Gå til innhold

[Løst]Har en Macbook og skal kjøpe smartphone, hva skal jeg velge!?


akmann

Anbefalte innlegg

jeg er på utkikk etter en ny god mobil.

 

Mitt dilemma står i å velge mellom Samsung SGH-i780, HTC Touch HD og iPhone.

 

Samsung virker for meg som det smarteste alternativet, men ettersom jeg har en macbook som eneste datamaskin ser jeg for meg at det kan bli problematisk i forhold til OS?

 

Videre er HTC`en bedre design messig, men jeg vet ikke hvordan den stiller seg i forhold til de to andre.

 

iPhone har jeg i grunn ikke så mye forventninger til annet enn at det er den beste telefonen i og med at den har samme OS som andre Apple produkter.

 

 

Er det noen som har hatt denne erfaringen? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone er ingen smarttelefon før den er jailbreaket og installert flere applikasjoner som er typiske for smarttelefoner. Er du ute etter en smarttelefon har Iphone det dårligste operativsystemet av disse tre. Samsungen kjører WM 6.0 og ikke 6.1 som Touch HD kjører, den skiller seg også ut ved at den har den svakeste skjermen, som ikke er en touchskjerm, men som har et komplett tastatur. Ellers har den sammen med Iphone de dårligste kameraene av disse tre. Touch HD er den beste telefonen både når det kommer til spesifikasjoner og operativsystem.

 

Men er det Iphone du er ute etter så kjøper du en Iphone. Windows Mobile er ikke som Iphone OS, så dersom du kjøper en WM-enhet så blir du nok skuffet hvis du hadde trodd den var på lik linje når det kommer til bruk av telefonen.

Lenke til kommentar
Iphone er ingen smarttelefon før den er jailbreaket og installert flere applikasjoner som er typiske for smarttelefoner. Er du ute etter en smarttelefon har Iphone det dårligste operativsystemet av disse tre. Samsungen kjører WM 6.0 og ikke 6.1 som Touch HD kjører, den skiller seg også ut ved at den har den svakeste skjermen, som ikke er en touchskjerm, men som har et komplett tastatur. Ellers har den sammen med Iphone de dårligste kameraene av disse tre. Touch HD er den beste telefonen både når det kommer til spesifikasjoner og operativsystem.

 

Men er det Iphone du er ute etter så kjøper du en Iphone. Windows Mobile er ikke som Iphone OS, så dersom du kjøper en WM-enhet så blir du nok skuffet hvis du hadde trodd den var på lik linje når det kommer til bruk av telefonen.

 

Takk for svar! :w00t:

 

Jeg har Office pakken til Mac, og det er jo helst denne jeg kommer til å bruke med tanke på kommunikasjon mellom mac og smarttelefon (ikke iPhone). Så regner egentlig med at det vil gå greit, ved mindre man må kjøre et bestemt windows program for at enhetene skal kommunisere?

Men for annen programvare går det vel greit å laste ned fra nettet og bare legge filene over til smarttelefonen? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har både Iphone og Touch HD, og har bare ett råd: Skal du ha smartphone, gå for HTCen. Ingen tvil! Windows Mobile har riktignok en noe høyere læringskurve enn OSet på Iphone, men ikke verre enn at et par dagers bruk har lært deg det meste.

 

...og da har jeg ikke engang nevnt skjermen, som er MYE bedre på Touch HD enn på Iphone, og kameraet (2mp på Iphone, 5mp på HTC - men null blitz på begge dessverre).

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Jeg har både Iphone og Touch HD, og har bare ett råd: Skal du ha smartphone, gå for HTCen. Ingen tvil! Windows Mobile har riktignok en noe høyere læringskurve enn OSet på Iphone, men ikke verre enn at et par dagers bruk har lært deg det meste.

 

...og da har jeg ikke engang nevnt skjermen, som er MYE bedre på Touch HD enn på Iphone, og kameraet (2mp på Iphone, 5mp på HTC - men null blitz på begge dessverre).

 

Dette høres jo snadder ut!

Har hatt mine tvil i forhold til iPhone ettersom den er litt "hypet" opp og overpriset, men trodde jeg nesten måtte ha den ettersom jeg har mac.

