Gå til innhold

Hva tåler egentlig mobilen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten så jeg vurderer å be skribent av denne artikkelen om lov til å henge den opp på jobben.

 

Jobber med dette daglig, og kunder som får sin telefon tilbake med fukt/klem skade. Ikke reparert, med undersøkelsesgebyr.

 

Folk som kjefter, sier at det er en sammensvergelse mellom jobben min og verkstedet, og at vi sier det for å tjene mer penger, bla bla bla. Har ALDRI vært i nærheten av fukt bla bla.

 

Utrolig.

Lenke til kommentar
Nesten så jeg vurderer å be skribent av denne artikkelen om lov til å henge den opp på jobben.

 

Jobber med dette daglig, og kunder som får sin telefon tilbake med fukt/klem skade. Ikke reparert, med undersøkelsesgebyr.

 

Folk som kjefter, sier at det er en sammensvergelse mellom jobben min og verkstedet, og at vi sier det for å tjene mer penger, bla bla bla. Har ALDRI vært i nærheten av fukt bla bla.

 

Utrolig.

 

Det som er utrolig er at mange telefoner ikke tåler den bruken de annonseres og selges under, altså mobilt bruk.

Det er jo heller ikke rart at kundene som faktisk er ærlige og har aldri utsatt telefonen sin for mangelfull bruk (mistet den i gulvet, fått en drink sølt over den, brukt den i regnet etc) blir fly forbanna når de blir fortalt at det har oppstått fuktskader på telefonen når de ikke forstår hvordan dette kan ha skjedd.

Lenke til kommentar
Nesten så jeg vurderer å be skribent av denne artikkelen om lov til å henge den opp på jobben.

 

Jobber med dette daglig, og kunder som får sin telefon tilbake med fukt/klem skade. Ikke reparert, med undersøkelsesgebyr.

 

Folk som kjefter, sier at det er en sammensvergelse mellom jobben min og verkstedet, og at vi sier det for å tjene mer penger, bla bla bla. Har ALDRI vært i nærheten av fukt bla bla.

 

Utrolig.

 

Det som er utrolig er at mange telefoner ikke tåler den bruken de annonseres og selges under, altså mobilt bruk.

Det er jo heller ikke rart at kundene som faktisk er ærlige og har aldri utsatt telefonen sin for mangelfull bruk (mistet den i gulvet, fått en drink sølt over den, brukt den i regnet etc) blir fly forbanna når de blir fortalt at det har oppstått fuktskader på telefonen når de ikke forstår hvordan dette kan ha skjedd.

Ja, men å begynne å prate tullball om konspirasjonsteorier og gudene veit hva, når de står og ser på bildene som er tatt av serviceverkstedet og krangle på det, er ikke noe vits. Ja, greit å bli irritert men å bli sint på forhandler/verksted?

 

Det å bli sint hjelper ikke i det hele tatt.

 

Og selv om de ikke skjønner noe som helst hvordan dette kan ha skjedd, så har den jo uansett blitt utsatt for det.

 

Man våkner ikke om morran med blåveis uten at noe har skjedd ;)

Lenke til kommentar
Ja, men å begynne å prate tullball om konspirasjonsteorier og gudene veit hva, når de står og ser på bildene som er tatt av serviceverkstedet og krangle på det, er ikke noe vits. Ja, greit å bli irritert men å bli sint på forhandler/verksted?

 

Det å bli sint hjelper ikke i det hele tatt.

 

Og selv om de ikke skjønner noe som helst hvordan dette kan ha skjedd, så har den jo uansett blitt utsatt for det.

 

Man våkner ikke om morran med blåveis uten at noe har skjedd ;)

 

Det er nettop en slik holdning som får sinnene til å koke over, verksted kan komme med så mange fuktbilder man vil (og joda dokumentere det grundig) men det tar ikke bort det faktum at fuktskader kan oppstå ved helt normal bruk hvor kunden aldri har utsatt telefonen for annet enn insiden av jakkelomma.

 

At telefonen skal bli stor og klumpete for å unngå mindre fuktskader er pisspreik, en viss overflatebehandling av både kretskort og andre komponenter kan sørge for at den vil tåle fukt langt bedre enn dagens telefoner gjør og forsåvidt jeg vet så er det et par produsenter som har tatt i bruk dette (nokia på en del eldre og nyere modeller).

Selvsagt mister man telefonen i dass eller får en drink over den (som inneholder alkohol) så er det heller ikke rart at telfonen tar kvelden.

Lenke til kommentar
Ja, men å begynne å prate tullball om konspirasjonsteorier og gudene veit hva, når de står og ser på bildene som er tatt av serviceverkstedet og krangle på det, er ikke noe vits. Ja, greit å bli irritert men å bli sint på forhandler/verksted?

 

Det å bli sint hjelper ikke i det hele tatt.

 

Og selv om de ikke skjønner noe som helst hvordan dette kan ha skjedd, så har den jo uansett blitt utsatt for det.

 

Man våkner ikke om morran med blåveis uten at noe har skjedd ;)

 

Det er nettop en slik holdning som får sinnene til å koke over, verksted kan komme med så mange fuktbilder man vil (og joda dokumentere det grundig) men det tar ikke bort det faktum at fuktskader kan oppstå ved helt normal bruk hvor kunden aldri har utsatt telefonen for annet enn insiden av jakkelomma.

