Gå til innhold

Lanserer "bærbar" til 150 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke en pc men en lagringsenhet som kan koble seg mot nettverker gjennom vanlig nettverkskabel og wlan.

 

Hva er det da, en liten "Dings"?

 

PC begrepet er jo "Personal Computer", så har den mulighet å koble til en skjerrm, mus og tastatur er dette en PC.

 

Haha, er vel derfor en Mac ikke er en PC altså. Den har jo ikke en skikkelig mus :D

Lenke til kommentar

Yay! Billig tynnklient, opensource, Linux. Frihet til folket

 

(

Når/hvis de fattige begynner å tjene penger kjøper de seg selvfølgelig en ordentlig maskin med et ordentlig og markedsrettet OS fra MS.
Ah, når de begynner å tjene penger er det første de tenker på hw? Stemmer nok det ja, klær, mat, bopel er uviktige materielle goder..

TheMaister: Du er ikke seriøs nå, aight?

la7dfa.com: ...what? Grunnet mangel av et teit smilefjes, trippelprikk e.l. må jeg nesten anta at du er seriøs i det du skriver. Sjekk ut to ting: Det såkalte "Livet", og denne mystiske og mangfoldige "verden")

Lenke til kommentar
Det er ikke en pc men en lagringsenhet som kan koble seg mot nettverker gjennom vanlig nettverkskabel og wlan.

En tynnklient mao?

 

Der er ikke bare spill som mangler på Linux, for jeg skulle gjerne konvertert fulltid til Linux hadde de bare hatt støtte for Adobeprogrammer som Photoshop ol.. som jeg bruker daglig, så det endre med at jeg bare bruker Windows.

Det er vel heller CS-pakkene som ikke har støtte for Linux? Du kan ikke helt ærlig forvente at et helt operativsystem skal forandres sånn at et program for et annet operativsystem skal funke? Det blir jo like dødfødt som å si at en norsklærer må lære seg matte fordi elevene i klassen vil at de skal lære matte av nettopp den læreren. De får heller nøye seg til å ha læreren i norsk, og forvente at noen integrerer matte i norsktime.

 

EDIT: Haha, det ble visst en rar sammenlikning. Samme det :)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Jeg synes det er et fint initiativ med disse billige linux maskinene (OLPC etc.) til stakkarsane i fattige land. De er har ingen krav til HW og OS og samtidig får linux noen prosent markedsandeler. Vinn/vinn. Når/hvis de fattige begynner å tjene penger kjøper de seg selvfølgelig en ordentlig maskin med et ordentlig og markedsrettet OS fra MS. Da vil de endelig slippe dårlige open source kopier av MS produkter og mangel på spill.

 

Hehehe Et Troll som er 13 år...

Håper du er noe mer mellom øra når du blir gammel nok til å søke jobb.

Lenke til kommentar

For de som bastant mener det ikke finnes virus til Linux:

 

"One of the vulnerabilities of Linux is that many users think it is not vulnerable to viruses. Tom Ferris, a researcher with Mission Viejo, California-based Security Protocols, said in 2006, "In people's minds, if it's non-Windows, it's secure, and that's not the case. They think nobody writes malware for Linux or Mac OS X. But that's not necessarily true ..."[3]

 

Shane Coursen, a senior technical consultant with Kaspersky Lab noted, "The growth in Linux malware is simply due to its increasing popularity, particularly as a desktop operating system ... The use of an operating system is directly correlated to the interest by the malware writers to develop malware for that OS."

Lenke til kommentar
For de som bastant mener det ikke finnes virus til Linux:

 

..................

