Gå til innhold

Filterbruk - trenger råd ang. forskjellige filtertyper


Anbefalte innlegg

Har til gode å sette meg ordentlig inn i det med filterbruk.

Jeg vet at det er forskjellige filtere for forskjellig bruk,

men kan noen hjelpe meg med å kartlegge de forskjellige typene, og

hva de brukes til? (Hvilke situasjoner o.l).

 

Vet at ND grad filtere brukes til å tone ned diverse ting som skarp himmel og lignende,

stort mer vet jeg altså ikke.. Har søkt litt rundt omkring, men hadde vært veldig kjekkt om noen her kunne hjulpet meg med en kort kartlegging av de forskjellige type filtere man kan få tak på, og hva de brukes til. :)

 

Skal mest sannsynelig kjøpe filter samtidig som jeg kjøper meg nytt objektiv,

for jeg vet at man kan få god nytte av de. Så håper noen kan hjelpe litt med å

forklare ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har til gode å sette meg ordentlig inn i det med filterbruk.

 

Filter er vel noe du kjøper hvis du føler du har bruk for det. Du nevner ND-filter, men det er jo helt avhengig av at du skal ta bilder hvor det har noe for seg. Polarisasjonfilter er nyttig for å redusere reflekser og gi mer mettede farger, men igjen - det er liten vits i å kjøpe et filter hvis du ikke mener du har behov for det.

Lenke til kommentar

Det finns 5 typer filtre som er aktuelle for bruk med DSLR:

 

- GND filtre: Brukes for å tone ned deler an bildet( f.eks. himmelen i landskapsbilder). Kan i stor grad erstattes med HDR fotografering, som er mye mer fleksibel. Man bør unngå de runde GND filtrene, men bruke filtersystem som Cokin P eller Z i stedet. Hitech, Lee og Singh Ray lager bra GND filtre( Singh Ray er de beste av de 3, men også de dyreste. Singh Rays Reverse GND er spesiellt bra for soloppgang og solnedgang)

 

- ND filtre: Brukes for å ta bilder med lengre lukkertider, som f.eks. vannfall. Unngå de billigste merkene. Gode ND filtre fra B&W og Hoya kan kjøpes for en god pris på ebay.

 

- Sirkulære polariseringsfiltre(C-PL): Brukes for å fjerne reflekser fra div. ikke metaliske overflater, som f.eks. vann eller glass. Gir himmelen en dypere blåfarge( sollys reflekteres i atmosfæren. Filteret fjerner disse refleksene. Gir ugjevn blåfarge ved bruk av vidvinkelobjektiv). Øker fargemetningen i bildet( ikke så viktig siden dette kan gjøres i etterbehandlingen. Fjerning av reflekser er den viktigste fordelen med Polafiltre). Siden alle DSLR har AF, er det kun C-PL som kan brukes. Lineære polafiltre brukes kun på MF objektiver( eller med C-PL for å lage en vari-ND filter, dvs. et ND. filter man kan endre styrken på).

 

- UV filtre: Ble brukt i filmdagene for å unngå fargestikk som følge av sterk UV stråling( f.eks. på stranda eller i fjellet). I dag brukes de kun som beskyttelse av objektivet. Diskusjonen om bruk av UV filter eller kun solblender for beskyttelse er like het( og resultatløs) som diskusjonen mellom Canon og Nikon, eller Mac og PC.

 

- Effektfiltre: I filmdagene( og i TV og video) bruker man enkelte filtre for å få frem effekter man i dag gjør i Photoshop( f.eks. diffuser, glow, fog, div. fargeeffekter, osv..). Det eneste filtre som fortsatt selger bra( og brukes en del) er Cross-star filteret. Dette er kun et klart filter med riper i glasset( ikke prøv å lage et slikt filter fra et UV filter. Du vil mislykkes. De koster like mye som UV filtre uansett). Ripene drar lyset fra lyspunkter, og danner en stjerneeffekt( du har sikkert sett dette på julesendingen på NRK, der lysene på juletreet danner en 4 punkts stjerne). Bør ikke brukes alt for mye( blir kjedelig etter hvert), men er greit å ha til enkelte stemningsbilder eller høytidsbilder.

Lenke til kommentar

Takker så meget, da vet jeg hva jeg eventuelt kommer til

å behøve etterhvert. Sirkulært Polafilter hadde nok vært tingen for meg,

da jeg har tidligere tatt meg selv i å være lettere frustrert over refleksjoner og den slags. Kan være nyttig i enkelte situasjoner.

 

Eventuelt et GND filter.. får se. Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...