Gå til innhold

Trenger hjelp med Dungeons and dragons spill (nwn2 og baldurs gate)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny med spillene basert på dungeons and dragon. Har nå skaffet baldurs gate 1 og 2 med expansions og neverwinter nights 2. Men har ingeng anelse om hvordan systeme med dice og sånt funker (feks D8 attack og sånt)

og etter å ha fått et lvl i neverwinter nights, så kunne jeg velge hvilken klasse og lvle op i, er man ikke kun den klassen man valgte i starten av spillet?

Har også et kameraproblem med neverwinter nights 2, hvordan får jeg kameraet til og snu seg den veien karakteren min snur seg? er umulig og spille det sånn som kameraet er akkurat nå. Må stille på det hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjokoladefisk: De er basert på brettspill og terningkasting. d8 betyr en en åttesidet terning, d20 en tyvesidet terning, osv.

Og nei, du kan levle opp i flere klasser om du ønsker, det kalles for multiclassing. Du kan også levle opp i prestige classes etterhvert, men de har gjerne forskjellige prerequsites.

Kameraet kan være litt knotete, men vet ikke om det er noen måte å få det til å snu seg automatisk på. Du får lete i options.

For å lære mer om reglene spillet bygger på kan du lese regler til d&d 3.0 som nwn 1 er basert på eller d&d 3,5 som nwn 2 er basert på. Baldurs gate er basert på ad&d eller d&D 2.0 om jeg husker riktig.

Skrevet
Vist et våpen har for eksempel 1D8 damage, hva betyr dette? På baldurs gate altså.

1D8 betyr helt enkelt det slåes en terning med 8 sider når våpenet slår en fiende for å kalkulere damage.Senere får du våpen med flere terninger og sider.

Skrevet
Vist et våpen har for eksempel 1D8 damage, hva betyr dette? På baldurs gate altså.

1D8 betyr helt enkelt det slåes en terning med 8 sider når våpenet slår en fiende for å kalkulere damage.Senere får du våpen med flere terninger og sider.

Hvordan vet jeg om et våpen er kraftigere da? flere sider på terningen jo bedre?

Skrevet

I og for seg riktig, men flere terninger er heller ikke å forakte.

Fire terninger med åtte sider (4D8) er f.eks. i de aller fleste situasjoner bedre enn to terninger med ti sider (2D10).

Skrevet

(er en evighet siden jeg drev med dette, så vennligst rett meg om jeg tar feil.)

Husker jeg slet en del med dette da jeg fikk Icewind Dale, så jeg kan ta en rask oppsummering for å hjelpe deg i gang.

Nuvel. Reglene er svært enkle i grunnen. Du spiller med terninger, selv om det i disse spillene foregår i bakgrunnen. Det er ikke nøye hvor mange terninger du har eller hvor mange sider de har, systemet er uansett det samme.

En vanlig runde i en kamp foregår over flere stadier:

* Først prøver du å treffe. Drit i skade, armor og alt det der. Enten treffer du, ellers treffer du ikke. Treffer du går du videre til neste punkt.

* Du traff, så hva nå? Nå må du regne ut hvor mye skade du gjorde. Har fienden rustning og slikt må dette selvsagt trekkes ifra.

* Deretter legger du til eventuell annen skade du gjør (for eksempel om du har et sverd med ekstra ild osv).

Når det gjelder å regne ut hvor mye skade et våpen gjør ruller du så mange terninger som våpenet krever. La oss ta fire eksempler:

Mener et vanlig sverd har skade 1d6. Dette betyr en vanlig terning med seks sider. Får du 4 gjør du 4 skade. Enkelt og greit.

En Giant Axe har 2d6 (om jeg ikke husker feil), så da ruller du to terninger og legger sammen summen. Dette er også vanlige terninger.

Et Great Sword har 1d12, så da ruller du én terning med tolv sider.

Men hva om det sverd har for eksempel 1d6 +1? Enkelt. Først ruller du en terning og får en sum fra 1 til 6 for å finne vanlig skade. Deretter legger du til en ekstra skade (+1).

Dette foregår selvsagt i bakgrunnen, men er bare eksempler for å hjelpe deg på vei.

Når det gjelder klasser er det veldig viktig å huske på to ting:

For det første kan du kun ha tre klasser totalt, inkludert prestisjeklasser.

For det andre må hver klasse være jevngode. Tror du kan ha to level forskjell, men det er alt.

