Gå til innhold

Når vekt er viktig


Anbefalte innlegg

Morn,

 

Jeg har brukt noen timer på å finne en løsning på hvilke(t) kamera som er perfekte for meg.

 

Per dags dato har jeg et Canon 30D med Tamron 17-50 f/2.8.

Et kjempebra kamera, men desverre altfor tungt for at jeg orker slepe rundt på det.

 

Jeg driver å klatrer mye i fjell og det innebærer mye gåing med tungt utstyr. 60-120 meter tau, karabinere i hopetall og annet klatreutstyr i tillegg til mat, drikke og da 1.2 kg kamera på toppen av det hele.

Erfaringene jeg har gjort i år viser at jeg rett og slett dropper 30D'en når det er lengre turer og det er ingen kurant løsning!

 

Oppsummert kan man si at jeg har følgende krav: lav vekt, vidvinkel, stor blender(liker veldig godt liten dybdeskarphet), blitzsko og bra skarpe bilder (vet denne er mest opp til meg, men glasset har da litt å si)

 

Planen som det nå ser ut til er å selge 30D'en med tamron for og gå for et av alternativene under:

 

1. Panasonic g1. Ny teknologi, veldig lite og kompakt. Desverre begrenset utvalg av objektiver.

 

2. panasonic lx3. liten og lett p&s med vidvinkel. Desverre må man ofre dybdeskarpheten her og ingen mulighet for å bytte objektiver.

 

3. olympus e-420. kun 5 gram tyngre enn g1 og minimalt større. Treffer vel alle punktene på lista mi og det er ikke minst gode priser på dette kameraet nå. 2999 med 14-something objektivet som ikek skal være såå værst har jeg hørt.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for her, og jeg håper noen her inne kan hjelpe meg finne frem til den beste løsningen. Jeg har sett det er en del "olympusfolk" her inne som kanskje kan hjelpe med info om 420..

 

Puh, det ble litt av en post men jeg håper den viser at jeg har reflektert litt over emnet fra før..

 

P.S: ja, jeg vet om canon g10, men det er nesten like stort og tungt som e-420 og dyrere. Da blir det heller speilrefleks gitt;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg så tittelen, så tenkte jeg med en gang på E-420. For som du sier, så er det for lite med objektiver til G1. Om et år eller to, så er de der.

 

Ulempen med Four/Thirds (og dermed micro-FT) er at dybdeskarpheten blir større (sensoren er midnre en 30D-en). Kompaktkameraene er enda verre.

 

Men hvis du var fornøyd med brennvidde-omfanget til Tamron 17-50mm, så holder kitobjektivene til både G1 og E-420.

 

E-420 kombinert med 25mm f/2.8 (kun 95g) er veldig kompakt. 25mm er en allsidig brennvidde som du vil ha stor nytte av.

 

Tom

Lenke til kommentar

Vekt og soliditet henger desverre mye sammen.

For meg høres det ut som om bruken du beskriver innebærer en del juling av utstyret. Jeg er litt usikker på om de forslagene du lister opp tåler slik bruk.

 

Hvis ikke det er et problem, høres dette ut som en no brainer for meg, gå for Olypakka.

Lenke til kommentar
Jeg driver å klatrer mye i fjell og det innebærer mye gåing med tungt utstyr. 60-120 meter tau, karabinere i hopetall og annet klatreutstyr i tillegg til mat, drikke og da 1.2 kg kamera på toppen av det hele.

 

Kjenner problemstillingen godt. Jeg har ikke drevet med klatring, men mye med friluftsliv og det er alltid et kompromiss å finne et kamera som dekker både krav til størrelse, vekt kvalitet. I filmens dager prøvde jeg mange alternativ, alt fra et Ricoh GR1 med fast 28mm til en speilrefleks med 35-350mm. For meg var fast 28mm for lite, og 35-350mm for stort og tungt. Etter at jeg byttet til digitalt har jeg hatt et KM A2 og et Nikon 8800 som turkameraer. Nikonen begynner å bli gammel og jeg leter etter en erstatning for den. Jeg er nok mer opptatt av tele enn deg og ser frem til å få sett Panasonics 14-140mm på G1, eller ennå bedre G1-versjonen med mulighet for video som Panasonic viste på Photokina. Mulig det blir for stort, men det er unasett en interessant kombinasjon.

