Gå til innhold

Hvordan kobler jeg opp et RAID?.

foenix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare å sette inn en ny harddisk og la Windows ordne resten, eller er det mer komplisert?

Finnes det noen guide som forklarer hvordan dette skal gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer etter hva du vil ha faktisk.

Software, hardware eller fakeRAID. Sistnevnte er det RAIDet som blir mest brukt og det jeg har selv.

Men det varierer etter hovedkort eller SATA Kontrollerkort, så du må vite hva du har med å gjøre først.

Antar du har tittet i RAID for dummies guiden som ligger her? Sannsynligvis på side 2 akkurat nå.

Skrevet

Lurte på om jeg kan sette opp et RAID 1 + 0 ved hjelp av to disker f.eks ved å partisjonere begge diskene i to like deler. Hvordan gjør jeg det eventuelt?

Skrevet
Lurte på om jeg kan sette opp et RAID 1 + 0 ved hjelp av to disker f.eks ved å partisjonere begge diskene i to like deler. Hvordan gjør jeg det eventuelt?

Raid 1+0 krever 4 disker. 2 til å stripes, og 2 til å speile de som stripes. Raid 5 skal gi omtrent samme ytelse med 3 disker som 1+0 gjør med 4 hvis jeg ikke tar veldig feil.

Skrevet (endret)

1: du trenger 2 eller flere Harddisker, disse bør være av samme modell og merke.

2: Inn i RAID-BIOS på hovedkortet og sett opp ønsket raid løsning som nevnt over.

3: Installer Windows, husk og installer RAID driver (F6 ved oppstart av Windows XP Install).

4: Have fun

Endret av Fritz0r
Skrevet

Bruk Virtualbox og legg inn Solaris/FreeBSD/Linux også setter du opp raidet der ifrå og lager virtuelle disker som mapper mot raidet i Windows. Det gjør eg nå og har eit software raid 5 som yter faktisk ganske godt i Windows :)

Skrevet
Bruk Virtualbox og legg inn Solaris/FreeBSD/Linux også setter du opp raidet der ifrå og lager virtuelle disker som mapper mot raidet i Windows. Det gjør eg nå og har eit software raid 5 som yter faktisk ganske godt i Windows :)

høres kult ut! Har du noen ytelsestester av dette? Ganske godt er ganske vanskelig å forholde seg til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...