Gå til innhold

Age of Conan, mitt første inntrykk etter 2 uker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mange er av den oppfatningen at samme hvor bra AoC måtte bli så vil de aldri betale en krone til Funcom igjen, jeg tror de vil bruke tid på å tilgi Funcom.

Dette tror jeg kan gjelde de som spilte de første 2 månedene. Jeg begynte å spille i august og jeg følte at Funcom fikk fikset problemene jeg hadde med spillet innen rimelig tid.

Angående diskusjonen om en sonefri verden, så tror jeg det bare er å glemme. Det som er litt sprøtt er at dette er mest synlig de første 20 levelene i tortage hvor det er en sone for nesten alt mulig. Til og med vertshuset er en egen sone.

Hvis de klarer å få til kamper om å holde på områder/steder i border kingdoms så tror jeg de har kommet i land og vil kunne kapre tilbake en svær haug med PvP spillere.

PvE spillere kan nok godt tenke seg flere instances, ikke bare 24 mann raid, men også 3-6-12 mann instances. Hadde mye moro i pyramid of the ancients, så burde være mulig å legge til content som det. Pyramid of the ancients har også en grad av mestring i end-fighten, ikke bare tank-and-spank.

Skrevet

Dette er ikke plass for å drive med hobbypsykologi, vennligst argumenter saklig, og la være med dårlige forsøk på å analysere andre debatanter. To innlegg fjernet.

AtW

Skrevet

Funcom har nokk delvis ødelagt navnet sitt med dette spillet ja. Det må et virkelig overbevisende spill til for at folk skal "tilgi" dem.

For meg virker ikke The Secrect World noe spesielt intressant heller.

Om de fortjener all den kritikken de har fått er en annen ting. Personlig synest jeg folk har hatt for store forventninger generelt, selv om også jeg ble skuffet. AoC er fortsatt et meget bra mmo i forhold til mange av de andre. Jeg vil si at det lett er top 5 akkurat nå, men det blir en personlig mening.

Skrevet

Reaksjon på moderering og videre hobbypsykologvirksomhet er fjernet, reaksjoner på moderering tas på PM. Motforestillinger mot andres meninger presenteres på en saklig måte.

AtW

Skrevet

Fra no av blir det AoC

Reknar med at det blir litt nytt å sette seg inn i.

Etter 6 månadar me det vera noko nytt?

Korleis er playerbasen på Fury?

Kva er det forresten med insane PK i Noble district>>`?

Må du oppdatere gear oftere no, at det er komt mykje nye items?

Og evt kva får du for 60sølv?

Då var det back to Hyboria:D

Skrevet

For det første: Slutt å sammenligne WoW og AoC... WoW er basert på en serie over 3 spill...

AoC er basert på hvor mange romaner, og et langt antall nummer av tegneserier.

For å se på det slikt: WoW var faktisk 20x Værre i starten enn det AoC var til tross for Wc3 grafikken, Folk trodde det samme om wow som det dere tror om AOC nå....

Uansett:

Instancer: Praktisk, det minsker hvor mye hardware du må bruke for å spille, pluss at instancer i soner som f.eks keshatta er veldig mye bedre enn lagg fest på 400 høy detaljerte figurer med spell effekter og så vidre, også greit for de som vil PvE på en PvP server uten at en guild kontrollerer alt; Eksempel på dette var på Battlescar før merge der "Afternoon Delight" hadde 100% kontroll over all pvp aktivitet i Kesh...

Funcom sjøl: De har bytta sjef for spillet, og han er kjent for å snu AO til det bedre, de fleste som spiller AOC i dag er veteran AO spillere og de sprer hans rykte rundt i spillet som gir folk et håp på at dette blir bedre.

Forresten, så er det middels populasjon i AOC til tross for alt som har skjedd, det har gått et halvt år og de har overlevd hittil, for å sammenligne var WoW langt værre, og de har fremdeles problemer med class balance.

