Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor vondt gjør det egentlig å føde?


Floregnag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg det er som den gangen jeg hadde en stor bæsj som ikke ville komme ut, men jeg brukte fremdeles 15 min på å presse den ut. Så kanskje 4-5 ganger den smerten jeg hadde.

 

For å finne ut selv så kan du jo la være å drite på en uke til du har en fin stor klump med bæsj...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette er veldig individuelt.

 

Det er jo et av de store trumfkortene til kvinner, at uansett hvor vondt en mann har så er en fødsel verre.

Det er nok riktig dette, men problemet er at det ikke kan diskuteres ettersom det ikke kan sammenlignes. Jeg tror den gjennomsnittlige mor skal møte en fange fra abu grahbi før temaet om å sammenligne i det hele tatt er på bordet.

 

 

Dette er min synsing, jeg er mann, har aldri født og vet ikke hvor vondt det er. Eneste erfaringen jeg har er å ha vært tilstede ved en fødsel. Jeg har også landet på et gjerde med en fot på hver side.

Brannfakkelen min må være at:

Jeg vil tro at mange har opplevd like ille smerte som kvinner opplever under en fødsel, men i korte øyeblikk.

 

Jeg må ærlig talt si at dette er ikke noe jeg hadde turt å si til venninner/samboer, da jeg ikke kan vinne diskusjonen som ville følge, i beste fall komme til en "uavgjort" (la oss være enige om å være uenige) hvor de/hun i tillegg er sur på meg etterpå.

 

Det som jeg forestiller meg gjør fødselen mye verre er:

 

-Smerten varer ikke bare et øyeblikk/noen sekunder, den kan vare flere timer

-Man vet ikke når den ender, det kan være 30 minutter eller flere timer til.

-Man vet det er ingen vei tilbake før barnet er født

-Man blir fysisk og psykisk fryktelig sliten/utslitt av påkjenningen. Dette gjør oppgaven og hele situasjonen mye verre.

-Smerten er i kroppen, dette er noe helt annet enn om man har vondt i en hånd

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette er usannsynlig vondt. Men jeg tror ikke at å føde er verre enn all smerte en mann/gutt kan føle.

 

Jeg har hoppet fra et gjerde til et annet, og landet på pungen. Det vil jeg tro var omtrent like ille som en fødsel, bare at det smerten jeg følte sank raskt gradvis i løpet av en time -to timer, mens en fødsel kan vare en dag.

Jeg har også kuttet av fingertuppen, nesten inn til beinet i fingeren. Det vil jeg også tro var like vondt som en fødsel, ettersom jeg kuttet av en del på kroppen, men masse masse nerver, men også der forsvant smerten ganske fort etter jeg fikk behandlet fingeren.

 

Men ei dame/jente vil aldri føle smerten til en mann/gutt når man får nok kraft i pungen så man tror ballene sprekker, og en mann/gutt vil aldri føle hvor vondt det er føde.

Lenke til kommentar

Ikke vondt nok til å utslette menneskeheten.

 

For å oppretteholde populasjon trenger hver kvinne å føde gjennomsnittelig litt over 2 barn. Og det har de gjort i alle disse tusen årene, og den vokser, så jeg regner med at de aller fleste syns ikke at det var så vondt at de ikke gjør det igjen :p

 

Selv om andre gangen vist nok ikke skal gjøre like vondt som første gangen så har de jo ingen garanti på det :p

Lenke til kommentar

Men i militæret så de at når vi fikk pepperspray så nådde vi toppen av smerteterskelen. sprayen var konsentrert på 11% eller noe, og vi hadde ikke merket forskjell dersom den var på 18%, 50% osv... fordi det går ikke ann å få mer vondt (i øynene da) det intense varte i en time, et reint smertehelvete.. så småsvei det resten av dagen i trynet.. ja mange som fikk panikk, skreik og banna en del.. men folk var ikke like hysteriske som en kvinne som føder (som man ser på film)..

 

grunnen til at jeg starta denne tråden er fordi jeg hele tiden hører kvinner si "vi tåler mer smerte enn menn, fordi vi føder, ingenting er vondere".. men jeg er litt skeptisk..

Lenke til kommentar
Huff, blir nervøs av å lese den tråden her. :ohmy:

 

Edit: Men har hørt at det ikke er en vidunderlig opplevelse akkurat. Jeg veide noen gram under 5 kg, og det var visst helt forferdelig.

Det er ikke så rart. Du veide tross alt halvannen kilo mer enn gjennomsnittet.

 

Men i militæret så de at når vi fikk pepperspray så nådde vi toppen av smerteterskelen. sprayen var konsentrert på 11% eller noe, og vi hadde ikke merket forskjell dersom den var på 18%, 50% osv... fordi det går ikke ann å få mer vondt (i øynene da) det intense varte i en time, et reint smertehelvete.. så småsvei det resten av dagen i trynet.. ja mange som fikk panikk, skreik og banna en del.. men folk var ikke like hysteriske som en kvinne som føder (som man ser på film)..

 

grunnen til at jeg starta denne tråden er fordi jeg hele tiden hører kvinner si "vi tåler mer smerte enn menn, fordi vi føder, ingenting er vondere".. men jeg er litt skeptisk..

Smerten går som sagt over lang tid. Men nå gjør jo tross alt mange det uten noe særlig smertestillende og da kan det umulig være særlig vondt. De er jo helt sinnsfriske etterpå.

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg starta denne tråden er fordi jeg hele tiden hører kvinner si "vi tåler mer smerte enn menn, fordi vi føder, ingenting er vondere".. men jeg er litt skeptisk..

Hvis man ikke bruker smertestillende og føder et svært barn mens man samtidig er veldig trang så er det klart det gjør enormt vondt, men for kvinner å si at de tåler mye mer enn menn blir feil. Kan egentlig ikke tenke meg at noen kvinner påstår det du sier, annet enn på serier/filmer.

 

Det var jo også ei dame som fikk orgasme hver gang hun fødte, så det var ikke særlig ubehagelig for henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...