Gå til innhold

Japan Photo ikke lenger en faghandel?


Anbefalte innlegg

Jeg kommer med et lite sukk da jeg føler min nærmeste Japan Photo butikk har utviklet seg fra å være en butikk med stor entusiasme og produktkunnskap til å være på lik linje

med Elkjøp/Expert. Føler det er høy gjennomtrekk og ansettes "skoleungdom" uten kunnskap om foto- eller fotoprodukter.

 

Jeg har som regel tatt kjøreturen til nabobyen hvor denne butikken ligger fordi jeg syns det har vært veldig hyggelig å slå av en liten prat og liker å "tafse" på produkter. Har også handlet produkter der pga jeg syns det er verdt å ha en fysisk butikk kontra å spare lusne 150 kr på å handle det et annet sted på internett.

 

Var der senest i dag. Så nye ansikter bak disken, som jeg gjør omtrent hver gang jeg er innom. Spurte om et renseprodukt og referte til www.japanphoto.no men de hadde ikke hørt om dette. De hadde imidlertid et annen forslag: Jeg kunne kjøpe en pakke med swab'er som var spesielt bra, men de hadde ingen rensevæske. Så da foreslo de at jeg kjøpe de førstnevnte swab'ene, og i tillegg et komplett rense-kit som inneholdt både swab'er og rensevæske. Men disse swab'ene var ikke så bra så de kunne jeg kaste. Men da hadde jeg jo rensevæske. Forøvrig ble det stusset veldig over at jeg i såfall trengte swab'er til fullformat. Det visste de ikke om eskene inneholdt. Jeg sa takk, men nei takk til dette.

 

En god venn av meg kjøpte et Canon-hus ifjor, og ville ha med en trådutløser. Medarbeideren i Japan Photo butikken brukte vel omlag 15-20 minutter på å finne ut hvilken utløser som passet.

 

Jeg føler kompetansen har falt til et rekordlavt bunnnivå. Jeg vet ikke helt om jeg skal gå over til kun å handle på nettet eller å kjøre 12 mil èn vei for å handle hos FotoVideo i Oslo. Prisforskjellen utgjør ikke mer enn en pølse i brød og kan man få snakke med noen som har produktkunnskap utover det Japan Photo har å vise til i den aktuelle butikken så er ikke det noe å tenke på.

 

Nå vet ikke jeg hva ansatte hos Japan Photo tjener, men det er jo slik at skal man drive en faghandel og ha ansatte som er oppgående så må man lønne de med mer enn bananer.

Endret av diax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at Japan Photo har tapt seg de siste årene, særlig etter at de har fått mange mindre butikker rundtomkring. Men jeg går ut fra at det er begrenset med fagfolk som har lyst til å jobbe som ekspeditører for ikke-fagsterke kunder også. Det er sikkert enkelt å rekruttere fagfolk til slike jobber dersom man stort sett har proffkunder, men i motsatt fall er det nok ikke noen ønskedrøm å forklare kundene hvorfor de ikke trenger film i et digitalkamera.

 

Men det er nok ikke den eneste bransjen som stort sett består av skoleungdom og nykonfirmerte bak disken. De fleste byggevarekjedene har også dette syndromet, for ikke å snakke om bensinstasjoner. Den eneste kjeden jeg kommer på i farten som uten unntak har beholdt fagfolk bak disken er Flügger.

Lenke til kommentar
Men det er nok ikke den eneste bransjen som stort sett består av skoleungdom og nykonfirmerte bak disken. De fleste byggevarekjedene har også dette syndromet, for ikke å snakke om bensinstasjoner. Den eneste kjeden jeg kommer på i farten som uten unntak har beholdt fagfolk bak disken er Flügger.

 

Helt enig. Byggevarebransjen er også en skandale. Flügger her i byen har dessverre ikke peil. :-\

 

Men det er vel noe du sier i det med at ingen proffer ønsker å jobbe i Japan Photo for å selge til hvermansen.

Endret av diax
Lenke til kommentar

Det har de senere årene vært vanskelig å rekruttere selgere med kunnskaper, i og med at vi nesten ikke har hatt arbeidsledighet. Selger er ikke det de fleste vil kalle en drømmejobb, selv om jeg synes en jobb bak disken på Japan Photo høres helt kult ut.

 

Man skal ikke stille for strenge krav til JP, for de må tross alt få timelistene til å gå opp. Får de ikke tak i de beste, så må de ta de nest beste. Og så videre... Det finnes ikke så mange dyktige fotoentusiaster som er aktuelle for slike jobber. Alle jeg kjenner har gode jobber, og er ikke aktuelle for en slik jobb. Sett bort fra meg, selvfølgelig. For jeg hadde gjerne tatt en halv stilling hos JP, og levd av frilans resten av tiden. Trygt og gøy samtidig, på en måte.

 

Men med de stigende arbeidsledighetstallene så skal du ikke se bort fra at det blir flere dyktige selgere i fremtiden. Det samme gjelder den stadig vanskeligere stillingen til frilansfotografer som trenger ekstrainntekt. Det er kanskje håp i sikte, takket være finanskrisen. Men også med arbeidsledigheten på sin side så skal det godt gjøres å finne så veldig mange selgere med like stor innsikt som oss som er på fora.