Siden jeg blander inn wow igjen: Ikke mas på at AOC skal få klær du kan farge i rosa, og andre kultur motsiene farger for de forskjellige kulturene; og "mangel på flying mount er et minus"... unskyld meg, det er det dessitert DÅRLIGSTE grunn for å gi et minus noen gang.

Når AoC blir som wow: Et wannabe Sci-fi mmo og rosa armor så slutter jeg på dagen...

Har på følelsen at jeg har motsagt meg selv ved å sammenligne, men tydligvis er det eneste som ser ut til å trenge igjennom noen av deres syn på et MMORPG, WoW er ikke det eneste MMORPG, det fant ikke opp MMO...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor folk får disse tallene fra på hvor ille WoW var med release. Jeg begynte å spille WoW i beta'n og har spilt siden den gang med diverse opphold og pauser. Selv om det er å forvente at det er noe bugs og ulumskheter ved release av en ny MMO så var det flere positive enn negative inntrykk jeg fikk. For å være ærlig hadde jeg aldri noen problemer med WoW.

Når det er sagt hadde jeg ikke noe problemer med AoC heller, men det var mange mechanics som var fundamentale for spillopplevelsen som var bugga at det ble et problem i lengden. Jeg spilte aldri lengre enn til lvl 14 eller noe sånt, men hovedårsaken til at jeg ga opp AoC var at jeg rett og slett synes det var kjedelig. Kom til en quest sone (white sands?) som minnet meg litt for mye om en WoW daily quests sone, så da ga jeg meg.

Grafikken i AoC er vell og merke det beste jeg har sett i et MMO så langt, men tror faktisk jeg hadde satt mer pris på lavere grafikk og bedre funksjonalitet, slik at grafikken ikke er så krevende at den reduserer spillopplevelsen (soner, restrictions, ferre spillere samlet). Når det er sagt synes jeg det er feil utgangspunkt å fokusere på grafikk i et MMO når man ønsker så mye kunder som mulig for å få prosjektet til å gi en verdig avkastning.

Skrevet

Standaren for MMO's har gått opp VELDIG mye etter WoW. Folk krever 100 ganger mer en det de gjorde fra WoW når det ble sluppet. WoW var for mange det første MMO, og mange er meget skeptiske til å gi slipp på et slikt spill for et spill som er meget likt, ettersom all tiden vil føles som "botkastet". Derfor krevde folk veldig mye mer når LotRo, AoC og WAR ble released. Selv om alle disse spillene var minst like bra som WoW var ved release, "feilet" de (noen mer en andre) på grunn av nettopp at folk krevde mer av spillene fordi WoW er utrolig bra polert, og fungerer veldig bra nå.

Hoved grunnen til at AoC feilet: Mangel på level 80 content.

Hvis man da ser på WoW ved release har man noen 5 man instancer og UBRS (delvis MC), altså ikke spesielt mye. Tingen var at mange nesten ikke visste hva de skulle gjøre på level 60. Mange var i Crossroads og lignede i mange måneder og farmet PvP ranks, andre farmet de få instancene som var. Det var først etter en god stund at raids var populært (rundt annonseringen av BWL).

Ser man da på AoC så hadde de "PvP minigames" fra starten av, de hadde flere raid instancer (buggy som faen) og noen group dungeons, altså mer (eller minst like mye) som WoW. Tingen er derimot at nå krevde spillerne mye mer. Ikke bare skulle alt fungere fint. Ting skulle være balanced, polert ogdet skulle være veldig mye å gjøre (slik som WoW er nå). Dette målet nådde de på ingen måte.

De som mener WoW var så veldig bra ved release tar feil. Clienten var mer stabil en AoC, men serverne deres hadde store problemer. De hadde lite endgame content og ting var veldig ubalansert (Rogues lol!).

Suksess faktoren til WoW er veldig tilfeldig og heldig, men hovedgrunnen til at de fikk så mye suksess er tidspunktet de ga ut spillet. På dette tidspunktet var det ingen gode alternativer, og veldig mange spillere var intressert i å prøve noe nytt. Warcraft Lore og navent til Blizzard har også spillt en rolle.

