Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg lurer på en fysikkoppgave fra FYS2;

 

2.105

En bil kjører på en svingete vei. Fartsmåleren viser hele tiden 15 m/s.

 

a) Finn fartsforandringen delta fartsvektor (absoluttverdi og retning) når bilen kjører gjennom en 60 graders sving.

 

Jeg lurer på hva de mener med fartsforandring? Fartsmåleren viser jo banefarten, momentanfarten oghar vektor langs tangenten i punktet, men hvordan jeg regne ut en fartsforandring?

 

 

:)

Lenke til kommentar

Det var nok jeg som ikke leste oppgaven din skikkelig:

 

Vanligvis ser vi på akselerasjon som et uttrykk for fartsforandringen (over tid). Men dersom du allerede får oppgitt start og sluttfart, så er selvfølgelig fartsforandringen mellom kun disse to punktene sluttfart minus startfart. Eller deltaV = V-V0

 

Og her tar du selvfølgelig bare hensyn til vektorene, og får at det er 60graders vinkel mellom disse, slik du har gjort. Så hvor peker vektoren nå? :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det var nok jeg som ikke leste oppgaven din skikkelig:

 

Vanligvis ser vi på akselerasjon som et uttrykk for fartsforandringen (over tid). Men dersom du allerede får oppgitt start og sluttfart, så er selvfølgelig fartsforandringen mellom kun disse to punktene sluttfart minus startfart. Eller deltaV = V-V0

 

Og her tar du selvfølgelig bare hensyn til vektorene, og får at det er 60graders vinkel mellom disse, slik du har gjort. Så hvor peker vektoren nå? :)

 

Takk for svar!

 

Hm, når jeg så på det igjen nå, ble jeg litt usikker! for V-vektor peker jo la oss si rett høyre, mens V0 blir da (siden det er 60 grader) "nedover" mot starten av V i 60 grader. Om delta V = V-V0, blir det jo vektoren mot høyre + motsatt retter V0-vektor, noe som gir en lengre vektor med vinkel mellom V og V0 på 180-60 grader? Da blir delta V-vektor 30 grader i forhold til V?

 

Men Delta V er jo samme retning som a-vektor, som skal være innover i banen??

 

Nå ble jeg litt forvirret her! Tror det er vektorregningen min som ikke stemmer? For Delta V skal jo ha lik absoluttverdi som V og V0, noe jeg kom fram til i går, men ikke hsuker hvordan jeg gjorde..

:)

Lenke til kommentar

Åsgard Transport, som er en gassrørledning mellom Åsgard-feltet og gassprosesseringsanlegget

på Kårstø, har en kapasitet på 70 MSm3/dag. For enkelhets skyld beregnes gassen å bestå av

ren metan (CH4) som har molvekt Mm = 16 kg/kmol. Nedre brennverdi for metan er oppgitt til 50,0

MJ/kg. Beregn energimengden som Åsgård Transport kan transportere, både som effekt (MW) og

som energimengde pr. år (TWh). Anta at Åsgård Transport har 300 driftsdager per år. Vis hvordan

du regner ut svaret.

 

Hei, jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal få gjort om dette til TWh og MW. Jeg skjønner egentlig ikke informasjonen. Noen som kunne ha hjulpet meg?

Lenke til kommentar

Det var nok jeg som ikke leste oppgaven din skikkelig:

 

Vanligvis ser vi på akselerasjon som et uttrykk for fartsforandringen (over tid). Men dersom du allerede får oppgitt start og sluttfart, så er selvfølgelig fartsforandringen mellom kun disse to punktene sluttfart minus startfart. Eller deltaV = V-V0

 

Og her tar du selvfølgelig bare hensyn til vektorene, og får at det er 60graders vinkel mellom disse, slik du har gjort. Så hvor peker vektoren nå? :)

 

Takk for svar!

 

Hm, når jeg så på det igjen nå, ble jeg litt usikker! for V-vektor peker jo la oss si rett høyre, mens V0 blir da (siden det er 60 grader) "nedover" mot starten av V i 60 grader. Om delta V = V-V0, blir det jo vektoren mot høyre + motsatt retter V0-vektor, noe som gir en lengre vektor med vinkel mellom V og V0 på 180-60 grader? Da blir delta V-vektor 30 grader i forhold til V?

 

Men Delta V er jo samme retning som a-vektor, som skal være innover i banen??

 

Nå ble jeg litt forvirret her! Tror det er vektorregningen min som ikke stemmer? For Delta V skal jo ha lik absoluttverdi som V og V0, noe jeg kom fram til i går, men ikke hsuker hvordan jeg gjorde..

:)

 

Skal oppdatere dette innlegget med en tegning litt senere, så skal du få se det visuelt. :)

 

Edit: deltavt.png

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Shifty Powers:

 

1. Finn et uttrykk for hvor lang tid kulen bruker på å nå bort til målskiven. Hint: Kulen beveger seg mot skiven i en konstant fart dersom vi antar at ingen andre krefter enn gravitasjonskraften virker.

 

2. Finn et uttrykk for høyden på kulen, per tid. Hint: Tar du utgangspunkt i at skiven er "rett fram", så er både utgangsposisjon og målposisjon hvor h=0.

