Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mobbing på arbeidsplassen.


Gjest -Hjelp-

Anbefalte innlegg

Gjest -Hjelp-

Hei.

 

Trenger litt hjelp her.

Kjæresten min og jeg har nettop flyttet, og hun har begynnt i en ny jobb.

Hun har ikke jobbet der så veldig lenge, (ca 1mnd).

 

Men hun blir mobbet og trakassert på jobben av en annen dame der, det begynnte nesten fra dag 1.

 

Det er ei som alltid er på kjæresten, men det er også andre på samme avdeling som trakassere henne. (baksnakking, utfrysning, utskjeldning ol.) Til og med avdelingslederen er med på dette.

 

Det tok kaka i går, da jeg kom hjem å hun lå og gråt i senga, pågrunn av at dette har byggd seg opp over lengre tid.

 

Kjæresten har vært deprimert før, og jeg er redd at hun kommer til å få et nytt utbrudd hvis ikke dette stopper.

 

 

Har gått litt igjennom arbeidsmiljø loven vedr. Arbeidsmiljø. Og tenker på å ta kontakt med advokat. Men hvis jeg går så langt at jeg kontakter tillitsvalgt/ advokat eller arbeidsgiveren så kommer jeg bare til å gjøre alt mye verre.

 

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobbing på arbeisplassen er noe som er et alvorlig problem, og må bli tatt tak i. Gå til personen som er hakket høyere enn den øverste mobberen, og ta det opp med den personen. Slik at den personen kan formidle problemet nedover i rekkene.

 

Hvis det ikke funker, så kan du ta skrittet med advokaten, men det er noe man kun gjør hvis all annen kommunikasjon feiler.

 

Få tatt tak i det så fort som mulig, og gjør folk oppmerksomme på det, så går det forhåpentligvis bedre.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Dette her vet jeg litt om.

 

Her er det bare én ting som nytter - MELD DAMA INN I FAGFORENINGA OG FÅ FAGFORENINGA PÅ BANEN.

 

Det finnes en hel masse andre måter å gjøre det på, men dette er det ENESTE SOM NYTTER.

 

Så får du velge om du hører på meg, eller pjattet som en hel masse andre folk sikkert kommer og lirer av seg etterpå, enda de ikke har noe erfaring fra arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Spørs om hun i det hele tatt kan jobbe videre med disse menneskene, uansett hva som blir gjort.

 

Selv om det kanskje blir slutt på den mest åpenbare mobbingen så vil hun aldri bli en del av fellesskapet. Mobberne vil nok ikke ta det godt opp.

 

Enten må hun nok bytte jobb, eller så må hun bli plassert i en annen avdeling hvis det er mulig.

 

Leit at det er mobberne som vinner.

 

Edit: Jeg vet ikke hva slags jobb det her er. Noen steder vil det nok være mulig å jobbe videre.

Endret av Modeswitch
Lenke til kommentar
Gjest tråd starteren.

Takk for alle svarene:)

 

Ja vi får se hva som kommer til å skje. Hvis dette ikke bedrer seg så får vell finne en annen jobb.

 

Syns bare det er så ufattelig dumt at det skal være sånn... Hvorfor kan de ikke bare komme godt overens.

Det værste av alt er at hun som mobber i dette tilfelle er forholdsvis mye eldre en kjæresten. Og kjæresten er 21.

 

Syns dette bare er sykt jeg.. At det går ann, hvordan kan dem mobbe henne, forstår det bare ikke.. Blir bare skikkelig irritert når jeg tenker på dette......

 

Håper bare det kommer til å bli bedre. Takk igjen for innleggene.

Lenke til kommentar
Dårlig arbeidsmiljø henger mye sammen med dårlig ledelse også. Jeg ville heller gitt dem et smell med fagforening også byttet jobb etterpå.

 

Jepp, jeg også. Selv om man innerst inne vet at man aldri kan klare å jobbe på dette stedet, skal man ikke gi seg før man får sparket i fra seg så godt man kan. Og hvis ingen sier ifra, lærer de ingenting, og vil bare fortsette med den idiotiske atferden sin. Nei, jeg sier knus dem så godt du kan, og så gå videre.

 

Det var det jeg gjorde, og det føles niiiice.

Lenke til kommentar

Vell.

I slike tilfeller så må man uansett gjøre NOE. Om det går skeis, så er det bedre å ha prøvd, og feilet; enn å ikke prøve, men feile likevell.

 

I de aller fleste slike tilfeller vinner man frem; men man må kanskje tåle å stå på litt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Så lenge dama de har en skjør personlighet vil jeg anbefale og ta den lettvinte løsningen. Dvs å bytte jobb.

 

Men da vil hun aldri bli sterkere. Dette er en fin mulighet til å styrke seg selv, og lære seg å tåle litt mer. Jeg sier ikke at man skal la dem overkjøre henne fullstendig, og man skal absolutt passe på at det ikke går for langt på noen måte. Men man må jo lære seg å sette ned foten og vise at man ikke aksepterer hva som helst.

Lenke til kommentar
Så lenge dama de har en skjør personlighet vil jeg anbefale og ta den lettvinte løsningen. Dvs å bytte jobb.

 

Men da vil hun aldri bli sterkere. Dette er en fin mulighet til å styrke seg selv, og lære seg å tåle litt mer. Jeg sier ikke at man skal la dem overkjøre henne fullstendig, og man skal absolutt passe på at det ikke går for langt på noen måte. Men man må jo lære seg å sette ned foten og vise at man ikke aksepterer hva som helst.

