Gå til innhold

noen som vet hva en elektriker tjener?


eirikand

Anbefalte innlegg

Herregud hvis det er ca 170 kr.t for og stå dag ut og dag inn og banke letti så bytter jeg linje tvert ! I malerfirmaet jeg jobber i er det folk som ligger opp mot 250kr.t. Morra mi er drosjeeier og har lønn på rundt 450 000 i året. Og en elektrikker har lusne 300 000? Flick it or Lick it !

 

 

Ser at folk har litt problemer med å se at om en har 450 000 i året så kan man tjene dårlig PR TIME

Hvor mye folk tjener pr år inkl. overtid er egentlig uintressant, det er pr.time som gjelder eventuelt pr.mnd uten overtid.

Jepp, og i tillegg kommer goder som bil, telefon, lengre ferie, bedre pensjons- og forsikringsordninger, mulighet for hjemmekontor, bedre arbeidstid...

 

Det er mange ting som er MINST like viktig som lønna fordi de også betyr penger til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett dere i en arbeidsgivers posisjon..

Legg merke til ordene jeg bruker nå:

Hvem som helst kan ta tre år yrkesfag og komme ut med fagbrev.

 

Da er det ganske kjipt for en arbeidsgiver å starte opp personen på 400k i året og så finne ut at han ikke duger til noe som helst. Mye bedre å sette startlønna litt lavere, og så heller belønne de som er flinke og har god arbeidsmoral med bedre lønn.

 

Til syvende og sist er det en ting som teller, uansett hvilken yrkesvei du velger. At du kan gjøre en god innsats og er flink med det du gjør.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

er da bra det, siving er 5 år ekstra etter universitetet og har begynnerlønn på 380000 i gj snitt? og får noen hundre tusen i studiegjeld. Lege er 7 år ekstra, og tjener ikke all verdens mer som startlønn vil jeg tro.

 

Så slutt å klag, virker som om utdannelse ikke lønner seg

 

Herregud ikke kom her å si at man ikke utdanner seg til å bli elektrikker!!! Jeg har fagbrev som tar 4,5 år + teknisk fagskole som tar 2 år og jeg har høyspent fagbrev som tok meg 2,5 år å ta.

 

Det er en utdanning på 4,5 + 2+ 2,5 = 9 år`s utdanning etter undomskolen og jeg tjener 350 000 kroner i året!

 

Så dere leger får legge an dere sitter bare å leser fra en medisin bok uten noen gang å egentlig kurere problemet til pasientene.

 

Har slitt og sliter med rygg problemer, mage problemer og ledd problemr hjelper det å gå til Lege i Norge NEI. Innkompetene Leger er det eneste vi har i Norge!!!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en utdannelse. Det Admin mener er stuier/høyere utdannelse, som er mye mer krevende og lengre utdannelse enn å ta et fagbrev.

Virker som du er full av bullshit, det finnes dyktige leger i norge, du skal være ganske dyktig bare for å bli lege. Selv de beste leger kan ikke utrette mirakler.

Lenke til kommentar
Herregud hvis det er ca 170 kr.t for og stå dag ut og dag inn og banke letti så bytter jeg linje tvert ! I malerfirmaet jeg jobber i er det folk som ligger opp mot 250kr.t. Morra mi er drosjeeier og har lønn på rundt 450 000 i året. Og en elektrikker har lusne 300 000? Flick it or Lick it !

 

 

Ser at folk har litt problemer med å se at om en har 450 000 i året så kan man tjene dårlig PR TIME

Hvor mye folk tjener pr år inkl. overtid er egentlig uintressant, det er pr.time som gjelder eventuelt pr.mnd uten overtid.

Jepp, og i tillegg kommer goder som bil, telefon, lengre ferie, bedre pensjons- og forsikringsordninger, mulighet for hjemmekontor, bedre arbeidstid...

 

Det er mange ting som er MINST like viktig som lønna fordi de også betyr penger til syvende og sist.

 

Firma bil og telefon haha du lever i en drømme verden, det er veldig få elektrikere som får det, kanskje rundt 15-20% av alle elektrikkerene.

Lenke til kommentar

Herregud ikke kom her å si at man ikke utdanner seg til å bli elektrikker!!! Jeg har fagbrev som tar 4,5 år + teknisk fagskole som tar 2 år og jeg har høyspent fagbrev som tok meg 2,5 år å ta.

 

Det er en utdanning på 4,5 + 2+ 2,5 = 9 år`s utdanning etter undomskolen og jeg tjener 350 000 kroner i året!