Da er det gledelig å høre at HTC`en skiller seg såpass ut! Fikk nettopp høre at man kan installere windows på mac, i tillegg til vanlig mac os, og dermed er jo programvaredelen løst?

 

Takk for hjelpen! :new_woot:

Lenke til kommentar
Dette høres jo snadder ut!

Har hatt mine tvil i forhold til iPhone ettersom den er litt "hypet" opp og overpriset, men trodde jeg nesten måtte ha den ettersom jeg har mac.

Da er det gledelig å høre at HTC`en skiller seg såpass ut! Fikk nettopp høre at man kan installere windows på mac, i tillegg til vanlig mac os, og dermed er jo programvaredelen løst?

 

Takk for hjelpen! :new_woot:

 

Nå er vel heller ikke HTCen spesielt billig, men helt klart verdt penga i mye større grad enn Iphone - som helt klart er overpriset etter min mening. Det skal vel heller ikke være noe problem å synce HTCen mot MacOS, hvis det er det du er skeptisk til - Entourage vil jo for eksempel erstatte Outlook - men nå skal det riktignok nevnes at jeg ikke har prøvd.

 

Edit; Typo.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Dette høres jo snadder ut!

Har hatt mine tvil i forhold til iPhone ettersom den er litt "hypet" opp og overpriset, men trodde jeg nesten måtte ha den ettersom jeg har mac.

Da er det gledelig å høre at HTC`en skiller seg såpass ut! Fikk nettopp høre at man kan installere windows på mac, i tillegg til vanlig mac os, og dermed er jo programvaredelen løst?

 

Takk for hjelpen! :new_woot:

 

Nå er vel heller ikke HTCen spesielt billig, men helt klart verdt penga i mye større grad enn Iphone - i motsetning til Iphone som helt klart er overpriset etter min mening. Det skal vel heller ikke være noe problem å synce HTCen mot MacOS, hvis det er det du er skeptisk til - Entourage vil jo for eksempel erstatte Outlook - men nå skal det riktignok nevnes at jeg ikke har prøvd.

 

Tenker jeg får ta en tur i butikken og forhøre med der om hvordan HTC`en stiller seg med tanke på sync.

 

Spennende! :new_woot:

Lenke til kommentar

Før du i det hele tatt enten handler Iphone eller HTC -hvasomhelst- anbefaler jeg deg å først finne ut hva du bruker telefonen til.

Det de fleste bruker smarttelefonen sin til er mail, internett, lesing av pdf/office-dokumenter, høre på musikk, etc, samtidig som at man ofte har en touchscreen og et brukervennlig interface. Om du ikke kommer til å bruke telefonen til noe annet enn det jeg listet opp ser jeg ikke noe i veien for å ikke vurdere Iphone, den ligger jo ikke så galt til med pris til heller spør du meg, med en pris på ca 2000 kroner og utover. Hva ligger budsjettet på?

 

OT: Fant en fin quote:

 

The iPhone is an internet-connected multimedia smartphone designed and marketed by Apple Inc.
Lenke til kommentar

Tipper du får deg en overraskelse, hvis du skal prøve active sync med en mac.

 

Videre tror jeg du kommer til å tilbringe mye tid med å rive deg oppgitt i håret, hvis du tror Windows Mobile og Mac er venner.

 

Og skal du attpåtil innstallere Window på din enestående Macbook? Ja, takk begge deler, ser den, men alikevel da.......

 

Windows,,,huff da sier jeg bare, men det er bare min mening!

 

Hadde gått for iPhone uansett hvis jeg til daglig brukte Macbook. De er venner de :)

Lenke til kommentar

Som andre her sier, dette er egentlig en no-brainer. Vil du ha en ypperlig smartphone, som fungerer mest mulig enkelt og sømløst med din MacBook, gå for iPhone. Med sitt state-of-the-art GUI og multitouch ligger iPhone langt foran gammeldagse Windows Mobile på mange områder. Kameradelen er den største svakheten til iPhone, men heller ikke HTC er spesielt bra på dette, så om kamera er viktig bør du heller vurdere en av Samsungs modeller, eller kanskje Nokia. Det sagt, så har jeg tatt en par-tre hundre bilder med iPhone, som fungerer helt greit som hverdagslige snapshots i alle slags situasjoner.