 

Er det noen av dere som klager som ønsker å jobbe bak disken til JP? Isåfall er det bare å søke, for de finner sikkert plass til dere. Tjener dere bedre som teknisk tegner og programmerere sier dere? Ja, tenk det. Snodig at dere mener at andre fotoentusiaster skal ta de jobbene dere selv ikke vil ha isåfall. Tenke litt før man henger ut en kjede for noe som er umulig å unngå.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som klager som ønsker å jobbe bak disken til JP? Isåfall er det bare å søke, for de finner sikkert plass til dere. Tjener dere bedre som teknisk tegner og programmerere sier dere? Ja, tenk det. Snodig at dere mener at andre fotoentusiaster skal ta de jobbene dere selv ikke vil ha isåfall. Tenke litt før man henger ut en kjede for noe som er umulig å unngå.

 

Nå var det ikke min mening å henge ut Japan Photo sånn sett.

 

Problemet ligger vel litt i at konkurransen er så hard. Man har veldig lav fortjeneste og følgelig mindre muligheter til å lønne folk som kan faget.

En bekjent gjorde ferdig lærlingtida i et fag som jeg ikke husker hva het, men han jobbet nå hvertfall hos Byggmakker. Etter endt lærlingtid ble han tilbudt fast jobb med en lønn på 133,-/timen. Spør du meg er det helt hårreisende og det tilsvarer ca 266.000 i året. Det er dårligere betalt man får som ufaglært i en matbutikk.

 

Jeg betaler gjerne litt mer for produktene så lenge jeg får et skikkelig svar på det jeg lurer på. Er nok dessverre ikke så mange med meg.

 

Jeg har et annet eksempel fra Elkjøp nå rett over jul hvor jeg skulle kjøpe en tørketrommel. I butikken er det faste medarbeidere som jobber i de forskjellige avdelingene. Hvitevarer, småelektrisk, tele/data/foto, brunevarer osv.

Jeg snakket med en dame som var fast i hvitevare-avdelingen hvorpå hun kom med flere påstander som var direkte feil i forhold til det som stod på produsentens hjemmeside. Needless to say så handlet jeg ikke der.

 

Anyway, Japan Photo er å anse som en faghandel. Men hvis de som jobber der ikke har mer fagkunnskap enn ansatte på Elkjøp/Expert, da mener det det bør tas noen grep før det er for sent. Vite om produkter nevnt på hjemmesiden bør være et minimum.

 

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å jobbe hos Japan Photo. Å jobbe med noe man har en stor interesse for må jo være helt topp. Så om JPstoney/Stephan leser dette så har jeg kjempelyst til å drive en Japan Photo forretning.

Jeg bor i Halden. Ingen fotobutikker her over hodet. (Jeg regner ikke Preus Foto for en fotobutikk da det jobber husmødre der som ikke vet hva en megapixel eller blender er).

Endret av diax
Lenke til kommentar
Jeg betaler gjerne litt mer for produktene så lenge jeg får et skikkelig svar på det jeg lurer på. Er nok dessverre ikke så mange med meg.

Jeg er i teorien enig, men i praksis spørs det om det ikke blir til at man går til fagfolkene og får (gratis) råd, og deretter går på nettet og kjøper varen i den billigste nettbutikken. Kan godt være at dette også er grunnen til at JP og andre butikker har havnet i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg er i teorien enig, men i praksis spørs det om det ikke blir til at man går til fagfolkene og får (gratis) råd, og deretter går på nettet og kjøper varen i den billigste nettbutikken. Kan godt være at dette også er grunnen til at JP og andre butikker har havnet i denne situasjonen.

 

Ja det er nok det mange gjør i praksis dessverre.

 

Men hvis da JP satser på ansatte uten fagkunnskap så setter man på en måte punktum. Da er det jo aldri noen grunn til å handle der igjen. Siden man ikke får kompetansen i tillegg når man kjøper et produkt så er det ingen grunn til å betale mer enn man trenger.

Endret av diax
Lenke til kommentar

Hei alle,

 

det er ikke så hyggelig å lese denne tråd, men hvis vi har fortjennt pepper, så må vi tar det selvfølgelig.

 

Så før jeg kommer med kommentarer og forklaringer, så vil jeg gjerne sier att der er SELVFØLGELIG INGEN UNNSKYLDIGING FOR HVA DU HAR OPPLEVD. Feil er feil og det var feil. Fortell meg gjerne her eller per pm om hvilken butikk det handler seg og vi skal tar det opp med butikksjeffen.

 

Men jeg må kommentere noen generelle ting som har blitt diskutert her:

 

a) Japan Photo betaler ikke bare etter tariflønn som er forhandlet mellom Handel og kontor og HSH, men betaler på toppen av det ulike bonuser.