Du hadde hatt 350 000 med kun elektrikarutdanning og.

 

Legeutdanninga på 6 år er vel om eg ikkje hugsar feil, etter vidaregåande på tre år. Totalt blir det då 9 års utdanning i forhold til 4,5 som elektrikar.

Lenke til kommentar

Det at nyutdannede krever høy lønn er for meg helt utrolig, uansett utdanning så har de INGEN erfaring.

 

 

syns du var litt vell frempå her nå asså. med 2 år skole og 2,5 år med erfaring + sommerjobb og greier i branjen så får man faglønn med engang er bare bra. her har vi startlønn på 206kr timen.

 

lærere som kommer fra høgskoler, de har erfaring fra utplassering fra skolene. samme hadde jeg på videregåande.

 

bare jeg kan slå opp i nek så kan jeg gjøre jobben uten erfaring faktisk.

 

når lærlinger faktisk får ansar for et stort anlegg så har du ingenting du skulle ha sakt. da jeg var lærling så hadde jeg sentraler (ca 72 sikringskap), flexifog (automatisk brannsløkkningsanlegg), ECR og alt av start utstyr til hovedmotorene som kjører 4 generatorer + masse annet. for første gang på 5 år så ble alt med motorene koblet riktig faktisk. rolls roys var glad for det såg jeg.

Lenke til kommentar

Det at nyutdannede krever høy lønn er for meg helt utrolig, uansett utdanning så har de INGEN erfaring.

 

 

syns du var litt vell frempå her nå asså. med 2 år skole og 2,5 år med erfaring + sommerjobb og greier i branjen så får man faglønn med engang er bare bra. her har vi startlønn på 206kr timen.

 

lærere som kommer fra høgskoler, de har erfaring fra utplassering fra skolene. samme hadde jeg på videregåande.

 

bare jeg kan slå opp i nek så kan jeg gjøre jobben uten erfaring faktisk.

 

når lærlinger faktisk får ansar for et stort anlegg så har du ingenting du skulle ha sakt. da jeg var lærling så hadde jeg sentraler (ca 72 sikringskap), flexifog (automatisk brannsløkkningsanlegg), ECR og alt av start utstyr til hovedmotorene som kjører 4 generatorer + masse annet. for første gang på 5 år så ble alt med motorene koblet riktig faktisk. rolls roys var glad for det såg jeg.

 

Læretid skal ikke regnes som erfaring etter min mening. Det er opplæring, og ikke selvstending, individuelt arbeid. Grunnen til at du får høy startlønn er mest sannsynelig pga firmaet du jobber i har bestemt at alle fagarbeidere skal ha den satsen.

 

Det du nevner om jobbing her blir jo litt dumt. Du går faktisk ut på nettet og sverter kollegaene dine..

Lenke til kommentar

Læretid skal ikke regnes som erfaring etter min mening. Det er opplæring, og ikke selvstending, individuelt arbeid. Grunnen til at du får høy startlønn er mest sannsynelig pga firmaet du jobber i har bestemt at alle fagarbeidere skal ha den satsen.

Ikkje erfaring som utdanna fagarbeidar sjølvsagt, men det er klart du får erfaring i arbeidet som lærling. Det er jo heile poenget med læretida at du skal få nok erfaring til å kunne arbeide sjølvstendig etterpå.

 

Det finnes standardsatser for kva ein nyutdanna fagmann normalt vil kunne få i årslønn.

Lenke til kommentar

Sett dere i en arbeidsgivers posisjon..

Legg merke til ordene jeg bruker nå:

Hvem som helst kan ta tre år yrkesfag og komme ut med fagbrev.

 

Da er det ganske kjipt for en arbeidsgiver å starte opp personen på 400k i året og så finne ut at han ikke duger til noe som helst. Mye bedre å sette startlønna litt lavere, og så heller belønne de som er flinke og har god arbeidsmoral med bedre lønn.

 

Til syvende og sist er det en ting som teller, uansett hvilken yrkesvei du velger. At du kan gjøre en god innsats og er flink med det du gjør.

 

 

har du hørt om lærling?? de fleste yrkesfag er med lærling på slutten av utaddningen. på høyere utdanning så blir noen utplassert så de vet hvordan det er å jobbe innen faget i praksis. dette er da uten lønn!! når man blir kjent med arbeidsgiver og han/hun er fornøyd, hvorfor skal ikke den utdannenede få full lønn etter tariff?

