Gå til innhold

Nettbank / BankID-erfaringer i GNU/Linux-systemer


Anbefalte innlegg

Naturligvis.

 

Du finner nedlastingslenker til firefox her:

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html

Bare last ned den versjonen du vil ha og pakk den ut. Inne i den utpakkede mappen finner du en mappe som heter plugins, det er her du vil ha java (og flash+mplayer for den saks skyld), men føst må du skaffe en versjon som ikke lager krøll.

 

Du finner java-pakken du er ute etter her:

http://packages.ubuntu.com/hardy/sun-java6-jre

men det enkleste er vel bare å fyre opp en live 386 ubuntu CD, og installere java-pakken der, så kan du kopiere den over til disken din. Mappen heter java-6-sun-1.6.0.07, og ligger vel en eller annen plass under /usr/lib, bare ta:

locate java-6-sun-1.6.0.07

for å finne den. Monter en lokal disk, og kopier mappen over sammen med den utpakkede firefox. Reboot maskinen.

 

Nesten ferdig, lag en symlink til java-plugin i plugin-mappen til utpakket firefox, f.eks.:

cd firefox/plugins
ln -s ../java-6-sun-1.6.0.07/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Du vil trenge å stenge ned kjørende firefox før du starter den utpakkede, dette er greit å skripte med et par linjer, til meg ser det slik ut (jeg la alt i en mappe jeg kalte Firefox-bank) :

emacs ~/Firefox-bank/startfirefox.sh

med linjene

pkill firefox
$HOME/Firefox-bank/firefox/firefox https://nettbank.fokus.no/

chmod +x ~/Firefox-bank/firefox/startfirefox.sh

 

Så er det bare å legge et passende ikon på et panel som peker på skriptet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

jeg sliter med akkurat samme problem, hadde vært veldig takknemlig om du kunne beskrive workarounden din litt mer detaljert. Når du skriver last ned .tar.gz versjoner mener du at man går helt utenom pakkesystemet?

 

Hilsen Joakim : joaho _at_ statoilhydro _dot_ com

 

Jeg ville heller anbefalt deg å prøve sinnadyr sin løsning først, for å fortsette å bruke pakkesystemet.

 

Remove both OpenJDK Java and the Icedtea browser plugin. (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get remove -y icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib

 

Install Sun's java 6 and browser plugin (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin

 

Set the Sun's (non-free) Java VM as default.

sudo update-alternatives --auto java

 

Set the Sun's (non-free) browser plugin as default.

sudo update-alternatives --auto xulrunner-1.9-javaplugin.so

 

Restart Firefox/Mozilla/Opera after changes

pkill firefox

Lenke til kommentar
Naturligvis.

 

Du finner nedlastingslenker til firefox her:

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html

Bare last ned den versjonen du vil ha og pakk den ut. Inne i den utpakkede mappen finner du en mappe som heter plugins, det er her du vil ha java (og flash+mplayer for den saks skyld), men føst må du skaffe en versjon som ikke lager krøll.

 

Du finner java-pakken du er ute etter her:

http://packages.ubuntu.com/hardy/sun-java6-jre

men det enkleste er vel bare å fyre opp en live 386 ubuntu CD, og installere java-pakken der, så kan du kopiere den over til disken din. Mappen heter java-6-sun-1.6.0.07, og ligger vel en eller annen plass under /usr/lib, bare ta:

locate java-6-sun-1.6.0.07

for å finne den. Monter en lokal disk, og kopier mappen over sammen med den utpakkede firefox. Reboot maskinen.

 

Nesten ferdig, lag en symlink til java-plugin i plugin-mappen til utpakket firefox, f.eks.:

cd firefox/plugins
ln -s ../java-6-sun-1.6.0.07/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Du vil trenge å stenge ned kjørende firefox før du starter den utpakkede, dette er greit å skripte med et par linjer, til meg ser det slik ut (jeg la alt i en mappe jeg kalte Firefox-bank) :

emacs ~/Firefox-bank/startfirefox.sh

med linjene

pkill firefox
$HOME/Firefox-bank/firefox/firefox https://nettbank.fokus.no/

chmod +x ~/Firefox-bank/firefox/startfirefox.sh

 

Så er det bare å legge et passende ikon på et panel som peker på skriptet.

