Gå til innhold

hva er "politi tralle"?


hvor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...så vis du har 4 hjuling er du safe :p

:w00t:

 

Har ikke trimmet min, men kommer opp i 75 nedover og 40-50 bortover.

Men vil de ikke kunne teste firehjulinger hvis man løfter den i bagasjebrettet og setter det ene hjulet på? Har tross alt ikke differensialgir, og den veier ikke SÅ mye...

 

:w00t:

 

Kanskje jeg skal trimme min! :p Hva slags ATV har du?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Du kan forsåvidt være 25 år og vil fortsatt være like fersk i trafikken som en 16-åring.

Men modenhet og fornuft er en annen sak..

Tok selv mopedlappen når jeg var 16, og angrer ikke et sekund. Ikke ært borti noen farlig situasjon som har vært min feil, og har kjørt over 23.000KM.

 

Men å kjøre i 45 km/t akter jeg ikke.

En 25-åring vil være usaklig mye mer moden enn en pubertal 16-åring, så denne sammenligningen kan du rett og slett bare ikke dra.

 

Du akter ikke kjøre i 45 km/t, nei vel. Det er igrunn ikke opp til deg, men til myndighetene. Det har skjedd at jeg har angitt registreringsnumre på mopedet til Politiet, der mopeden har vært trimmet, og sjåføren ikke vært god nok til å håndtere kjøretøyet. Det står jeg for, og hadde lett gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Du kan forsåvidt være 25 år og vil fortsatt være like fersk i trafikken som en 16-åring.

Men modenhet og fornuft er en annen sak..

Tok selv mopedlappen når jeg var 16, og angrer ikke et sekund. Ikke ært borti noen farlig situasjon som har vært min feil, og har kjørt over 23.000KM.

 

Men å kjøre i 45 km/t akter jeg ikke.

En 25-åring vil være usaklig mye mer moden enn en pubertal 16-åring, så denne sammenligningen kan du rett og slett bare ikke dra.

 

Du akter ikke kjøre i 45 km/t, nei vel. Det er igrunn ikke opp til deg, men til myndighetene. Det har skjedd at jeg har angitt registreringsnumre på mopedet til Politiet, der mopeden har vært trimmet, og sjåføren ikke vært god nok til å håndtere kjøretøyet. Det står jeg for, og hadde lett gjort det igjen.

Jepp. Holder 40 der det er 40 fartsgrense, 60 der det er 60, så tyner ikke mopeden helt ut før det er 80 km/t for å holde fartsgrensen.

 

Syns det er dumt med dem som gir full pinne og bryter fartsgrensen grovt..

 

 

SMC Mistral 50 RHL Blå

 

Du kan lese hva mine erfaringer er med den her og her

 

Eyyy!! Har helt lik! Funker som bare helsikken her ;) Nå er det snøkaos og jeg er den eneste som er ute å kjører moped :p

Hvordan er det å ta seg frem med en slik da?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Du kan forsåvidt være 25 år og vil fortsatt være like fersk i trafikken som en 16-åring.

Men modenhet og fornuft er en annen sak..

Tok selv mopedlappen når jeg var 16, og angrer ikke et sekund. Ikke ært borti noen farlig situasjon som har vært min feil, og har kjørt over 23.000KM.

 

Men å kjøre i 45 km/t akter jeg ikke.

En 25-åring vil være usaklig mye mer moden enn en pubertal 16-åring, så denne sammenligningen kan du rett og slett bare ikke dra.

 

Du akter ikke kjøre i 45 km/t, nei vel. Det er igrunn ikke opp til deg, men til myndighetene. Det har skjedd at jeg har angitt registreringsnumre på mopedet til Politiet, der mopeden har vært trimmet, og sjåføren ikke vært god nok til å håndtere kjøretøyet. Det står jeg for, og hadde lett gjort det igjen.

Jepp. Holder 40 der det er 40 fartsgrense, 60 der det er 60, så tyner ikke mopeden helt ut før det er 80 km/t for å holde fartsgrensen.

 

Syns det er dumt med dem som gir full pinne og bryter fartsgrensen grovt..

 

 

SMC Mistral 50 RHL Blå

 

Du kan lese hva mine erfaringer er med den her og her

 

Eyyy!! Har helt lik! Funker som bare helsikken her ;) Nå er det snøkaos og jeg er den eneste som er ute å kjører moped :p

Hvordan er det å ta seg frem med en slik da?

 

Det er jo bare bakhjulstrekk, men det sitter meget gode dekk på. Ingen problem på snø/slaps. Må selvfølgelig ta det litt mer med ro med mye snø, men du vingler ikke noe når du kjører på slapsete veier. Veldig lett å få kontroll igjen om du skulle få en liten "skrens". :)

 

Har kjørt den på klunk is også... skummelt men det gikk :p

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Jepp. Holder 40 der det er 40 fartsgrense, 60 der det er 60, så tyner ikke mopeden helt ut før det er 80 km/t for å holde fartsgrensen.

 

Syns det er dumt med dem som gir full pinne og bryter fartsgrensen grovt..