Mange av de som hadde WoW som sitt første MMO leter etter "mitt første MMO" feelingen i andre spill, men det får de desverre ikke. Dette gjør at mange har vanskelig for å legge fra seg WoW til fordel for et spill som på mange måter bygger på de samme prinsippene.

Skrevet

Jeg spiller ennå og selv om det er par ting jeg ville hatt bedre så synes jeg spillet er veldig bra. Etter server merge er det mange flere folk og treffe.

Når nye patchen kommer så vil nok flere og flere starte igjen med AoC.

Skrevet
....

Hovedgrunnen til at AoC feilet: Mangel på level 80 content.

....

Du glemte å nevne at det var mye exploits når spillet ble sluppet. Det var exploits som gikk på hvor lett det var å levele (overpowered tempest of set bl.a.). Det var også exploits som gikk på kloning av items og diverse slike ting som ødela økonomien. Folk som brukte exploits ble heller ikke bannet.

Når du kombinerer dette med at mye av level 80 contente var buggy, så gikk det som det gikk med AoC.

Rett etter releasen av PvP xp så var det også en god del exploits, har ikke hørt om noen som har blitt bannet pga utnyttelse av det heller.

Jeg er selv en softwareutvikler, så jeg vet veldig godt at det er vanskelig å lage noe så komplekst som et MMORPG uten feil. Problemet her er delvis håndteringen av feilene.

Har en kompis som spiller WoW og de seriøse spillerne benytter seg ikke av de mest åpenbare exploitene, rett og slett fordi de vet at du blir bannet for det.

Jeg lurer på om AoC hadde hatt godt av å release først i USA og så i Europa, akkurat som Blizzard gjorde med WoW. Nesten alt av problemer var fikset 6 måneder etter launch.

Nå skal det sies at de ikke har sluppet spillet i Russland eller Asia enda. I tillegg så er det jo snakk om en Xbox360 release. Det har vært veldig lite snakk om xbox releasen og med tanke på hvor tungt AoC er, så lurer jeg på hvordan det vil fungere. På den andre siden så er det lettere å finne balanserte innstillinger når du vet nøyaktig hvilken plattform spillet skal kjøre på. I tillegg så har du problemet med antallet knapper tilgjengelig på en gamepad... Jeg bruker personlig 15-20 taster på keyboardet når jeg spiller... Spennende må jeg si. :)

Skrevet
Nå skal det sies at de ikke har sluppet spillet i Russland eller Asia enda. I tillegg så er det jo snakk om en Xbox360 release. Det har vært veldig lite snakk om xbox releasen og med tanke på hvor tungt AoC er, så lurer jeg på hvordan det vil fungere. På den andre siden så er det lettere å finne balanserte innstillinger når du vet nøyaktig hvilken plattform spillet skal kjøre på. I tillegg så har du problemet med antallet knapper tilgjengelig på en gamepad... Jeg bruker personlig 15-20 taster på keyboardet når jeg spiller... Spennende må jeg si. :)

Hvis de klarer å lage en xbox360 versjon som xboxen klarer å kjøre med tilfredstillende fps og lite bugs hadde jeg personlig foretrukket å hatt xbox versjonen i stedet for pc versjonen.

Skrevet
Nå skal det sies at de ikke har sluppet spillet i Russland eller Asia enda.

Spillet er da sluppet i Russland. Det har ihvertfall vært masse russere på EU-serverne siden release. Men du mente kanskje de nye serverne som skulle settes opp der borte...?

Pantera

Skrevet
De skal slippe en russisk versjon etter hva jeg skjønte, den som er sluppet nå er vel engelsk?

Den er sluppet på russisk også, etter hva jeg har skjønt. Det de skal, er å sette opp egne russiske servere, i samarbeid med et eller annet russisk it-selskap. Samme med Asia. Men der har, som du nevner, spillet ikke blitt sluppet enda.

Pantera

Skrevet
For det første: Slutt å sammenligne WoW og AoC... WoW er basert på en serie over 3 spill...

AoC er basert på hvor mange romaner, og et langt antall nummer av tegneserier.