 

Tusen takk for at du tok deg tid til ett detaljert svar. Jeg har forsøkt så godt jeg kunne men, må innrømme at det ikke var spesielt vellykket. Det var java installasjonen jeg var mest usikker på. Jeg fant javapakken som du beskriver, ekstraherte jre katalogen derifra og satte opp symlinken som beskrevet. Jeg skjønner jo ikke hva som er problemet, men resultatet var ihvertfall ikke noen fungerende java installasjon. Når jeg kom til Fokus sin side fikk jeg ikke engang opp bankid innlogginsvinduet.

 

Ja ja - men takk for hjelpen uansett, kanskje jeg gjør ett nytt forsøk i morgen.

 

 

Joakim

Lenke til kommentar
Funket ikke for Fokus sin skjønner du. Dessuten setter jeg pris på adblock når jeg surfer til vanlig.

 

Bør vel også bemerke at jeg bruker denne løsningen fordi det tillater meg å kjøre alt annet på 64-bit.

Hva med å deaktivere adblock på nettbanken?

--

 

Byttet ut Ubuntu med Fedora 10 (64 bit).

 

Her er en grei guide for å installere og konfigurere java pluginen for firefox: Installing Sun Java 64-Bit Plugin in Firefox 3 on Fedora 10 x86_64

 

Dnbnor fungerer fortsatt fint med FF 3.0.6 og jre1.6.0_12 (ikke early access). Fortsatt problemer med Opera 9.63 (som tidligere nevnt av andre og meg).

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli en suppe. Les tråden, problemene referer til kombinasjonen Ubuntu 8.10 + Fokus nettbank. Workaround i dette tilfellet var å bruke java 6 update 7 fra 8.04, og dette er behørig beskrevet.

 

Fokus funker fint i 8.04 med Firefox (og adblock), men krever riktignok Sun Java der også.

 

Tallyho, rediger gjerne innlegget ditt for å gjøre det verdifullt for tråden, eksempelvis hvilke nettbanker har du testet på.

Lenke til kommentar

For de som ikke vet det - man kan fint logge inn med BankID i en hvilken som helst nettbank, selv om man ikke er kunde i banken. En fin måte å sjekke om det er banken eller BankID som skaper problemer. Om det fungerer på f.eks BankID.no burde det også fungere i banken.

Lenke til kommentar
Ting kan deles opp veldig enkelt:

 

Sun JRE - fungerer

IceTea - fungerer i de fleste tilfeller

Litt enig:

Sun JRE og Firefox: fungerer alltid

Sun JRE og Opera - fungerer nesten alltid

OpenJDK (er det det samme som IcedTea?) fungerer når og hvor den vil, før den plutselig ikke gjør det, tilsynelatende uten grunn. Men det virker som om den gjør jobben dersom appleten ikke sjekker om det funker først. (Den består ikke "testen", men fungerer egentlig, mao.

 

Har ikke testet OpenJDK i det aller siste, da.

Lenke til kommentar

Da er jeg meget glad for å kunne informere om at Fokus nettbank funker fint i siste alfaversjon av Ubuntu, 9.04.

 

En mye enklere workaround enn den jeg har brukt så langt, er å midlertidig åpne pakkebrønnen til 9.04 for så å oppdatere firefox+sun-java+adblock til 9.04 sin versjon.

Lenke til kommentar
Da er jeg meget glad for å kunne informere om at Fokus nettbank funker fint i siste alfaversjon av Ubuntu, 9.04.

 

En mye enklere workaround enn den jeg har brukt så langt, er å midlertidig åpne pakkebrønnen til 9.04 for så å oppdatere firefox+sun-java+adblock til 9.04 sin versjon.