Det er jeg enig med deg i, men jeg synes det er dumt av deg å kjøre mopeden din i slike hastigheter også. Blir du tatt, får du en pen utsettelse på lappen. Skulle du krasje, f.eks. i 80 km/t på en moped, er du ferdig, ingen tvil om det. Hvordan er det med bremsene dine? Har du oppgradert dem også? Bud nr 1 når man øker effekten på et kjøretøy, er å oppgradere bremsere minst like mye.

Lenke til kommentar
Man får vel utsettelse hvis man kjører fortere enn 45km/h og at den er trimmet ?

Det vet jeg i alle fall noen har fått.

 

EDIT:

Et stort minus som jeg har tenkt litt på er om man kjører ned noen, da har man vel et problem.

Det har man uansett hvilket kjøretøy man benytter. :roll:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Man får vel utsettelse hvis man kjører fortere enn 45km/h og at den er trimmet ?

Det vet jeg i alle fall noen har fått.

 

EDIT:

Et stort minus som jeg har tenkt litt på er om man kjører ned noen, da har man vel et problem.

Det har man uansett hvilket kjøretøy man benytter. :roll:

Tenkte mer på at dersom man skader noen så vil ikke forsikringsselskapet dekke det. Evt man taper en stor del.

Lenke til kommentar
Tenkte mer på at dersom man skader noen så vil ikke forsikringsselskapet dekke det. Evt man taper en stor del.

Skjønner hva du mener, og du vil sannsynligvis ikke få igjen et rødt øre. Og forresten, hvis økonomi er "førsteprioritet" om du skader noen, bør du tenke deg om en gang eller to til.

Lenke til kommentar
Tenkte mer på at dersom man skader noen så vil ikke forsikringsselskapet dekke det. Evt man taper en stor del.

Skjønner hva du mener, og du vil sannsynligvis ikke få igjen et rødt øre. Og forresten, hvis økonomi er "førsteprioritet" om du skader noen, bør du tenke deg om en gang eller to til.

Selvsagt er det ikke det. Dette gidder jeg ikke ta opp en gang.

 

 

Men selvfølgelig, dette er bare en av konsekvensene til VEDOMMENDE som kjører trimmet moped. (nå utelukker vi vedkommende som blir påkjørt)

 

Ungdom og et par millioner i gjeld, ikke gøy..

Lenke til kommentar

Er ikke helt overbevist jeg, du prater fælt om millionene du får i gjeld som ung. Ja, det er EN av konsekvensene for den som kjører på. En annen kan for eksempel være de psykiske problemene man kan få etter å ha skadet et annet menneske.

 

Men som du sier, dette gidder vi ikke ta opp. La oss heller forsette den opprinnelige diskusjonen rundt trimmende mopeder.

Lenke til kommentar
Noen ganger er det bilistene sin feil, ved at de tvinger seg forbi. Andre ganger er det mopedisten sin feil, ved at de ikke eier trafikkforståelse etter bare 8(?) ganger på opplæring. Men de som skaper de farligste situasjonene, er de som har trimmende mopeder. Disse udødelige sjelene som innbiller seg at kjøretøyet deres går fortere enn alt annet på veien, og som presser seg fram, uansett hvor de er.

 

Betalte ca 4000 kr eller noe i den duren selv for mitt mopedsertifikat (ikke inkludert trafikkalt + mørkekjøring), det bestod av et par timer teori, noen timer kjøring bak hos biltilsynet, og avsluttende 4 timers oppkjøring...

 

At mopeden burde gå i minst 60 er jeg tilhenger av, men ikke med de krava det er nå... Venner av meg som både har kjørt på rødt og gått overende 2 ganger har bestått, og det er for å være ærlig relativt tragisk... Ganske begrenset hva læreren foran får med seg i speilene sine også, når det tross alt er 3 eller 4 elever bak han skal holde et øye med...

 

Flere timer kjøring, og oppkjøring lettsykkel-style, eventuelt lærer + deg på forskjellige sykler. (hvis oppkjøringa skal være som på lettsykler vil det kanskje være greiest med en 125, og ikke kjøre over 60, selv på landevei? Teoriprøva er også en lek.

 

 

 

For å komme litt tilbake ontopic, så kan de stoppe deg hvor som helst på veien med tralla, men gjerne vegvesenet/biltilsynet som har den, ikke politiet selv.

 

4-hjulinger får ikke plass av den enkle grunn at dekket ikke passer, så om du løfter det ene hjulet eller ikke, har det ikke noe påvirkning. Type fra litt ute på bøgda ble stoppet på crosseren sin, men hadde for stort bakhjul til at det gikk på tralla (selvfølgelig ikke orginalt, og husker ikke dimensjonen, sorry ;) )

Lenke til kommentar
Betalte ca 4000 kr eller noe i den duren selv for mitt mopedsertifikat (ikke inkludert trafikkalt + mørkekjøring), det bestod av et par timer teori, noen timer kjøring bak hos biltilsynet, og avsluttende 4 timers oppkjøring...

 

At mopeden burde gå i minst 60 er jeg tilhenger av, men ikke med de krava det er nå... Venner av meg som både har kjørt på rødt og gått overende 2 ganger har bestått, og det er for å være ærlig relativt tragisk... Ganske begrenset hva læreren foran får med seg i speilene sine også, når det tross alt er 3 eller 4 elever bak han skal holde et øye med...

Er det rart at jeg ikke stoler på mopedister? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...