Gå til innhold

Hjelp til klokking av PC8500 med AM2 og 13x multiplier.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heyhey! :)

Sitter nå med ein relativt ny PC, ikkje nokko imba-hardware, men svært dugeleg.

Eg har då ein AM2 socket CPU (ikkje ein AM2+), og eg får svært store problemer med å få 8500-RAMen over 450Mhz.

Eg har då ein AMD Athlon X2 5000+ og eit Asus M2N68-AM hovedkort, RAM er Kingston HyperX PC8500.

Ikkje nokko serleg gøy med 450Mhz på ein RAM du har betalt for å gå 1Ghz.

Edit: Eg har kun ein kanal med RAM-slot.

Edit2:Bilde

Endret av Blomsterbob
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Heyhey! :)

Sitter nå med ein relativt ny PC, ikkje nokko imba-hardware, men svært dugeleg.

Eg har då ein AM2 socket CPU (ikkje ein AM2+), og eg får svært store problemer med å få 8500-RAMen over 450Mhz.

Eg har då ein AMD Athlon X2 5000+ og eit Asus M2N68-AM hovedkort, RAM er Kingston HyperX PC8500.

Ikkje nokko serleg gøy med 450Mhz på ein RAM du har betalt for å gå 1Ghz.

Edit: Eg har kun ein kanal med RAM-slot.

Edit2:Bilde

Er vel slik at Frekvensen som står oppført skal deles på 4, siden 1Mhz i realiteten er 4 oppgaver per "klokkeslag" eller noe slikt. Så om det står at RAM'en er på 1066Mhz for eksempel, betyr det egentlig 1066/4=266Mhz.

Forresten, CPU'en din har en FSB på 200Mhz, så om du kjører RAM'en på 200Mhz også, blir forholdet mellom CPU og RAM = 1/1, altså synkront. Det er det beste, tror jeg da. Er ikke så veldig flink til dette! ;)

Endret av Slythas
Skrevet

Vet ikke om det er så veldig interessant for OP å følge opp tråden lenger men anyways... på K8 kjører minnet på en divider, med det mener jeg CPU_speed/x - hvor x er divideren. Den MÅ være et heltall. Setter du den til 800 blir divideren (multi/(800/400)), dvs (multi/2), og rundet av oppover. Dvs at du får en divider på 13/2=6.5, dvs 7 når du runder av (som vist i skjermbildet ditt) sålenge du kjører CPUen på 13-multi.

Sånn for ordens skyld, kjører du 667-settings blir det (multi/(667/400)) = multi*0.6 (=7.8 med 13 multi, dvs divider på 8). Med 533-settings: multi*0.75, dvs divider på 10 med 13-multi. Med 400 ender du opp med at divider = multi.

Skal du ha 1000MHz effektivt på minnet må du ha 500MHz*7=3500Mhz på CPUen ved 13-multi, dvs HTT på 3500/13MHz=269MHz.

Et alternativ er å jekke ned multien til 12. På 800-setting på minnet blir da divideren 6, og du trenger kun 3000MHz på å få 1000Mhz effektivt på minnet, og 3200Mhz for 1066Mhz.

Hah! Hvem VÅGER å spørre seg selv om hva man trenger matte til i dagliglivet? :p Fikk vel motbevist den der "misoppfatningen" en gang for alle...

Skrevet

Wuah, det var mange tall. :p

Men jeg klarer ikke å få Core-freq til mer enn 145MHz, så om jeg setter multiplier til x12 så får jeg kun 1,7Ghz.

Så enten må jeg få hjelp til å bryte de 145MHz-ene, kjøpe en AM2+, eller så må jeg vel leve med treg RAM eller treg CPU.

Skrevet

Men jeg klarer ikke å få Core-freq til mer enn 145MHz, så om jeg setter multiplier til x12 så får jeg kun 1,7Ghz.

Så enten må jeg få hjelp til å bryte de 145MHz-ene, kjøpe en AM2+, eller så må jeg vel leve med treg RAM eller treg CPU.

145MHz? Det høres underlig ut, ofte kan den ikke settes under 200MHz.

Skrevet

145MHz? Det høres underlig ut, ofte kan den ikke settes under 200MHz.

Beklager, jeg som har litt gullfisk-hukommelse og skrangler litt med tall.

245Mhz mente jeg. :)

245Mhz * x13 = 3,18Ghz.

• 4 uker senere...
Skrevet
Hei,

du kjører faktisk minnet på 900MHz, da tallet du ser i CPU-Z skal ganges med 2. (450x2=900)

Jasså, meget interessant. :)

Hvordan har dette seg?

Skrevet (endret)

Jeg skal prøve å forklare (vet ikke hvordan det går... :innocent: )

Minnet gjør to "oppgaver" på èn "runde" (eventuelt hertz eller "svingning"). Dvs at om minnet kjører 20 hertz (noe det såklart ikke gjør... :tease: ) kjører den på 40 hertz effektivt. Om den kjører 450 MHz er det altså 900 MHz effektivt. Med andre ord: Dersom du absolutt vil ha minnet til å kjøre på 1 GHz trenger du "bare" justere FSB til 500 (fordi 500 MHz * 2 = 1000 MHz = 1 GHz).

Om det ikke går kan du også justere på forholdet mellom FSB og RAM (FSB:RAM). Om det står 1:1 kjører minnet og FSB synkront. Men viss du for eksempel kjører 5:6 kjører minnet på (FSB * 2 * 6) / 5. Siden FSB er 450 blir det (450 * 2 * 6) / 5 = 1080. Da kjører minnet på 1080 MHz i stedet for 900. Minnet ditt er garantert å kjøre på 1066, så 1080 er mest sannsynlig null problem (med mindre du har fått et EKSTREMT dårlig sett...).

Vel, jeg prøvde ihvertfall å forklare. Om du fikk noe vetigt ut av det er jeg dog ikke sikker på... :p

Endret av Breidablik
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg forstår det, men når har det seg slik at jeg ikke vet hvor jeg endrer forholdet (AMI BIOS) og jeg klarer ikke å klokke FSB lenger enn 230Mhz.

Scratch that.

Endret av Blomsterbob

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...