Når det er sagt har hver rase en foretrukket klasse. Denne kan være høyere enn alle de andre klassene. Som eksempel mener jeg Halfling foretrekker å være Rogue, så denne kan fint være flere level høyere enn de andre klassene. Mennesker har ikke noe foretrukket klasse, så de er mer fleksible.

Når det gjelder armor er det ikke nødvendigvis slik at tyngre armor bestandig er bedre. En tyv vil gjerne bevege seg raskt, så lettere armor er bedre for ham. Dette kan du se i Dexterity Bonus på rustninger. Lettere rustninger har høyere Dex bonus som legges til armor class. For å ta et eksempel:

La oss si du har en Heavy Armor med AC 6 og 0 Dex bonus. Du har også en Light Armor med AC 1 og 5 Dex bonus.

Har du lite Dex vil du ikke ha Dex bonus, så da får du bare 6 armor.

Har du mye Dex kan du ha 4 Dex bonus. Bruker du Heavy Armor vil du få de 6 den har i AC, men null Dex bonus. Light Armor vil bare gi deg 1 AC opprinnelig, men du må plusse på de 4 poengene du har i Dex bonus. Total AC blir da 5.

Har du veldig mye Dex kan du for eksempel ha 7 Dex bonus. Heavy Armor gir det fortsatt bare 6 armor, siden du ikke for Dex bonus for det. Light Armor derimot vil gi det 1 AC som grunnleggende, pluss 5 Dex bonus (siden rustningen ikke gir deg mer). Det gir deg en total AC på 6.

Om Light Armor hadde gitt det 7 Dex bonus ville du ha lagt til alle de 7 du har pluss den ene grunnleggende, alt i alt 8 AC. Ikke verst, i grunnen.

Dette er selvsagt bare tilfeldige tall brukt som eksempel. Jeg håper du ble litt klokere. ;)

Skrevet (endret)

Noen våpen/rustning har en stat kalt THACO, hva er det?

Og noen våpen (Ranged våpen virker det som) har ikke noe dice, er enten ingenting under damage, eller bare noe som Damage: +2

Hva betyr det?

Og i noen av de første butikkene jeg var i, hadde leather armor og sånn lett rustning, høyere Armor class en de tynge rustningen som feks plate armor (Og de hadde ingen andre ting, som for eksempel Dextery) Skal det være slik?

Endret av Sjokoladefisk
Skrevet

Er lenge siden jeg spilte det, men THAC0 betyr "To Hit Armor Class 0", eller sjanse til å treffe en med armor class null. En ting å merke seg for spesielt interesserte er at Armor Class fra versjon 3.0 og oppover starter på 10 og går oppover, men før det var armor class fra -10 til 10, der -10 var det beste. Med andre ord var det om å ha den så lav som mulig. Mener THAC0 var beregnet etter denne skalaen, men er ikke sikker på hva den regnes etter nå.

Du kan lese mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons

http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_..._game_mechanics

Skrevet
Er lenge siden jeg spilte det, men THAC0 betyr "To Hit Armor Class 0", eller sjanse til å treffe en med armor class null. En ting å merke seg for spesielt interesserte er at Armor Class fra versjon 3.0 og oppover starter på 10 og går oppover, men før det var armor class fra -10 til 10, der -10 var det beste. Med andre ord var det om å ha den så lav som mulig. Mener THAC0 var beregnet etter denne skalaen, men er ikke sikker på hva den regnes etter nå.

Du kan lese mer her:

Takker for all hjelpen jeg har fått, forstår det meste om hvordan spillet funker nå. Men to ting jeg fortsatt lurer på, Hvordan fungerer magi? pluttselig kan jeg bruke magi på en karakter, men så kan jeg ikke bruke det? og noe med at man må sove for og lære seg magi?

Og hvordan funker damage med ranged weapons, de jeg har funnet hittil har ikke hatt noe dice i det hele tatt.

Skrevet (endret)

Magi kommer litt an på hva slags karakter du spiller. For Mages or Clerics har man en liste over all magien sin (A), og et visst antall slots denne magien kan legges i (B). For hvert spell-level kan du velge ut alle spells du vil fra liste A og fylle ut liste B. Mages kan lære seg nye spells ved hjelp av scrolls (høyreklikk og Scribe Scroll om jeg husker riktig), mens Clerics ikke trenger bry seg om dette.

