Gå til innhold

Hva er du missfornøyd med etter release av TBC og WOTLK?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

God ettermiddag!

Jeg holder på å lage en film som tar for seg de tingene World of Warcraft "mistet" etter The Burning Crusade og Wrath of the Lich King ble sluppet.

Derfor spør jeg; Er det noen her som har noen forslag til ting jeg kan ha med, som lar seg forklare i korte trekk?

Har brukt ca. 7 min av 10 min. Dette er for å ha muligheten til å laste opp filmen til youtube.

Det jeg har så langt er:

Hvordan patchingen har blitt mindre "givende" med årene

Hvor mye lettere spillet har blitt

Hvordan blizzard "redesigner" de ikke lenger unike Tier-settene.

Hvordan blizzard fjerner originaltemaet i spillet (flammer, drager, episke ting)

Hvordan raiding har blitt

Hvor enkelt det er å få tak i epic items - "Epic har blitt common. Legendary har blitt epic"

Setter stor pris på svar, og ønsker mest mulig konkrete svar og tips.

Med vennlig hilsen Lasse. :)

Endret av Syncronautus
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Tusen takk for svar. Jeg har allerede begynt på delen som omhandler epic items, og hvordan de har mistet sin status.

La det komme!

Endret også emnetittel. Forrige ga inntrykk av at jeg ville ha en slags anmeldelse av en ferdig film, noe som ikke er riktig.

Mvh. Lasse

Endret av Syncronautus
Skrevet

Savner:

World PvP

Epics som faktisk er epic og gir deg følelsen av at det er epic(La pvp items f.eks. være blå)

Feelingen av krig og at horde og alliance står mot hverandre. (Shattrath og Dalaran har ødelagt dette helt)

Da paladins var alliance og shaman var horde (De kunne jo bare gjort klassene helt like med at paladins har aura og shamans har totems)

10mans "raid" soner alla UBRS som ikke nødvendigvis må gi epics, det er bare mer utfordrende.

Azeroth (Utenom Caverns of Time så er Azeroth svært ubenyttet!) Alle dungeons må ikke ligge i den nyeste sona!

Vil ha bort:

Superflashyübergay våpen/armor/ting generelt.

Honorsystemet slik det er nå. Kjedelig og uten ære :p

Skrevet

Hei igjen folkens!

Tusen takk for tips.

Filmen er ferdig, og jeg vil legge ut en link her når den er klar på youtube, så folk kan se den om de ønsker det. :)

Mvh. Lasse

Skrevet (endret)
Det jeg har så langt er:

1. Hvordan patchingen har blitt mindre "givende" med årene

2. Hvor mye lettere spillet har blitt

3. Hvordan blizzard "redesigner" de ikke lenger unike Tier-settene.

4. Hvordan blizzard fjerner originaltemaet i spillet (flammer, drager, episke ting)

5. Hvordan raiding har blitt

6. Hvor enkelt det er å få tak i epic items - "Epic har blitt common. Legendary har blitt epic"

Setter stor pris på svar, og ønsker mest mulig konkrete svar og tips.

Med vennlig hilsen Lasse. :)

1: Patchene er mindre givende fordi det er mindre balansering å gjøre. Det krevdes store forandringer for å fikse bla ret+prot- paladins, feral+balance- druids, BM- hunters, warlocks, shadow- priests, ele+enh- shamans.

Nå er det mer fin- tuning.

2: Folk er blitt bedre å spille. WotLK er på en måte fremdeles i oppvarming. Startskuddet går når Ulduar (?) og Arena 5 begynner. Slik virker det hvertfall på Blizzards uttalelser.

3: Greit nok.

4: Det er da tilbake på sporet nå? Det er jo drager over alt. Flammer så vi nok av i MC og BWL. Temaet er blitt mer middelaldersk, om det er det du savner.

5: Raiding er blitt bedre? Det er 20 færre AFKere i samme instance som deg (Regner med det er 5+ fremdeles). Se også svaret på 2.