Er du ute etter en all-round telefon til nytte og underholdning, med gode mediaspilleregenskaper, med stort utvalg av software som er 100% skreddersydd for telefonens hardware, og som fungerer optimalt sammen med din Mac - gjør deg selv en tjeneste og vurder iPhone. Anbefales på det sterkeste, fra en Mac-bruker til en annen! :)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Mange gode poenger!

 

Jeg kommer nok til å bruke telefonen hovedsakelig til: kalender og dokumentredigering, filmsnutter, musikk og e-mail (foruten det opplagte som å ringe og sende meldinger).

 

En kammerat av meg er veldig svak for Samsung SGH-i780, men jeg er litt skeptisk med tanke på de små knappene. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med denne? :thumbup:

Lenke til kommentar
Som andre her sier, dette er egentlig en no-brainer. Vil du ha en ypperlig smartphone, som fungerer mest mulig enkelt og sømløst med din MacBook, gå for iPhone. Med sitt state-of-the-art GUI og multitouch ligger iPhone langt foran gammeldagse Windows Mobile på mange områder. Kameradelen er den største svakheten til iPhone, men heller ikke HTC er spesielt bra på dette, så om kamera er viktig bør du heller vurdere en av Samsungs modeller, eller kanskje Nokia. Men er det snakk om en all-round telefon til nytte og underholdning, med stort utvalg av software som er 100% skreddersydd for telefonens hardware, og som fungerer optimalt sammen med din Mac - gjør deg selv en tjeneste og vurder iPhone. Anbefales på det sterkeste, fra en Mac-bruker til en annen! :)

Slik Iphone kommer er den ikke en ypperlig smarttelefon. Den mangler støtte for multitaskiing, mobilt kontor, skikkelig e-poststøtte med mulighet for sending og mottak av e-post med vedlegg, filformater må konverteres før de kan leses av, nettleseren tillater ikke nedlasting av innhold, kopier/klipp ut og lim inn er uaktuelt, synkronisering foregår i prinsippet kun gjennom Itunes, skikkelig blåtannstøtte er ikke-eksisterende, bruk som modem for en pc er et annet mangel osv. Mesteparten av dette kan fås til på noen vis ved jailbreaking og installering av ikke-godkjent (av Apple) programvare. Batteritiden på Iphone er heller ikke mye å skryte av.

 

Iphone OS kan ikke måle seg med Windows Mobile når det kommer til integritet og funksjonalitet. Når det kommer til kameradelen så er HD sitt kamera relativt mye bedre enn det som sitter i Iphone. Jeg har lite erfaring med synkronisering mellom WM-enheter og OS X, men det fungerer sikkert vel så bra som på pc. Det er jo i hovedsak MS Office som er det kraftigste synkroniseringsverktøyet. og dette er vel kanskje det du har planer om å synkronisere mot?

Lenke til kommentar
@>Jonas<: Innlegget ditt er som vanlig en salig blanding av usannheter, halvsannheter og fakta. Men jeg gidder rett og slett ikke å krangle med deg om dette akkurat nå.

For at innlegget ditt ikke skal være helt verdiløst ser jeg gjerne at du påpeker hva som er usannheter og halvsannheter. Du beviser ingenting med å komme med en tom påstand.

Lenke til kommentar
@>Jonas<: Innlegget ditt er som vanlig en salig blanding av usannheter, halvsannheter og fakta. Men jeg gidder rett og slett ikke å krangle med deg om dette akkurat nå.

Jaha, hva av det han nevner kan gjøres før jailbreak?

 

Er du ute etter en all-round telefon til nytte og underholdning, med gode mediaspilleregenskaper

En av fordelene med Windows Mobile er at man kan installere andre programmer for funksjoner hvis den medfølgende ikke er bra nok, det tillater ikke Apple. For eksempel multimedia - hvis man ønsker å bruke en codec som ikke er støttet. Jeg bruker for eksempel xvid en del - med HDen min kan jeg installere CorePlayer én gang, så spiller den av alle klippene direkte, mens med iphone hadde jeg måttet konventere HVER video jeg skulle ha innpå.

 

akmann: Jeg har ikke OSX, men vurderte likevel dine alternativer og flere andre da jeg kjøpte telefon for et par måneder - og jeg endte opp med HD. Bare spør om du lurer på noe, så skal jeg svare etter beste evne.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...