 

Så til dagens alterantiver. Et kamera som du ikke nevner, men som du muligens burde få med på listen er Ricoh GX100/GX200. Akam lagde en minitest av GX100 for omtrent et år siden, og det er på mange måter nærmeste konkurrent til LX3. Byggekvalitet og ergonomi er minst like bra, men bildekvalitet på litt høyere ISO var klart dårligere enn både G9/G10 og spesielt LX3. Men brennvidden på maks 75mm gir litt mer tele enn LX3.

 

Når det gjelder G10 og størrelse så er jeg enig at det er stort, men det er likevel mye mindre enn både G10 og E-420. I G1-testen har vi et bilde av G1 og G10.

pana_g1_prd_g10_6272.jpg

Med kameraet skrudd av er forskjellen ganske påtagelig. G10 kan godt ligge i en jakkelomme en stund uten å bli for plagsomt, det kan ikke G1 eller E-420. Med kun et lite fast objektiv er forskjellen mindre, men da låser du deg til en brennvidde og pancake objektivene til Olympus og Panasonic er ikke vidvinkel.

 

Når det gjelder G1 mot E-420 så er forskjellene ikke så stor, men G1 har kitobjektiv med stabilisering. Det har ikke E-420. Personlig setter jeg også stor pris på vridbar skjerm som gjør det mulig å komme til i vinkler som er vanskelig hvis du skal se gjennom søkeren.

 

30D har jo bra men ikke enestående byggekvalitet. Jeg oppfatter ikke G1 som mye mer ømtålig selv om det er mer plast. E-420 har jeg ikke sett veldig nøye på, men testet e-510 og det hadde også grei byggekvalitet. Ellers er det jo PMA snart og det blir sikkert en del lanseringer frem til da (begynnelsen av mars).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det er 20 år siden jeg klatra sist...

 

Jeg hadde den gang to speilrefleks og noen velbrukte, men fine objektiver. Én gang fikk et av dem og et par objektiver være med på klatretur. Selv OM-1, som størrelsesmessig er omtrent som E420, med 35mm ble for stort og kronglete å dra fram. Imidlertid brukte jeg mitt Olympus XA mye på (klatre-)turer, det var lett å ha i en jakkelomme og alltid tilgjengelig. Det er mye lettere å få gode bilder med et kamera som både er med og som det er lett å plukke fram...

 

Du nevner at du oppfatter G10 og E420 som ganske like store, -jeg synes det er begydelig forskjell mellom dem, hvis ikke du alt har vært i en fotobutikk anbefaler jeg å ta en tur.

 

Jeg ville valgt mellom LX3 og G10 (eller en brukt G9), og sannsynligvis valgt LX3. Disse gir ikke samme boke som speilrefleks, men særlig LX3 bør kunne brukes til oppnå ganske fin boke når hovedmotivet er veldig nært, og bakgrunnen nokså langt unna. G10 har mye mer tele, men jeg setter større pris på vidvinkel.

 

Det går en stor LX3-tråd her, med mange erfaringer og fine eksempelbilder.

Lenke til kommentar

tomsi, ja det stemmer det du sier med crop factor og dybdeskarphet. Desverre er jeg nok en umulig mann å gjøre blid. Drømmen må jo være 24 eller 28 mm (i fullformat) med blender på 1.4..............pancake.. :love:

Desverre blir nok 25/2.8 litt for lite vidvinkel til de dagene du henger i tauet og skal ta bilde av han som klatrer rett under eller over.

 

jzono1: begge deler i grunn.

 

fototim: Så mye juling blir det nok ikke at det "går på helsa løs". Jeg er heller ikke redd for å bruke tingene mine, ikke at jeg drar dem gjennom søledammer og hopper på ting, men jeg får ikke panikk om det lander et snøfnugg eller støvkorn i nærheten.

 

seriksen: godt poeng mtp g10 vs g1. bra bilde! Vidvinkel er helt klart viktigst for meg, både i klatresammenheng og mer hverdagslige situasjoner. Jeg setter derfor lx3 foran g10. g9 har jeg faktisk hatt tidligere, det solgte jeg til fordel for 30D'en. Knakende fint kamera, men jeg ønsket herlig bokeh og g9 leverte ikke tilstrekkelig.

 

kaian: Jeg er forsåvidt enig i at et dslr blir litt i største laget på et fjell, men ved klippeklatring og buldring hvor man har muligheten til å bevege seg rundt lettere ved å henge i tau(ved klippeklatring) og stå oppå steiner(buldring) er det ingen problem med et dSLR.

 

Jeg skal ta en tur å se på lx3, g10, g1 og e420 i løpet av helgen.

 

Etter å ha tenkt, vurdert og tenkt litt til så "frykter" jeg at løsningen blir ja takk, begge deler. Et dslr til å dra med seg på klippeklatring og buldring samt et mindre lommevennlig kamera for de lange turene på fjellet.