For å se på det slikt: WoW var faktisk 20x Værre i starten enn det AoC var til tross for Wc3 grafikken, Folk trodde det samme om wow som det dere tror om AOC nå....

Uansett:

Instancer: Praktisk, det minsker hvor mye hardware du må bruke for å spille, pluss at instancer i soner som f.eks keshatta er veldig mye bedre enn lagg fest på 400 høy detaljerte figurer med spell effekter og så vidre, også greit for de som vil PvE på en PvP server uten at en guild kontrollerer alt; Eksempel på dette var på Battlescar før merge der "Afternoon Delight" hadde 100% kontroll over all pvp aktivitet i Kesh...

Det er praktisk men dette er grunnen til at spillet gjør det så dårlig, dette tør jeg å vedde altfor mye på. Jeg har spilt utallige MMO og måten instansering er gjort på i Age of Conan ødela alt for meg og andre som spilte det. Klart i Dungeons er det ingenting i veien for å ha instansering, dette skjønner jeg er praktisk.

Men å instansere hver eneste by som Age of Conan har gjort det? Du drar fra hovedbyen og går over ei bru og havner i Loading etter bare 30 sekund løping. Eller når du skal til Conalls Valley så må du innom Conalls Village. Tar deg 10 sekund på hest over Conalls Village for å komme til porten til Conalls Valley som igjen fører til loading. Dette føler jeg er totalt unødvendig. Og samtidig har man 20+ instanser av disse småe sonenene. Førte til at områdene føltes tomme og livløse.

Egentlig frustrert for Age of Conan er EGENTLIG et jævlig bra MMO det tror jeg alle er enige i, men det er småe fundementale ting som ødelegger spillet. Slåssesystemet er 100x bedre enn WoW og andre spill. Det gir deg faktisk en del kontroll utover bare statsbasert kamper. Jeg kunne utfordre en 10 levels høyere enn meg.

Meste Funcom gjorde med spillet syns jeg dem skal ha applaus for og håper dem tør å fortsett gi oss kamper i sanntid.

Skrevet
Hvorfor det Scient?

Fordi på xbox må man naturligvis redusere grafikk og krevende prosesser til å møte systemkravene, noe jeg tror ville forbedret spillopplevelsen min hvis de hadde fått dette til å gått smooth og med mindre bugs. I tillegg synes jeg combo systemet i AoC passer bra til en gamepad.

Slipper de en versjon til xbox kan den ikke være like bugga som den versjon de slapp til pc ettersom det er verre å patche på like stort nivå for consoles. Derfor går jeg ut ifra de ville sluppet et mer fullstendig produkt enn hva jeg opplevde med pc versjonen.

Skrevet
Hvorfor det Scient?

Fordi på xbox må man naturligvis redusere grafikk og krevende prosesser til å møte systemkravene, noe jeg tror ville forbedret spillopplevelsen min hvis de hadde fått dette til å gått smooth og med mindre bugs. I tillegg synes jeg combo systemet i AoC passer bra til en gamepad.

Slipper de en versjon til xbox kan den ikke være like bugga som den versjon de slapp til pc ettersom det er verre å patche på like stort nivå for consoles. Derfor går jeg ut ifra de ville sluppet et mer fullstendig produkt enn hva jeg opplevde med pc versjonen.

Du kan jo spille med gamepad på PC også. Forøvrig tror eg ikke det hadde gått mer smooth, riktignok hadde de nok satt ned grafikken, men neppe nok, veldig ofte synes jeg konsollspill prioriterer grafikk for mye kontra flyt. Når man ser på FPS-spill og mange andre typer spill har de ofte ganske lav framerate på konsoll. Det er jo alltid en oppveining såklart, og andre vil nok vekte framerate vs grafikk annerledes enn meg.

AtW

Skrevet

Hvis jeg kan velge mellom fast 30fps og fps som har snitt på 45, men varierer fra 15-60, så hadde jeg valgt fast 30 fps. Det første er vel typisk for consol-spill, mens det siste er vanlig for pc-spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...