Gå til innhold

"Producer-rock", og jevnt volum


RastaXP

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til dette med jevn lyd og flate innspillinger. Dette fenomenet har jeg valgt å kalle "producer-rock", da disse bandene går til flere producere for å en twist på deres vanlige sound, noe som selfølgelig er vanlig. Det som dog er forskjellen i vår tid, er gjerne det at lyden høres veldig "studio" ut. Gitarer høres nesten falsk ut i så måte - og det er også mye mulig da mange band/billige popgrupper bruker ferdigspilte riff som produsenten vrir til meldodien. Lyden høres ekstremt flat ut. Samtidig skrur man gjerne opp volumet på innspillingen for slik at innspillingen blir et jevn strøm, og da forsvinner detaljer som sterke trommeslag osv. Etter litt research fant jeg ut at flere kjente producere mente at dette var den nye måten å produsere på. Grunnen til dette var mye av dagens musikk var digital, og mange valgte å høre den på pcen mens de surfet på nettet, dermed måtte musikken høres gjennom vasse pc-høytallere, og dermed skrudde man opp volumet på innspillingen. I tillegg går det myter om at man gjør dette for å få folk oppmerksom på musikken.

 

Chinese Democracy er et godt eksempel på dette. Denne tok 14 år å lage, og har vært innom et tonn med producere. Likevel er den et prakteksempel på jevn lyd, som høres grøtete ut.

 

Sikkelige producerrock plater:

Guns N' Roses - Chinese Democracy

Ac/Dc - Black Ice

Kid Rock - Rock n' Roll Jesus

 

Hva synes dere om sikkelig producer rock?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Mhm, du opplever jo samme fenomenet på dårlige .mp3 filer (128 kbps og dårligere), men når jeg tenker meg om så kjenner jeg ikke så uhrovelig mange som ikke bryr seg/hører noe forskjell på lavere kvalitet på musikkfilene sine, mulig dette "produscer-rock" fenomenet ikke legges merke til av allmennheten?

Lenke til kommentar

Overdreven bruk av compressorer ja, compressor er ett meget godt verktøy når man lager musikk men drar man den så langt som enkelte gjør idag blir det helt forferdelig.

 

Altså ikke noe galt når man gjør det til en egen greie i f.eks elektronisk musikk slik at det skal blir en egen effekt, men ofte blir det bare grøt ut av det. Flere eksempler her:

http://lpchip.com/modplug/viewtopic.php?t=2031

Lenke til kommentar

Her er et screenshot jeg tok da Death Magnetic ble sluppet. Det øverste er førstelåta. De nederste linjene representerer frekvensgangen på Battery, førstelåta på Master of Puppets fra samme band, 23 år tidligere. Begge er rippet i samme program, med identiske innstillinger.post-69468-1234114748_thumb.jpg

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
veeeeeeldig uenig i Guns plata. den er herlig å høre på med ørepropper p.g.a. hvor velprodusert den er.

 

Metallicas siste album er derimot som kjent - flatt støy. kjedelig. dynamikk er gøy :)

 

Det er ikke deilig å høre på. Det er søvndyssende. Guns n' Roses siste er svaret på producer-rock.

Lenke til kommentar

Det jeg misliker aller mest med producer-rock, er at det rett og slett gjør musikk som jeg ellers ikke ville gått lei av, til musikk som jeg uten grunn godt kan finne på å mislike. Vel, ikke helt uten grunn, for grunnen er jo musikk som er "perfeksjonert" i studio så mye at det gir et falskt uttrykk jeg finner utrolig kjedelig. Lag på lag med forskjellige innspillinger satt sammen sømløst, stappa med FX og drit som gjør det falskt og råttent. Overbruk av kompressorer som fjerner variasjonen. Er det slik vi vil ha det? Nei.

 

Alle de siste platene fra mange av verdens mest kjente band oser producerrock. Fy skamme seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...