6: Drit i fargen. Bry deg mer om hvilket item som er best for din spec. Det var masse blått fra DM og ZG som var bedre enn epics fra MC (på tynn is-->) og BWL.

Alt var bedre i gamle dager, right ? :hmm:

Edit:

Flere tanker om denne Vanilla WoW- elskinga:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12950119

Endret av StorPeder
Skrevet (endret)
PvP er gear - Ikke skill.

Før var det hvertfall mye mer skill imo

rofl. Akuratt det er bullshit.

PvE er gear, ikke skill. Da man faktisk lett kan heale heroic raids bare man har bra nok gear.

Kommer man på høyt nok nivå i pvp har alle likt gear, og da vil det kun gå på skill, og ikke noe annet (utelukker class balance her).

Endret av Ajaco
Skrevet
Hvordan blizzard fjerner originaltemaet i spillet (flammer, drager, episke ting)

Jaha?

Sist jeg sjekket var 2 av 3 raidinstanser relatert rundt drager i wotlk.

I TBC var sistebossene Illidan, Archimonde og Kil'Jaeden, mye mer episk enn noe pre-tbc. :p

Skrevet (endret)

det jeg savner mest er at Epic ikke lengre er Epic. ALLE har det nå. Wellfare epics ødela hele greia.

Bort med PVP epics og bort med badge epics. Så får vi kanskje grupper der folk faktisk gidder å fullføre instansen istedet for å droppe rett ut når man møter litt problemer.

Endret av MrLee
Skrevet
PvP er gear - Ikke skill.

Før var det hvertfall mye mer skill imo

rofl. Akuratt det er bullshit.

Kommer man på høyt nok nivå i pvp har alle likt gear, og da vil det kun gå på skill, og ikke noe annet (utelukker class balance her).

Da må man først sitte flere timer og farme i PvP mot nolifere som har alt det beste. PvP før man har max level og bra utstyr er latterlig. Levler for øyeblikket en warlock og møter 80% twinks i BG. Har ikke noen sjanse i det heletatt, blir bare 1-3 shotta uansett. Liker heller ikke at det ikke er noe vits i å skaffe bra gear, Blizz kommer jo bare med ny expansion uansett, og det gjør alle de timene man har raidet/PvPet for forgjeves.

Skrevet

Det jeg savner mest er den tiden helt i starten av spillet der jeg gikk rundt og hadde det gøy og ikke visste at 9/10 spillere er en bunch med whinere. Misforstå meg rett, jeg går fortsatt rundt i spillet og har det gøy, men leser jo whining overalt nå...

Siterer fra videoen:

"But stop and ask yourself... When you play a game, do you want the game to be so easy that you don't need to put any effort into to succeed?"

Tror jeg har hørt 50 ganger mer klaging om at levelingen opp til 60 tok for mye tid. Nå skal folk klage over at det tar for kort tid og er for lett å levle? Når det tross alt er snakk om en transportetappe svært mange av oss har gjort før og som i bunn og grunn gjør mye positivt for nye spillere i tillegg siden Azeroth er ganske folketomt og man må komme seg ut i expansionene for å finne folk og oppleve et MMO.

"In other words... The game has been made way easier than the original WoW was. Why are they still making it easier?"

For å starte med det opplagte, raidingen.

- Naxx

taktikker kjent fra før

- Obsidian Sanctum

flytte seg fra lava waves er drit lett, vanskelighetesgraden her er i å ta den med flere drager oppe. Jeg gjorde PUG Sartharion 25 mann på onsdag morgen og da var det mellom 5 og 10 stykker i den PUG-en, noen av de vet jeg til og med har gjort instancen før, som klarte å dø av lava waves.

- Malygos

litt nyskapende men ikke en utpreget vanskelig encounter.