 

Vel. Det finnes "virus-forsøk" til Linux. Det vil si virus som kunne vært en trussel dersom linux-brukere gjorde en innsats for å senke sikkerheten og gjorde sine systemer sårbare. F eks ved å kjøre admin-konto mot internett og trykke "chmod +x virus.bin". Men enda er det vel bare snakk om potensielle virus. Altså i praksis uten spredning. Jeg har brukt Linux i 10 år uten AV og uten eneste infeksjon. Driver fildeling og besøker snuskete nettsider uten hemninger. En win-maskin med mitt bruk hadde neppe holdt mange timer , med AV-program neppe mange måneder. Her snakker jeg av erfaring med windows med AV -> masse styr, tapte data, reinstallasjoner pga virus. Opplys meg gjerne dersom det er eksempler på linux-virus med betydelig spredning.

 

Nå er det estimert minst 30 millioner brukere av GNU/Linux og en skulle anta at en del har gjort gode forsøk på å ramme plattformen. Om ikke annet bare for å bevise at en kan lage virus som funker for Linux. I tilfelle Windows, som rett nok har fler brukere, er det tusenvis av fungerende virus, med høy grad av spredning. For meg tyder det her på at det er fundamentale forskjeller i sikkerhet i selve os og program-distribusjon, ikke bare brukermasse.

 

Ellers i forhold til sikkerhet er det jo forskjell på lukket og åpne programmer. Får du en binærfil kan du ikke være sikker på akkurat hva den gjør, med mindre du kan sjekke ut programkoden selv. Dette gir fri programvare mer tillit. Det gjør dessuten at alle kan finne/tette/utnytte eventuelle sikkerhetshull. Så langt ser det ut til at fri programvare gir mer rom for tetting av hull enn utnytting.

Endret av risotto77
Lenke til kommentar
Som daglig bruker av Windows og Linux i jobbsammenheng kan jeg trygt påstå at det eneste Linux mangler faktisk er spill.

 

 

Personlig finner jeg mange gode spill til Linux. Har en Xbox, men den blir knapt brukt. Leker meg med gode strategispill, f eks Spring/freeciv/globulation, diverse fps, og spiller med guttungen bilspill som TORCS og Supertuxkart. Spiller også noe klassiske spill som sjakk og poker. Er ikke mange windows-titler jeg savner til Linux, men noen.

Endret av risotto77
Lenke til kommentar
Det er ikke en pc men en lagringsenhet som kan koble seg mot nettverker gjennom vanlig nettverkskabel og wlan.

 

Hva er det da, en liten "Dings"?

 

PC begrepet er jo "Personal Computer", så har den mulighet å koble til en skjerrm, mus og tastatur er dette en PC.

 

Haha, er vel derfor en Mac ikke er en PC altså. Den har jo ikke en skikkelig mus :D

 

Det med "Personal Computer" er vel egentlig bare et begrep på datamaskiner med x86 platform, om jeg ikke tar feil. Dermed er vel en moderne mac en PC mens de eldre med IBM prosessor ikke er det.

 

Bare skyt meg om jeg tar feil, men det er vel det som er betegnelsen. Er det ikke :hmm:

Lenke til kommentar
har aldri vært en ibm "pc" som ikke har brukt x86 cpu. om da ikke jeg er fullstendig på bærtur...

 

etter det jeg fandt ut så er ikke IBM PowerPC arkitekturen x86. men det ka jo hende at jeg fant feil sar da ;)

 

her står foresten litt om PowerPC arkitekturen:

http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC

 

men dette var litt OT da :p , litt inn på temaet igjen. jeg synst det var merkelig at de klarte å få en "PC" så billig, nesten uansett hvilke komponenter de bruker.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar
Er det ikke dette den "bærbare" PCen som kommer uten skjerm og tastatur?

hehe.. ja, det var dagens :p

 

men vist den kommer til norge og er klar til bruk uten å lette meg for mer enn 2-3 snusbokser i verdi, så kommer jeg sikkert til hive den inn blandt "snophandlinga" til helgen..

 

edit: det er i allefall bar de informerer godt rundt profuktet og ikke holder noe hemmelig for verdensbefolkningen :roll:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...