 

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Fokus Bank. Fungerer fint på Ubuntu 8.10 og firefox 3.0.6 med denne framgangsmåten:

 

Ubuntu 8.10, Firefox 3.0.6

 

hadde problemer med bankID ved sparebank1 og banknorwegian, fulgte denne guiden og ting funker flott!!

 

Sun's browser plugin (sun-java6-plugin) exists only for 32 bits Linux. So 64 bits Ubuntu users should rely on OpenJDK and its IcedTea browser plugin that come with the ubuntu-restricted-extras package. 64 bits Ubuntu users should not run these commands:

 

Remove both OpenJDK Java and the Icedtea browser plugin. (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get remove -y icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib

 

Install Sun's java 6 and browser plugin (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin

 

Set the Sun's (non-free) Java VM as default.

sudo update-alternatives --auto java

 

Set the Sun's (non-free) browser plugin as default.

sudo update-alternatives --auto xulrunner-1.9-javaplugin.so

 

Restart Firefox/Mozilla/Opera after changes

pkill firefox

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Jeg bruker Fokus Bank. Fungerer fint på Ubuntu 8.10 og firefox 3.0.6 med denne framgangsmåten:

 

Ubuntu 8.10, Firefox 3.0.6

 

hadde problemer med bankID ved sparebank1 og banknorwegian, fulgte denne guiden og ting funker flott!!

 

Sun's browser plugin (sun-java6-plugin) exists only for 32 bits Linux. So 64 bits Ubuntu users should rely on OpenJDK and its IcedTea browser plugin that come with the ubuntu-restricted-extras package. 64 bits Ubuntu users should not run these commands:

 

Remove both OpenJDK Java and the Icedtea browser plugin. (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get remove -y icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib

 

Install Sun's java 6 and browser plugin (32 bits Ubuntu only).

sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin

 

Set the Sun's (non-free) Java VM as default.

sudo update-alternatives --auto java

 

Set the Sun's (non-free) browser plugin as default.

sudo update-alternatives --auto xulrunner-1.9-javaplugin.so

 

Restart Firefox/Mozilla/Opera after changes

pkill firefox

 

Funket ikke for meg!

 

Det var flott å høre, siste jeg forsøkte fikk jeg til å logge inn, men ikke godkjenne regninger med den løsningen. Da er det bare å se bort ifra mine work-arounds, offisielle 8.10 pakker er mye bedre.

 

Har samme problemet som deg! Er derfor tilbake med Mint 5 (Ubuntu 8.04) der alt fungerer som det skal!

Lenke til kommentar

Du har flere alternativer. Hvis du ikke synes 8.04 er ny nok, så anbeflaer jeg at du går hit:

http://cdimage.ubuntu.com/releases/jaunty/alpha-6/

og hopper til 99.04 med en gang. Jeg har kjørt den på laptopen en ukes tid nå, og den er dritfet. Mye mer moden enn jeg ville trodd.

 

Hvis du absolutt vil bruke 8.10, så kan du midlertidig bytte ut intrepid med jaunty i filen /etc/apt/sources.list, og så oppgradere og installere firefox og sun-java6-plugin:

sudo editor /etc/apt/sources.list
sudo aptitude update
sudo aptitude install firefox sun-java6-plugin
sudo editor /etc/apt/sources.list

Lenke til kommentar

Det kan virke som om dette er et rent Debian/Ubuntu problem som oppsto med 8.10-release. Har vært nødt til å ty til en workaround jeg brukte på x64-distroer tidligere:

 

Installere wine og firefox+ java for windows. Det fungerer, men skulle ønske jeg slapp å bruke den løsningen da den føles meget provisorisk.

 

Kommer nok til å beholde Linux Mint 5 (Ubuntu 8.04) som min hoveddistro framover, men kommer til å drive med en del distrohopping på testpartisjonen min for å se om jeg finner en distro som kan tilby KDE4 og fungerende nettbank... Mandriva, Fedora, Opensuse er først i rekken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...