Så, er raidingen lett nå? Ja, på sett og vis er den det. Er det fordi det er alt for lett eller at gear er lettere tilgjengelig i heroics, crafts og reputation enn det var i TBC og vanilla - samt at etter 4 år så begynner de fleste og skjønne at man ikke skal stå i flammene. Folk som er seriøse raidere hadde vel gjort hjemmeleksen og stirret på 40 mann naxx videoer og lest taktikker på wowwiki osv en måned før WOTLK kom ut, er ikke rart ting er lett da...

Og når i spillet har vi egentlig startet med å ha tilgang til noe skikkelig vanskelig noe? Ting går i en kurve oppover, det har det alltid gjort.

- i vanilla

Gear var ikke så lett tilgjengelig, selv om Stratholme og Scholo hadde gear til deg så var det nesten garantert en annen som var der og vant det fra deg. 10 man raids og alt ble steamrollet av to warriors på level 57 som tanket med en grønn tohander og hadde 2500 hp. 15 mann raid det tok en time på å cleare var alt som trengtes basicly for å gjøre seg klar til MC og Onyxia.

- i TBC

Heroics skulle gi spillerne mer å gjøre mellom normale instancer og raiding, og det fungerte fint. Husk at heroics var serious shit når TBC var ferskt, ikke hvordan det var etter 3.0 når alle og deres bestemor hadde gear til Black Temple.

Det første som var tilgjengelig i vanilla var altså easy peasy raids (ble gjort om til 5 og 10 mann mye senere hvilket gjorde det en smule mer utfordrende), Onyxia var vel egentlig aldri særlig vanskelig når alt kommer til alt, og MC før Garr var det vel større utfordring på trash enn på bosser.

I TBC så kan vel ingen med hånden på hjertet si at Karazhan var særlig vanskelig etter at folk hadde gjort heroics og skaffet seg crafts, egentlig var det vel ikke noe som var veldig, veldig vanskelig før Lady Vashj/Prince Kael'Thas. TK kan oppsummers i 2 fighter med free loot og en fight der du hatet alt og alle som ikke klarte å flytte seg fra flammene på bakken eller unna adds som sprengte, SSC var gimmick fight med å stoppe dps, en annen måtte man dukke under vann, en tredje måtte man drepe murlocks! og den fjerde var hakket mer utfordrende men ikke veldig spilleteknisk utfordrende heller.

WoW har aldri startet med å være vanskelig, det har startet på ett nivå som gjør at mange har tilgang til det og så har det gått en kurve oppover.

Spillet har ikke blitt gjort lettere med WOTLK, men som folk har påpekt så har folk begynt å lære at det er dumt å stå i flammene etter 4 års spilling, eneste egentlig nye tingen vi har sett i WOTLK raiding sålangt er det å fly drager på Malygos (og hvor vanskelig er det å gå fly til ett mark og følge det i sirkler rundt...?). Ting er der de skal være virker det som, og samme hvor mye jeg, du eller paven klager på det så er det noe vi må forholde oss til slik det er og heller gjøre det beste ut av det.

Å klage over hvordan tier sett ser ut blir veldig subjektivt, noen liker det sikkert og noen syntes sikkert det er alt annet enn pent. Selv så fokuserer jeg på de tingene jeg har som jeg syntes ser tøfft ut enn de tingen jeg ikke er fornøyd med, en god taktikk føler jeg.

Dog farger og utseende i soner i TBC skal jeg være enig i at jeg ikke syntes var bra, sett i forhold til Azeroth sin og særlig Northrend sin variasjon og stemning. TBC er vel ment til å være et utdøende sted med en høy kultur som er på vei tilbake til ingenting og det gis til uttrykk i hvordan verdenen ser ut - det er ihvertfall en forklaring som fungerte for meg og hva hjelper det vel egentlig å klage over det...

Tokens i raids til flere klasser i steden for selve droppen er evig win, 1 boss dropper en eller to tokens gir deg stor sjangse til å få det du trenger fremfor at en boss må droppe akkurat ditt tier item er noe av det jeg var mest fornøyd med i TBC.