Om du er en Sorcerer fungerer dette litt forskjellig. De har bare en liste A, og velger nye spells når de går opp i level. Deretter kan de bruke hvilket som helst spell fra den listen et visst antall ganger per spell level. La oss si at du har valgt Identify og Magic Missile som level 1-spells, og Melf's Acid Arrow på level 2. Du har 4 level 1-spells og 1 level 2-spell. Hvis du så bruker Magic Missile og Identify vil du bare ha 2 Magic Missiles eller 2 Identify (eller en av hver) igjen, men fortsatt ha Melf's Acid Arrow.

Når det gjelder søvn må en karakter sove for å "fylle på" magien sin, altså få tilgang til alle spells de har i liste B. Alt dette burde det gå greit å få taket på når du har spilt litt mer.

Ranged-våpen gir bare bonuser til damage og attack. Selve damage-statten ligger på ammunisjonen din.

Endret av Lolsenbanden
Skrevet

Må bare si at du kan ha så mange klasser som du vil på hver karakter (gubbe du spiller som), men har du mange så går du saktere opp i level om du ikke holder de forskjellige klassene på samme nivå (+- en eller 2 levler).

Alle rasene har en foretrukket klasse som ikke tels i henhold til dette, så om du er en vanlig alv som har wizard som foretrukken klasse, så kan du være lvl 30 wizzus, lvl 2 rogue og lvl 2 fighter uten at det blir et problem. Mennesker har en fordel med at de har dynamisk forettrukken klasse, den klassen de har høyest level i regnes som deres foretrukne.

Forøvrig gir ikke lett armor ekstra dexterity, den gir deg bare muligheten til å bruke mer av din egen dexterity. En kar med mye dexterity blir hemmet av tunge rustninger, men lett rustning hemmer ingen.

Magi deles inn i 2 typer, divine og arcane. Tyngre rustning gjør det vanskeligere å kaste arcane magi (wizard, sorcerer feks), mens divine magi (cleric, druid, paladin, ranger feks) er "gudegivet" og ikke hemmet av rustning.

Enjoy ;)

Skrevet

Du kan lese mer her:

Takker for all hjelpen jeg har fått, forstår det meste om hvordan spillet funker nå. Men to ting jeg fortsatt lurer på, Hvordan fungerer magi? pluttselig kan jeg bruke magi på en karakter, men så kan jeg ikke bruke det? og noe med at man må sove for og lære seg magi?

Og hvordan funker damage med ranged weapons, de jeg har funnet hittil har ikke hatt noe dice i det hele tatt.

Alle magibrukere maa ha minst 11 i sin primaerattributt (Wizard=intelligence,Cleric/Ranger=wisdom,Paladin/Sorcerer=charisma) for aa kunne bruke magi. Ranger og Paladin er typiske karakterer som faar magi senere (level 4). Hvis f.eks. en Ranger har wisdom paa 10 eller mindre kan han ikke bruke magi i det hele tatt.

Skrevet

sjokoladefisk: De forskjellige klassene funker litt forskjellig. Wizard og Cleric må lære seg spells, så forberede dem ved å sove. Når de har brukt opp en spell får de den ikke tilbake før de har sovet igjen. Sorceror lærer seg en viss mengde spells og kan kaste alle spontant, men har et begrenset antall spells av hvert level per dag. Soving gir tilbake alle brukte spells.

I tilegg gjelder det Patton sier.

Når det kommer til damage på ranged våpen så er jeg ikke helt sikker. I utgangspunktet skal de ha terning de også, iallefall i 3.0 og oppover. i de gamle 2.0 systemene (de som bruker THAC0) kan det hende det er litt andre regler på ranged våpen, husker ikke helt.

Skrevet
Forøvrig gir ikke lett armor ekstra dexterity, den gir deg bare muligheten til å bruke mer av din egen dexterity. En kar med mye dexterity blir hemmet av tunge rustninger, men lett rustning hemmer ingen.

Det kommer ann på hvordan du ser det. Light Armor gir deg en større Dex bonus, men bare ved å gi deg mulighet til å bruke mer av den du har fra før.

Skrevet
Hvordan velger jeg hvem som skal være party leader? slik at den som er best til og prate med folk, gjør det.

Dra ikonet deres opp til toppen. På denne måten kan du også forandre marsjrekkefølgen for å få meatshields i front.

Skrevet

Ikke spilt så mye baldurs gate enda, men er nå kommet meg til nashkel mines, og 2 personer i partiet mitt har allerede dødt. Er det inge måte og ressurecte dem på? eller må jeg bare loade en gammel save fil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...