5 healere... og 2 var ganske dårlige.. :(

Uansett.. morsomt at det gikk såpass greit, og til vanskelighetsgrads-diskusjonen generelt så syns jeg Blizzard har gjort veldig riktige ting i forhold til å justere det. Raid-innhold er lettere nå, og det gjør at fler får anledning til å se det.

På wowJutsu ser jeg at omtrent alle har vært i Obsidian Sanctum, og så går %-andel av besøkt raidinnhold ned til omtrent 25% av spillerne for EOE heroic. Syns det er en ganske bra fordeling. Hva var tallene i tBC?.. et par % på BT og Sunwell?... Skjønner godt at Blizzard ikke ønsker å bruke så mye tid på innhold som så få får se.

Endret av pax1
Skrevet (endret)

Tror du virkelig et MMO har godt av at nesten alle har fått gjort sluttinnholdet så tidlig? Det tror nemlig ikke jeg.

Edit: Om wowjutsu hadde vist tallene i % i forhold til hvor mange som faktisk gadd å prøve å raide BT/SWP så hadde vi nok sett en god del høyere %. Faktum er at flesteparten brøy seg faktisk ikke.

Endret av -Grendel-
Skrevet
Tror du virkelig et MMO har godt av at nesten alle har fått gjort sluttinnholdet så tidlig? Det tror nemlig ikke jeg.

Muligens ikke, men utvikleren av spillet har svært godt av det!

Dessuten stemmer ikke det du sier i det hele tatt.

Skrevet

Hva stemmer ikke?

Skrevet

Hva stemmer ikke?

".....nesten alle har fått gjort sluttinnholdet så tidlig"

Skrevet (endret)

Av de som bryr seg om å prøve så jo. Husk at wowjutsu går ut i fra at alle 11.5 millionene som spiller er ute etter å raide og baserer % deretter.

Endret av -Grendel-
Skrevet

Ja, jeg tror det.

Slik som det var i tBC var at når BT kom, f.eks, så var det ytterst få som kunne begynne der da det kom... veldig mange holdt på i Kara, Maggy, Gruul og SSC.... og hadde hele TK langt foran seg før de kunne tenke på å begynne på BT. Var et ganske stort "lag" de aller fleste (hvis man skal gå utifra tall som wowJutsu) måtte hente opp, og det rakk de ikke før neste ekspansjon kom, lag ble enda større... osv osv...

Ulduar er på veg (selv om det sikkert tar en god stund til) med vanskeliger innhold, og det virker som at Blizzard ønsker at mange (men ikke nødvendigvis alle) skal ha sett en god del av raidinnholdet (10- og 25-mans) når det kommer. Det virker det som de har klart med tanke på vanskelighetsgrad, og er vel et uttalt ønske fra Blizzard... de sa vel at de ikke var interessert i å utvikle innhold som BT og Sunwell igjen som kun noen veldig få får se.

Skrevet (endret)
Vel om de aldri lager en ny Sunwell kommer vi til å se døden til spillet den her utvidelsen.

Det vil vel tiden vise.. men det ser ut til at Blizzard gjør det ganske bra... og WoW lever vel i hvert fall foreløpig i beste velgående. Og det er vel ikke første gang noen har spådd spillets død... med BC var det jo mange som følte at det var et steg bort fra det WoW egentlig var.. vanllia var mye bedre med MC, BWL, AQ, Naxx osv... men WoW overlevde likevel.

Og Sunwell var vel også for de beste guildene en tvilsom suksess.. mange som ikke likte ventingen på at gates skulle åpnes....

Uansett..å balansere et spill for 10-11 millioner spillere er vel omtrent umulig.. så de prøver vel å finne en slags middelveg... men hvis å glede 2% (f.eks) av spillerene må veies mot å glede 98% av spillerne blir et valg er det ikke vanskelig å se hva valget blir. Med achievements og spesielle drops med ekstra adds osv prøver de vel også å gjøre innholdet tilgjengelig til fler enn det var i BC samtidig som det er utfordringer å ta tak i....

Endret av pax1
Skrevet (endret)

Tvilsomt at Sunwell blir introdusert igjen noen gang :) Instanse med tilsvarende vanskelighetsgrad kan det nok tenkes at kommer. Ulduar kommer snart, den blir helt garantert mer krevende. Om den blir krevende nok til at geeksa kan få gleden av å bli leghumpa i IF fordi de har så feite skuldre vil vise seg. Helt utrolig hvor mange som setter pris på sånt forresten.

Selv kommer jeg til å fortsette å raide uansett hvilken vanskelighetsgrad det blir, slik jeg har gjort i de åra jeg har spilt.

Om du Grendel slutter fordi du finner innholdet for lett har null betydning for meg. Om alle hardcore og alle såkalte hardcore og alle wannabe hardcore slutter har det ingen som helst innvirkning på min glede av spillet.

Og wow dør heller ikke av den grunn.

Forresten, når misnøyen med utviklingen er så tilsynelatende stor, hvorfor ikke uttrykke den på et forum hvor det faktisk kan bli lest av noen som bestemmer seg for å gjøre noe med saken.

På dette forumet blir det ikke lest, dermed er det ikke konstruktivt, det er bare sutring eller en fordekt måte å prøve å fremheve seg på.

Endret av kafan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...