Gå til innhold

Nybegynner RAID hjelp


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal gjøre et forsøk å bygge min første pc. Har brukt de siste ukene til å lære meg mest mulig, men det er noe som jeg ikke klarer å få med meg. RAID eller RAGE som jeg har døpt det.

 

Har lest ørten sider med guider og videoer men enten er de for gamle (master, slave) eller så sier/skriver de bare "sett inn HD her, så trykker du her og tadaaaaa, så starter pcn"

 

Her er deler av mitt oppsett:

 

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe + OC Palm

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Corsair HX 1000W

EVGA GeForce GTX 295

Intel Core i7 920

Noctua NH-U12P

Western Digital Caviar Black 1 TB

Western Digital VelociRaptor 300 GB

 

Planen er å ha OS og spill på VRaptor og Caviar Black som lagringsdisk. Blir antaglivis flere lagringsdisker etterhvert. Har en ekstern HD som jeg bruker til backup av viktige filer. Forstår litt hva RAID er med tanke på hastighet og sikkerhet men der stopper det. Hvordan kobler jeg opp HDene? Må jeg kjøpe andre kabler? Må det ordnes i BIOS? Er litt blank der også men vet mer om det enn RAID...tror jeg. :hmm:

 

All hjelp mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha flere disker av SAMME Sort for å sette opp RAID.

RAID er morro men IKKE en nødvendighet, før var du tvunget til å spesielle kontrollere men nå idag er dette tilgjengelig på nesten hva som helst og når som helst.

Om du har 2x Velociraptor disker så kan du vurdere RAID, men har du bare 1 så trenger du ikke å tenke på det.

 

Men skal du ha RAID senere og du skal installere Windows nå, så legger du inn RAID Driveren NÅ etter å ha satt SATA Mode i BIOS til RAID (Du kan ha det i RAID modus og legge inn driveren uten å sette opp og bruke RAID funksjonen, men da er det klart til du vil bruke den)

For de forskjellige RAID modusene så har vi en RAID tråd for dummies her på forumet som forklarer litt, jeg ser at her må jeg skrive en revisjon ganske snart ja pluss se om jeg får tid til å skrive en del 2 med litt mer avanserte saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...