Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8OkEXm
Skrevet

 

1 0 N -> 1 1 Proton, og 0 -1 elektron

 

Har du like mye masse på venstre og høyre side her?

 

 

nukleontallet blir null på høyresiden hvis man legger dem sammen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

1 0 N -> 1 1 Proton, og 0 -1 elektron

 

Har du like mye masse på venstre og høyre side her?

 

 

nukleontallet blir null på høyresiden hvis man legger dem sammen? 

 

Massen, ikke ladningen

Gjest Slettet-8OkEXm
Skrevet (endret)

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

Endret av Slettet-8OkEXm
Skrevet

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

Jupp. Og deretter setter du inn massesvinnet i E=MC^2 for å finne den frigjorte energien

Skrevet

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

 

Hvorfor gange med nukleontallet?

Skrevet

 

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

 

Hvorfor gange med nukleontallet?

 

Ups, mente at han måtte gange med antall protoner/nøytroner etc. Nukleontallet skal ikke det ganges med.

Gjest Slettet-8OkEXm
Skrevet (endret)

 

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

Jupp. Og deretter setter du inn massesvinnet i E=MC^2 for å finne den frigjorte energien

 

 

Herlig! Føler fortsatt det er noe grunnleggende jeg ikke har forstått. Trodde jeg skrev en riktig reaksjonsligning..

Endret av Slettet-8OkEXm
Skrevet

 

 

ok, så vekten til et fritt nøytron, proton og elektron har jeg, så jeg kan bruke verdiene, gange det med nukleontallet, deretter finne massesvinnet?

Jupp. Og deretter setter du inn massesvinnet i E=MC^2 for å finne den frigjorte energien

 

 

Herlig! Føler fortsatt det er noe grunnleggende jeg ikke har forstått. Trodde jeg skrev en riktig reaksjonsligning..

 

Reaksjonslikningen var rett den?

Skrevet

 

Hvorfor gange med nukleontallet?

 

Ups, mente at han måtte gange med antall protoner/nøytroner etc. Nukleontallet skal ikke det ganges med.

 

Her er det nødvendigvis bare én av hver uansett. :)

Gjest Slettet-8OkEXm
Skrevet (endret)

man legger selvfølgelig sammen elektronet og protonet  :tease:  fikk rett svar!

 

Greit å kunne spørre dumme spørsmål og få konstruktiv tilbakemelding innen kort tid, takk skal dere ha  :w00t:

Endret av Slettet-8OkEXm
Skrevet

ok, men man multipliserer da bare med 1 fordi blir bare ett proton ut av denne betastrålingen? Det er så mange forskjellige grunnstoffer med sine isotoper, ulike vekter osv. så gange med én virker for lett.. :p

 

Årsaken til at du normalt må gange med antall er jo nettopp det at du normalt har flere av hver partikkel.

 

Her har du bare ett nøytron, ett proton og ett elektron. Siden du bare har én av hver, behøver du ikke gange med antall. Å gange med 1 gjør ingen forskjell.

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg disse 2 oppgavene????

 

 

Oppgave 3.3 

a) Du trekker en kasse med konstant fart bortover et horisontalt underlag med kraften F. Hvilken annen kraft er da like stor, og hvordan virker den? 

b) Du trekker nå kassen med jevnt økende fart bortover det samme underlaget. Friksjonskoeffisienten () mellom kassen og underlaget er 0,70. Kassen har massen 50 kg. 

Hvor stor er akselerasjonen (a) i m/s² når du trekker den med en kraft (F) på 383 N? 

Oppgave 3.5 

En person bruker en kraft (F) på 550 N for å heise opp en last med en åtteskåren talje. Personen trekker inn en taulengde (L) på 24,0 m. Taljen har en virkningsgrad (ƞ) på 65 %. 

a) Hvor stort er det nyttige arbeidet () i J? 

b) Hvor stor prosent utgjør friksjon og taustivhet (det samlede tapet) av tyngden av lasten?

Skrevet
Jeg antar de mener at potensialforskjellen mellom lederene er 150.000 V.

​I stikk-kontaktene i veggen har vi ca 220-240V, men en leder har bare halvparten av den spenningen.
Skrevet

Jeg får ikke til å løse denne andregradsligningen: -4.9t^2 + 13t + 1,5 = 0.

 

Med andregradsformelen får jeg negativ verdi under kvadratroten, altså ugyldig svar.

 

Men når jeg taster inn formelen i Geogebra er kurven helt riktig...

Skrevet (endret)

Da regner du feil, det skal fint gå an å løse den ligningen på vanlig måte.

 

Edit: Det blir ikke noe pent svar, men det blir ett svar i alle fall.

Endret av Taake89
Skrevet (endret)

Lenge siden T-matten nå.. glemte at man bare tar kvadratroten av telleren, ikke nevneren også. thanks :p

 

Edit: redigerte språkbruken min.

Endret av _Perra
Skrevet (endret)

Ja, definert av brøkforholdet:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{u_p}{N_p}=\frac{u_s}{N_s} \Rightarrow u_s = \frac{N_s}{N_p}u_p

 

 

Tenk at fluksen fra primærviklingen induserer en sekundærspenning, og jo flere viklinger passerer på sekundærsida jo høyere spenning blir indusert.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{N_s}{N_p} > 1 \Rightarrow opp-transformasjon

chart?cht=tx&chl=\frac{N_s}{N_p} < 1 \Rightarrow ned-transformasjon

Endret av BigJackW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...