 

3. Bruk så 1 til å oppfylle 2.

Lenke til kommentar

Eg driver med FY2 og det der har vi ikkje vert borti endå, så må vel vere andre måtar å løyse den på. Kan poste oppgåve her så kan noken sjå om eg heilt på viddene.

 

Du skyt med rifle på ei skive 300 m unna. Kula har utgangsfarten 700 m/s. Kor høgt over blinken må du sikte for å treffe midt i blinken?

 

Jeg gjorde nettopp en lignende oppgave:

 

Det er vannrett "kast" og da vil v0y = 0, ettersom den beveger seg rett ut av geværløpet. Da blir V0x= 700 m/s.

Finner t: t = Sx/v0x = (300/700)s = 0,429 s

 

Så finne Sy: Sy = v0y*t- 0,5g*t^2 = -0,5*9,81*(0,429)^2 = -1,19 m

 

Sy blir negativ, det er hvor langt under blinken den treffer, så du tar heller positivverdien for å finne hvor høyt over blinken du må sikte. Tror jeg, da. :hmm:

Lenke til kommentar

Finn tiden til blinken i x-retning (konstant fart), ignorer y. Bruk uavhengighetsprinsippet til å finne Y.

 

 

Forøvrig er det mye morsommere å finne vinkelen du må skyte.

 

 

 

v = 700 m/s

g = 9.81 m/s

x = 300

y = 0

 

utskytningsvinkel med x-akse:

chart?cht=tx&chl=\phi =\arctan \left (  \frac{v^{2}\pm \sqrt{v^{4}-g(gx^{2}+2yv^{2})}}{gx}\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi =\arctan \left (  \frac{700^{2}\pm \sqrt{700^{4}-9.81(9.81*300^{2}+2*0*700^{2})}}{9.81*300}\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi =\arctan \left (  \frac{700^{2}\pm \sqrt{700^{4}-9.81(9.81*300^{2})}}{9.81*300}\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi =\arctan \left (  \frac{490000\pm 489991.1619}{2943}\right )

 

 

En får altså to løsninger:

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{1} =\arctan \left (  \frac{490000+489991.1619}{2943}\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{1} =\arctan \left (  332.9905409\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{1} = 89.82793623

 

 

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{2} =\arctan \left (  \frac{490000-489991.1619}{2943}\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{2} =\arctan \left (  0.003003092083\right )

 

chart?cht=tx&chl=\phi_{2} = 0.1720639846

 

Så forutsatt at enden av løpet er på høyde med midten av blinken og 300 meter unna, må løpet danne enten en vinkel på chart?cht=tx&chl=\phi_{1} = 89.82793623 grader eller chart?cht=tx&chl=\phi_{2} = 0.1720639846 grader med x-retningen.

 

En må selvsagt se bort fra alt som heter vind, luftmotstand og unøyaktigheter under skyting.

 

 

 

Edit: Latex takler ikke °

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Når en driver med sentripetakselerasjon, så setter en ofte opp ligner ala N+G=ma, hvor a er akselerasjonen som følge av svinging. Dette er oppgaver hvor vi har vertikal sentripetalakselerasjon, f.eks. i en kule som tar en loop. I det høyeste punktet, burde ikke da akselerasjonen være a+g? Om jeg forsøker å gjøre dette, får jeg feil. Hvorfor er ikke dette rett?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave =)

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=29803

 

Tegninger og litt sånn i spoiler

Er ekstra oppgaven jeg lurer på

'

 

DAtbg.png

 

7rmpJ.png

 

Drittoppgave :D

 

Prøvde å regne på det. Satt opp tegningen under.

 

chart?cht=tx&chl= \sum F  = G - S

 

chart?cht=tx&chl= ma = mg

 

chart?cht=tx&chl= \frac{{{v^2}}}{r} = g

 

chart?cht=tx&chl= 2g\left( {2x - L - h} \right) = g \cdot r

 

chart?cht=tx&chl= \left( {2 - 2h} \right) = \left( {L - x} \right)

 

chart?cht=tx&chl= \frac{1}{2}\left( {x - L + 2} \right) = h \wedge x = 2h + L - 2

 

chart?cht=tx&chl= \alpha  = \arctan \left( {\frac{{\sqrt {{r^2} - {h^2}} }}{h}} \right)

 

chart?cht=tx&chl={V_x} = \cos \left( \alpha  \right) \cdot V

 

chart?cht=tx&chl= {V_x} = \cos \left( {\arctan p} \right) = \frac{1}{{\sqrt {1 + {p^2}} }}

 

chart?cht=tx&chl= {V_x} = \frac{h}{r}\sqrt {2g\left( {2x - L - h} \right)}

 

chart?cht=tx&chl= {V_y} = \sqrt {1 - {{\left( {\frac{h}{r}} \right)}^2}} \sqrt {2g\left( {2x - L - h} \right)}

 

Er dette rett galt? Hva gjør jeg videre?

 

Jeg prøvde å sette opp at chart?cht=tx&chl=t = \frac{S_x}{V_x}

Så putte inn denne verdien inn i formelen for chart?cht=tx&chl=S_y

 

Så bytte ut h med formelen over' date=' også derivere mtp x.

 

Men falt helt ut og aner ikke om det jeg har gjort så langt er rett, det ble litt komplisert dette ^^[/quote']

 

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...