 

kom deg ut i arbeidslivet! hvor mange ganger trur du arbeidsgiver roser deg for jobben og tenker å øke lønna? flere plasser er det bare. ok, her er neste jobb. trekk disse kablene og koble det ferdig til mandag. da kommer servicemann for å kvalitetsikre anlegget og kjøre systemet igang. helt vanlig situvasjon innen verftindustrien. :w00t: overtid kan det blir og det er jo bare bra. det skal mye til for å få et klapp på skuldra uten å be om det.men jeg fikk det for 1 måned siden da jeg hadde koblet alt riktig på Roll Roys sitt system for kjøring av 4 store hyundai motorer med generatorsett. dette innebærer veldig mye kabling og presisisjon med spesielle kabler og termineringer. en liten leder på 0,5mm2 blir byttet om med en annen leder så vil ikke systemet fungere som det skal. det kan føre til at motoren kan starte uten å tilført smøreolje som fører til slitasje på motoren. dette henger da og sammen med Kongsberg sin k-trust og IAS. dette er igjen koblet sammen med brannalarmen og Autronika sin Flexifog. da alt virker som det skal uten å feilsøke så fikk jeg klapp på skuldra. lenge siden systemet ble koblet riktig etter mange skipsinstallasjoner. Roll Roys var faktisk glad og. :thumbup:

 

jeg fikk og en klapp på skuldra av kolleger da vi skulle ferdigstille et seismikk skip i august. formannen var på ferie og vi elektrikere stod igjen med problemene. da skulle jeg fullføre CCTV pga andre som jobbet med anlegget tok ut ferie. da jobbet jeg frem til midnatt neten hver dag. nest siste dag før overlevering tok jeg en pause å såg mer på hva jeg hadde fått til. systemet er et overvåkingsanlegg med 360 grader farge/natt kamera og stand still kamera. hver 360 graders kamera til en pris av ca 25 000kr. da studerte jeg folk og filmet de. leste tekstmeldinger på veldig lang avstand. det var mye feil med systemet som jeg måtte fikse og mye kamera som ikke var koblet opp + PC som ikke var komt på plass. det var og å sette opp pcene til nettverk og programvare. men gøyt var det. jeg hadde ikke jobbet med IP basert CCTV før heller så. det var eg gangske bra system når det virket som det skulle. på broen så jeg på 4 monitorer i styrmannen sin stol. kunne ikke bli bedre enn dette. samme dag jobbet jeg i 24 timer døgnet rundt sammen med noen kolleger. skipet skulle ut til Doggerbank i Nordsjøen kl 10. kl 0650 fant jeg ut at jeg manglet en overgang fra hunn til han på vga kabelen min. ble ikke glad. en rederi idiot kom å kjeftet på meg hele den natten. anbefaler ikke å bli sur og sint da man han lavt blodsukker. like ført jeg slo til han. helvetes engelskmann. det ente godt. klapp på skuldrene av kollegene og et godt resultat av anlegg ble det og. kaptainen og rederi senior elektrikeren skulle alltid leike seg med joystikken. så jeg deaktiverte den i programmet. de sa den ikke virket hele tiden. :whistle:

Lenke til kommentar

er da bra det, siving er 5 år ekstra etter universitetet og har begynnerlønn på 380000 i gj snitt? og får noen hundre tusen i studiegjeld. Lege er 7 år ekstra, og tjener ikke all verdens mer som startlønn vil jeg tro.

 

Så slutt å klag, virker som om utdannelse ikke lønner seg

 

Herregud ikke kom her å si at man ikke utdanner seg til å bli elektrikker!!! Jeg har fagbrev som tar 4,5 år + teknisk fagskole som tar 2 år og jeg har høyspent fagbrev som tok meg 2,5 år å ta.

 

Det er en utdanning på 4,5 + 2+ 2,5 = 9 år`s utdanning etter undomskolen og jeg tjener 350 000 kroner i året!

 

Så dere leger får legge an dere sitter bare å leser fra en medisin bok uten noen gang å egentlig kurere problemet til pasientene.

 

Har slitt og sliter med rygg problemer, mage problemer og ledd problemr hjelper det å gå til Lege i Norge NEI. Innkompetene Leger er det eneste vi har i Norge!!!

 

 

veldig lav lønn du hadde da iforhold til utdanning og høyspent kurs da. skift firma ville no jeg ha gjort. startlønna her som fagarbeider på skip ligger på 350 000kr ca. det er 4,5 år utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...