Gå til innhold

WDC harddisk på 2 TB offisielt lansert


Anbefalte innlegg

Jeg håper mer på DAS enn SAN egentlig. En kombo slik som ioSAN er jo en grei løsning der det ikke trengs flere TB, men bare hundre tusen IOPS og nærmere 1GB/s over nettverk :)

Det finnes jo allerede løsninger med SSD SAN og SSD rack, hvis du er interresert så post i SSD tråden min så skal jeg se hva jeg kan grave opp. Jeg vet i alle fall om en fin side med god oversikt over diverse U rackmounts og hele servere basert på SSD (både flash og RAM).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tenker DAS, som i Directly Attatched Storage. Alså internt tilkoblet over PCIe, SATA, SCSI, IDE, eller på backplane over de samme interne grensesnittene. Alså ingen nettverksprotokoll mellom hovedkort og lagringsmedie.

ioDrive er DAS. ioSAN er en ioDrive med nettverksutgang bak. "ioSAN - a 10GbE or Infiniband attached flash SSD on PCIe form factor"

Lenke til kommentar

Når du nevner SAN i dine innlegg, tenker du da heller på NAS... mente ikke om du forvirrer NAS med DAS og jeg vet hva DAS står for :). Men lurte på om du forvirrer SAN med NAS?

 

DAS kan også være en ekstern storageboks som tilkobles PCen med USB eller eSATA.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja Theo, jeg vet DAS også kan være storage box. Men USB og eSATA er interne protokoller, ikke nettverksprotokoller, og da går det under definisjonen jeg ga med interne protokoller som enten står inni eller koblet til bak over interne grensesnitt. (edit, jeg ser jeg uttrykte det litt klønete)

 

Jeg forvirrer ikke NAS og SAN, NAS = Nettwork Attached Storage, SAN = Storage Area Network.

Mens en NAS ofte er 1-4 enheter (kan være fler) kan SAN fort være 50-200 enheter, eller mer. NAS er generelt delt bulk storage mens SAN blir brukt for å levere massiv båndbredde og IOPS.

Ved intelligent bruk av Flash og RAM kombinert kan man lage DAS som også har nettverksgrensesnitt som leverer like høy ytelse som SAN, men uten å ha overflødig mangfoldige terrabytes og infrastruktur for kjøling, samt footprint. Bortsett fra RAM som jeg nevnte gjør ioSAN akkurat dette. Den sitter i en servers PCIe port og leverer 10GbE nettverk ut bak. Hvis jeg ikke tar feil kan den brukes som kombinert DAS til serveren og SAN for nettverket samtidig, og de kan raides av serveren over PCIe.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

SAN har også prisklasser fra 75.000 og oppover for å få alt du trenger til å levere de minste løsningene i det et SAN består av. Ellers høres det du tenker på mer ut som en rimelig standard NFS løsning med litt raskere interne disker enn normalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Storage_area_network

Jeg fant et par tekniske ting jeg ikke viste, men jeg tenkte helt klart på riktig ting.

NFS = Network File System?

 

Grunnen til min påstand om å bruke Flash/RAM kombo til å erstatte SAN er at det vil kunne erstatte store disk kolonner med utallige terrabytes og heftig energi/kjøling/plass -behov, med en enhet som passer på et PCIe kort. Dette er selvsagt i de tilfellene der SAN blir brukt for å få høy båndbredde og IOPS, og ikke der det også blir brukt for monsterstore databaser på utallige terrabytes. Det finnes også SSD i 4U rackmount som kan gi 1 million IOPS, 4GB/s overføringshastighet, og 20TB lagringsplass (Texas Memory Systems' ramSAN), men disse koster også deretter.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...