At epics er for lett tilgjengelig er jeg helt enig i, men jeg er sterkt uenig i at det er en kjempedårlig ting. La nå folk få epics, de som virkelig gjør en stor innsats i PvP eller raids vil uansett ha bedre gear og bedre skills. At folk syntes epics har vært en viktig del av spillet sier mer om de som sier det enn om spillet i seg selv.

Når det kommer til klassebalanse har den blitt gjort svært bra mener nå jeg. Nå er det ikke bare warriors som kan tanke lenger, du ser faktisk druider og og paladins som ikke er healing speccet, Blizzards uttalte mål om at alle skal gjøre nogenlunde lik dps slik at du tar med spilleren og ikke klassen ser da ut til å fungere greit.

Konklusjonen i videoen din er altså at spillet ikke lenger er hva det var i vanilla, og man kan jo spørre om det er til det bedre eller det verre. Et MMO vil såklart forandre seg, om det er til det bedre eller verre er jo ganske individuelt svar på - sålenge spillet ikke blir totalt radbrekket ala hva som visstnok skjedde med Star Wars Galaxies, og jeg tror nå de fleste som spiller WoW er ganske fornøyd med tingenes tilstand.

Å klage over at Blizzard må gå back to basic når man nå ser frem mot Arthas, gjør Stratholme og Naxx som er gamle instancer, har variasjoner i miljøet som minner mer om gamle Azeroth, har laget en ren pvp sone som er kjempeartig, gitt oss siege vi kan leke med og reputation systemet er faktisk enda bedre enn hva det var i TBC syntes jeg.

Kort og godt, jeg syntes så absolutt ikke alt er bra i WOTLK sålangt, heroics er alt for lette å både starte med og gjennomføre, og raidingen er litt for lett i 10 man som jeg har clearet så antar 25 man er ganske greit gjenomførbart også. Syntes også yrkene har for lite nyttig i grunn, men det kan jo komme flere recipies der etterhvert. Men hjelper det å whine over det? Ikke i noen særlig grad. Jeg tar heller å gleder meg over det som jeg syntes er gøy å gjøre i spillet.

Alt er jo åpent for diskusjon og folk må jo få ha sine egne meninger. Men jeg syntes de meningene i denne videoen burde vært litt bedre forklart og analysert, ikke bare whining over ting hvor det meste er bedre enn hva det en gang var.

Skrevet (endret)

Gakks får frem veldig mange gode poeng, og jeg er enig veldig mye av det han sier. Spessielt denne biten:

Konklusjonen i videoen din er altså at spillet ikke lenger er hva det var i vanilla, og man kan jo spørre om det er til det bedre eller det verre. Et MMO vil såklart forandre seg, om det er til det bedre eller verre er jo ganske individuelt svar på - sålenge spillet ikke blir totalt radbrekket ala hva som visstnok skjedde med Star Wars Galaxies, og jeg tror nå de fleste som spiller WoW er ganske fornøyd med tingenes tilstand.

---

Men uansett, det med epics. Jeg skjønner ikke hva som er så ille med FARGEN på et item? Man bør vel heller være mye mer optatt av om itemet passer for din class og din specc, enn at det er lilla og ikke blått?

Mange mener også at det å gjøre pvp items blå hadde vært en løsning. Epics skal være vanskelig og få tak i, og dermed mener dere at det er mer fair at Deadly Gladiator settet blir blått, istedet for t 7.5. Man ser da mye fler med full t 7.5 enn med full Deadly Glad, gjør man ikke? Er er ikke det bevis nok på at Deadly glad er vanskeligere og få tak i, og dermed mer epic, og mer prestisje å ha på seg?

Folk sier også at pvp ikke er prestisje lenger. Jo visst er det det, men nå er det arena gearet, og ratings som gjelder. Ikke BG gear og ranks. Altså, de har gjort det mindre tidkrevende å spille pvp (generelt sett), men jeg vil si at det tar nesten like lang tid og hevde seg i top 50 i Battlegroupen din, som det tok å skaffe Rank 14 pre-TBC. I arena kreves det dessuten også litt talent, ikke bare farming.

Endret av Ajaco

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...