Hun er allerde overkjørt. Dette er ikke rette plassen å samle krefter eller selvtillit. Det er bedre å ta retrett, samle krefter og analysere hva en skal gjøre og ikke gjøre neste gang.

Lenke til kommentar
Så lenge dama de har en skjør personlighet vil jeg anbefale og ta den lettvinte løsningen. Dvs å bytte jobb.

 

Men da vil hun aldri bli sterkere. Dette er en fin mulighet til å styrke seg selv, og lære seg å tåle litt mer. Jeg sier ikke at man skal la dem overkjøre henne fullstendig, og man skal absolutt passe på at det ikke går for langt på noen måte. Men man må jo lære seg å sette ned foten og vise at man ikke aksepterer hva som helst.

Hun er allerde overkjørt. Dette er ikke rette plassen å samle krefter eller selvtillit. Det er bedre å ta retrett, samle krefter og analysere hva en skal gjøre og ikke gjøre neste gang.

Hva f...

Har de noen grunn til å mobbe henne? Noe som helst? Er hun frekk mot folk som egentlig er snille mot henne etc?

Eller mobber de henne via helt tåpelige grunner som f.eks: Du er for feit til å jobbe her. Ingen vil ha deg her!

Lenke til kommentar
Hun er allerde overkjørt. Dette er ikke rette plassen å samle krefter eller selvtillit. Det er bedre å ta retrett, samle krefter og analysere hva en skal gjøre og ikke gjøre neste gang.

 

Jeg vet neimen ikke, jeg. Skal ikke uttale meg om denne jentas psykiske situasjon, men jeg vet at man lærer enormt mye av å gå igjennom en slik prøvelse. Det er knapt et år siden jeg gjorde det selv, da fikk jeg til og med mobbeanklager mot meg fra øverste hold, og det var ganske strevsomt. Jeg skal heller ikke legge ut i det vide og det brede om min psykiske situasjon, men vi kan si det slik at jeg har også hatt depresjoner og gått i behandling. Da denne mobbingen på jobben sto på som verst var det virkelig vanskelig, men nå i etterkant kan jeg se tilbake på hele saken med en større forståelse for meg selv og egne reaksjoner, samt en stolthet og selvrespekt jeg ikke hadde før.

Lenke til kommentar
Hun er allerde overkjørt. Dette er ikke rette plassen å samle krefter eller selvtillit. Det er bedre å ta retrett, samle krefter og analysere hva en skal gjøre og ikke gjøre neste gang.

 

Jeg vet neimen ikke, jeg. Skal ikke uttale meg om denne jentas psykiske situasjon, men jeg vet at man lærer enormt mye av å gå igjennom en slik prøvelse. Det er knapt et år siden jeg gjorde det selv, da fikk jeg til og med mobbeanklager mot meg fra øverste hold, og det var ganske strevsomt. Jeg skal heller ikke legge ut i det vide og det brede om min psykiske situasjon, men vi kan si det slik at jeg har også hatt depresjoner og gått i behandling. Da denne mobbingen på jobben sto på som verst var det virkelig vanskelig, men nå i etterkant kan jeg se tilbake på hele saken med en større forståelse for meg selv og egne reaksjoner, samt en stolthet og selvrespekt jeg ikke hadde før.

det fortjener du honnør for :)

Lenke til kommentar

Takk, takk, brutal_mann.

Men poenget mitt da, er at man tåler faktisk mye mer enn man tror. Både fysisk og psykisk. Du går ned i en bølgedal mens det står på, men når du får det på avstand og får et litt annet perspektiv på det hele, vil du oftest forstå at du har kommet styrket ut av det. Man må lære seg å kjempe sine kamper.

Lenke til kommentar
Man må lære seg å kjempe sine kamper.

 

.. men må også velge sine kamper med omhu.

Det er ikke sikkert hun kommer like bra fra denne situasjonen som du klarte.

I en slik situasjon vil det heller ikke være noen måte for henne å "vinne" på.

 

Hadde jeg vært i denne situasjonen ville jeg byttet jobb så fort som mulig (med mindre dette er en drømmejobb da), og bare latt kollegene ha det elendige arbeidsmiljøet for seg selv.

 

Det er ihvertfall ingen vits å bare fortsette i jobben og håpe at alt går over av seg selv.

Lenke til kommentar
.. men må også velge sine kamper med omhu.

Det er ikke sikkert hun kommer like bra fra denne situasjonen som du klarte.

I en slik situasjon vil det heller ikke være noen måte for henne å "vinne" på.

 

Hadde jeg vært i denne situasjonen ville jeg byttet jobb så fort som mulig (med mindre dette er en drømmejobb da), og bare latt kollegene ha det elendige arbeidsmiljøet for seg selv.

 

Det er ihvertfall ingen vits å bare fortsette i jobben og håpe at alt går over av seg selv.

 

 

Ja, det er helt riktig. Som sagt så kjenner jeg jo ikke til denne jenta, eller hvor sterk hun er. Jeg mener selvsagt ikke at man skal kjempe med nebb og klør, koste hva det koste vil. Dette må de nesten se an selv, kjenne etter hvor egne grenser går, og handle utifra det. Jeg ville uansett anbefalt å ta opp kampen, men det skal ikke gå på helsa løs heller.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Er du sikker på at dama di faktisk blir så ekstremt dårlig behandla som det blir gitt inntrykk av her? Det høres jo litt rart ut da at hun skal bli skjelt ut osv av de hun jobber sammen med.. Hvis hun er veldig nærtagen av ting, så kan dette være med på og forstørre det hun opplever som negativt, til og bli noe kjempe stort.

 

Hvis hun ikke har gjort noe spesielt på denne jobben, så må jeg si at det høres litt rart ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...