Gå til innhold

Metallisk lyd ifra harddisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i det siste hatt noen rare lyder ifra dene ene harddisken min.. Hører lyder som kommer ifra den, med sporadisk mellomrom. Det er ikke hele tiden.

Er metallisk lyd, så virker som at det er noe som tar borti noen plass. Men har ikke merket noe problemer med ytelsen på maskinen.

Pga. lyden som kommer og går, så frykter jeg at disken snart kommer til å ryke. Det er en Seagate 320GB S-ATA II NCQ 7200RPM som jeg har hatt 2,5 år. Har den delt opp i 2 partisjoner der den ene partisjonen er går som systemdisk.

Så nå er jeg på jakt etter en ny harddisk, men lurer også på om det er noen mulighet til at jeg kan kjøpe ny og så bare kopiere alt på den nåværende over på den nye, slik at jeg slipper å reinstallere windows.. :dontgetit:

Er det noen enkle metoder for å gjør de?

Håper det er noen som kan hjelpe meg med mitt lille problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg finner et program som kan clone disken, kan jeg da etterpå bare frakoble den gamle og så booter PC'n på den nye disken, og alt funker fint? :)

Er forøvrig ikke noe som har noen disket de kan anbefale, når jeg setter levetid som pri.1 og lyd som pri.2?

Skrevet
Hvis jeg finner et program som kan clone disken, kan jeg da etterpå bare frakoble den gamle og så booter PC'n på den nye disken, og alt funker fint? :)

Jepp!

En mye brukt metode er å

0: Slå av PC'en ...

1: Koble fra den gamle disken.

2: Koble inn den nye disken der den gamle var montert.

3: Koble den gamle disken inn på en annen SATA-kontakt

4: Boote PC'en med f.eks. Easeus DiskCopy.

5: Klone gammel disk, kopiere innholdet over til ny disk

6: Slå av PC.

7: Koble fra gammel disk.

8: Tut og kjør som før.

Punkt 5; her kan du ofte velge om du vil klone den gamle disken 1:1, eller om du vil la alle partisjonene "vokse" slik at hele den nye disken blir tatt i bruk. (Forutsetter at den nye disken er minst like stor som den gamle. Ellers blir det mer komplisert, men ikke umulig.)

Skrevet

Jepp!

En mye brukt metode er å

0: Slå av PC'en ...

1: Koble fra den gamle disken.

2: Koble inn den nye disken der den gamle var montert.

3: Koble den gamle disken inn på en annen SATA-kontakt

4: Boote PC'en med f.eks. Easeus DiskCopy.

5: Klone gammel disk, kopiere innholdet over til ny disk

6: Slå av PC.

7: Koble fra gammel disk.

8: Tut og kjør som før.

Punkt 5; her kan du ofte velge om du vil klone den gamle disken 1:1, eller om du vil la alle partisjonene "vokse" slik at hele den nye disken blir tatt i bruk. (Forutsetter at den nye disken er minst like stor som den gamle. Ellers blir det mer komplisert, men ikke umulig.)

Virket jo ganske rett fram og enkelt :)

Men leste litt om Easeus DiskCopy, og da sto det: If you copy a small disk into a bigger one, EASEUS Disk Copy can't manage the rest space

Dvs. at jeg ikke kan få partisjonene til å "vokse" med det programmet.. Er det noe annet program som kan det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...