 

Uten å ha for god kontroll på bruktmarkedet bør jeg jo nesten få nok til både e-420 og lx3 ved salg av kanonen.

 

 

edit: Tusen takk for gode innspill alle sammen!

Endret av ebola
Lenke til kommentar

Ikke at det hjelper deg nå, men jeg mener at Panasonic har et mFT 20mm (tilsvarende 40mm fullformat) f/1.7 pancake-objektiv i sin roadmap. Sammen med G1, evt. en mindre oppfølger enten fra Panasonic eller Oly, kan dette bli en liten kompakt pakke med en litt vid normal, god lysstyrke og de mest vesentlige funksjonene fra speilrefleksverdenen. Det at det er fast brennvidde gjør det nok ikke like fleksibelt som f.eks LX3 eller G10, men det blir i hvertfall kompakt. Da har du også muligheten til å bruke et mer fleksibelt objektiv dersom du skal klippeklatre eller buldre.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg ville valgt LX3, hvis jeg hadde det for vane å dingle i fjellvegger. Du trenger den gode vidvinkelen, og 60mm ekv holder vel som lengste tele?

 

Jeg forstår forøvrig trådstarters dilemma veldig godt. Det er derfor jeg skal ha en Eos xxxD. Men i motsetning til ham så blir det ikke på bekostning av hovedsystemet.

 

Nevnte i en annen tråd at jeg nylig har tafset litt på en E-420 med pancake. Det er en fabelaktig kombinasjon som passer godt i en anonym skulderveske, og det er det jeg er ute etter. Men det er nok ikke det rette for deg, så jeg stemmer på LX3. G10 er også et godt alternativ, men G9 har nok for liten vidvinkel til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne gått for mFT, men jeg skulle gjerne ha kunne sett i spåkula for å se hvordan optikk som var frem i tid. Jeg vet om 20/1.7 men det er fremdeles litt for lite vidvinkel og jeg har ikke sett noen dato(eller kvartal for den saks skyld). Som jeg nevnte tidligere 24-28mm ekvivalent hadde vært genialt!

 

Pentax har blitt forbigått frem til nå, jeg skal ta en liten kikk på det i dag. Takk for tipset!

 

60mm holder nok som lengste tele. Man vil jo gjerne ha med seg masse av det fine landskapet rundt seg.

Lenke til kommentar

Jeg har samme dilemma. jeg hadde et 30D med sigma 18-50 f2.8 som jeg solgte nå nettopp da det var for stort og tungt til at det ble med ut på alle turer. Et kjempekamera som er skikkelig digg å ta bilder med, men som er ganske kjipt når det ligger i sekken. jeg ser nå litt an hvordan mFT utvikler seg fremover og bruker inntil videre et panasonic dmc-fz50 som jeg fikk billig. Panasonic G1 har mange mange fordeler hvis stor hurtighet er aller viktigst og det ser ut til å komme et par spennende objektiv etter hvert. Så kan man jo kjøpe til en adapterring og få tilgang til annen FT optikk, men hvis det er viktig er det vel ingen grunn til å ikke kjøpe 420 i stedet.

 

Uansett så må man vel innse at kamerateknologien har visse begrensninger i størrelse som er rent fysiske og ikke teknologiske som gjør at et speilrefleks-type kamera alltid vil være relativt stort og at gode linser vil være tunge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter en god del surfing frem og tilbake hadde egentlig konklusjonen falt på å kjøpe en lx-3..

 

men så måtte det jo selvsagt komme nyheter om at olympus' m4/3 kamera ikke er så avskyelig langt unna.

 

Det skal ikke være lett å bestemme seg!

 

Nå er ihvertfall 30D + tamron 17-50 ute for salg uten å ha fått for stor respons på kamerahuset. mange vil ha objektivet ihvertfall.

 

etter å ha sett meg litt rundt på bruktmarkedet, så vurderer jeg faktisk en god gammal canon g5 som et kamera for å ha med overalt.. ski, klatring, hytt og pine..

 

Er det noen som har erfaringer med g5? er det noen betydelig "shutter lag"?

shutterlag er kanskje det mest frustrerende med p&s kameraene jeg har prøvd så langt i mitt liv.

 

Hva tror folket om å avvente til man får litt mer klarhet i hvor m4/3 går hen i fremtiden og/eller til man har råd til et lx-3, og i mellomtiden finne seg et brukt g5 som en arbeidshest til de stundene 30d'en blir for slitsom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...