Nei, da tåler den ikke slik bruk, og er selvfølgelig enig i at dette må bli bedre. Bruker jo mobil selv, og tenker vel ikke nevneverdig over dette, men tross det, har jeg aldri ila 6-7-8 telefoner og sikkert 10 år aldri opplevd fuktskade.

 

Men slik det er idag, tåler enkelte ikke å ligge i ei ytterlomme i jakka, hvis det er det vi snakker om her, og da må man unngå det, og ha den i en annen lomme nærmere kroppen med mer stabil temperatur. Ikke bruke den på badet mens man dusjer etc etc.

 

Det er jo faktisk meget høyteknologiske apparater, med ufattelig mye fin-elektronikk og det er noe jeg tror folk glemmer helt idag, siden det å bytte mobil skjer like ofte som å bytte sokker til enkelte.

Lenke til kommentar
Men slik det er idag, tåler enkelte ikke å ligge i ei ytterlomme i jakka, hvis det er det vi snakker om her, og da må man unngå det, og ha den i en annen lomme nærmere kroppen med mer stabil temperatur. Ikke bruke den på badet mens man dusjer etc etc.

Innerlomme kan være like ille: På kysten fra Stavanger til Vardø går folk med tekniske jakker (goretex e.l.) hele året, vanntette og pustende. Regn er minst like vanlig som oppholdsvær, og vanligere enn solskinn. Telefonen i innerlomma eller skjortelomma får mindre nedbør på seg enn om den ligger i en halvåpen ytterlomme, men, selv om jakka puster, utsettes telefonen for fuktighet i form svette. Det er nok å gå fort hjemmefra til bussen før luftfuktigheten inni en teknisk jakke er høyere enn på et bad der det dusjes. Og svette inneholder salter, som definitivt ikke er heldig for elektronikk.

 

Det er jo faktisk meget høyteknologiske apparater, med ufattelig mye fin-elektronikk og det er noe jeg tror folk glemmer helt idag, siden det å bytte mobil skjer like ofte som å bytte sokker til enkelte.

Armbåndsur er også høyteknologiske apparater, uten at man tenker på det. Og de tåler å sitte på et svett eller regnvått håndledd, mange tåler tilogmed å dykkes med. Det bør ikke være vanskeligere å lage vanntette telefoner enn armbåndsur. Eller, det er ikke vanskeligere. Problemet er bare at produsentene ikke gidder å gjøre mer enn noen få telefonmodeller tette nok til å tåle normal bruk i norsk klima. Og da markedsføres de som friluftstelefoner eller håndverkertelefoner. Burde det heller ikke være omvendt, at telefoner som ikke er tette bør markedsføres som kontortelefoner beregnet til bruk i rom med aircondition?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Er håndverker, og har gått med telefonen i åresvis i bukselommen (rett ved siden av kneet) Her blir den utsatt for både regn/fukt/kulde/varme - ja hva det en måtte være av klimatiske forhold. I tillegg har jeg mistet den i betonggulv et utall ganger der både deksel og batterie har fallt fra hverandre.

Virker den fremdeles ? Selvfølgelig!

 

Men bare så det er nevnt : Her snakker vi om en gammel Nokia, som man bare kan snakke i og sende sms med. Ikke noe fargeskjerm, ikke noe kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det finnes flere telefoner som er laget for å tåle fukt.

En fin en, dog med tidlige SW problemer er SE C702.

 

Felles for samtlige er at de er større, mer klumpete

og ofte med dårlige tastatur løsninger.

 

Folk flest ønsker små og lette telefoner, og tenker fint lite på hva de tåler.

Det har vært en lang diskusjon her på forumet om samsvaret mellom hva produsentene lover og kundens forventning,

og hva som legges til grunn ved reklamasjon.

 

Men ingen produsenter har meg bekjent sagt at det går fint å bruke telefonen f.eks i regnvær, med mindre det er en modell laget for å tåle det.

 

Jeg har en slik, det kan godt hende at den tåler støv og fukt, men den tåler ikke bruk! De jeg har sett som har en slik telefon har jeg spurt om de har hatt noen problemer. De fleste har hatt en eller flere av disse problemene:

 

- Slipp den ned på bordet fra 10 cm, og den skrur seg av.

- Hold telefonen med tommel og pekefinger på rett sted på for/baksiden og den skrur seg av.

- Er det litt varmt der du er og sender en tekstmelding henger den seg.

- Noen ganger legger telefonen på av seg selv (også liggende på stuebordet).

- Andre ganger ser jeg skjermen lyser opp, og ser på tlf - der står det 1 tapt anrop - uten at tlf har laget en lyd.

 

Er det noen som har hatt en slik tlf uten problemer si ifra! (Ja, jeg har nyeste firmware)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Syns egentlig vi som forbrukere burde kunne forvente mer av mobiltelefonene våre. Med tanke på at det faktisk er en MOBILtelefon som selges i Norge, et land med både vinter og sommer, så burde man kunne forvente at mobilene skal tåle påkjenninger som temperaturendringer og støv fra bukselommer.

 

Det er helt naturlig å ha mobilen i tynne bukselommer og dermed burde mobilprodusenter lage produkter som er egnet for slik bruk. Hvis jeg skulle fulgt rådene fra artikkelen måtte jeg lagt igjen telefonen hjemme

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...