 

b) Vi har på ingen måte enn strategi å bare ansette "ungdomsfolk" og "billig folk som ikke har peiling". Jeg må protesterer her i navn av mange veldig motiverte og kompetente Japanere. Alle våre butikksjeffer (som er alle lenge i fotobransjen) har full ansvar - og frihet - for å velge akkurat de riktige kollegaer. Utover totalbudjet for totalkostnader har vi ingen policy angående levetid, kjønn, relegion, utseende, eller hva som helst.

 

c) Vi har enn fluktuasjon av lavere enn 20%, det betyr att folk jobber i gjennomsnit 5 år (!) i Japan Photo. Vi har ikke heller åpnet "mange nye mindre butikken omkring". 2005 hadde vi 17 butikker i Norge. Idag er det 18. Men alle butikker hadde enn dramatisk omsettningsvekst, Japan Photo har nesten tredobbelt seg. Det har ført til nye - fordi flere - ansikter. Butikksjeffer er storsett samme som før.

 

d) I utgangspunkte vil vi posisjonerer oss kompetansemessig helt klart over Elkjøp/Expert men også øver tradisjonelle konkurrenter som Fotoknudsen og Elitefoto men det er ikke målsettnig å slår pro butikkene som Fotovideo, Interfoto, i hver eneste av vår butikkene.

 

e) I motsettning til Fotovideo/Interfoto har vi to veldig forskjellige kundegrupper, nemlig hardware kunder og bildekunder. Hvid du "bare" fokuserer på kamera, er det enklere a finde folk som kan akkurat dette. Men vi må gir også perfekt service til den mor med barnevågn som trenger råd hvordan hun lage enn fint fotobok til bestemor eller som spør om bilderedigering så att enn bild på lerret ser best ut. Så det kan være att enn medearbeider ikke vet fra hodet hvilken fjernutløser som passer på 1D Mark III men som vet allt om kreative Julekort. Er det derfor enn dårlig medearbeider som har ingenting å gjøre med faghandel? neppe...

 

Vi har enn veldig bra mix av Japanere i butikk, anders hadde vi ikke denne store økning, men det som (besvære) trenges er å spørre riktig person. I utgangspunkte er det butikksjeffen som har tunge kompetanse på hardware, så hvis du vil være sikkert, spør direkte etter han/hun. Jeg må nok sier att lørdag er den dag hvor storparten av butikksjeffer og fulltidsansatte har fri og hvor mange ekstrahjelper jobber (som ikke betyr automatisk att kompetanse er lavere!)som ikke jobber andre dager. Det er kanskje derfor att det virker att vi har "alltid andere ansikter bak desk"

 

Men igjen, det er helt klart att vi har fortsatt mye potential i å blir bedre og kommentarer her i forum hjelper mye med det.

 

Takk for hver eneste henvendelse her i tråden eller på pm

 

Stephan

Lenke til kommentar
Jeg er i teorien enig, men i praksis spørs det om det ikke blir til at man går til fagfolkene og får (gratis) råd, og deretter går på nettet og kjøper varen i den billigste nettbutikken. Kan godt være at dette også er grunnen til at JP og andre butikker har havnet i denne situasjonen.

Hei Jarlsberg,

nei, vi har absolut ingenting imot att noen kommer til en av vårt butikker og kansje kjøper på nett etterpå. Japan Photo har enn strategi som omfatter både, nett og butikk. Websidene skaper mye trafik for butikkene og butikken gir noen kunder til nettbutiken. Siden vi er veldig konkuransedyktig på nett, så taper butikkene kundene ofte "bare" til egen nettbutikk og styrker så hele kjeden så att vi kan også være konkuransedyktig i butikken.

 

"at JP har havnet i denne situasjon" høres nesten så ut att vi sliter, men det stemmer ikke. Økonomisk sett går det ekstremt bra med oss og jeg mener også att kompetanse har aldi været høhere, det som har forendret seg, er det som folk forventer. Vi selger nå tusendvis D700, D3, 5d MK II etc i alle butikker som vi ikke har gjort tidligere. Tidligere hadde vi bare 3-4 probutikker som gjorde det. Så vi har masse nye kunder som forventer samme hardware know-how enn hos Interfoto eller Fotovideo hos alle våre ansatte. Og der har vi nok enn stor jobb for oss...

 

Stephan

Lenke til kommentar

Hei Stephan.

 

Takk for svar på tiltale.

 

Jeg mener ikke å komme med påstand om at Japan Photo sliter med salget. På ingen måte.

Det jeg frykter er at pga hardere konkurranse og lavere marginer skal spekuleres med

å bruke billigere arbeidskraft. På den måten mister Japan Photo det forspranget det har hatt

til de andre "fotobutikkene" som virkelig har null kompetanse. Som feks Foto Knudsen, Elite Foto, Preus Foto.

 

I og med jeg må kjøre 8 mil tur-retur for å handle i den nærmeste JP-butikken

så drar jeg som regel alltid på lørdager. Skjønner da at jeg stort sett treffer ekstrahjelp.

 

Tusen takk for svar Stephan. Sender deg en liten PM i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ingen tvil om at det også er flinke folk i butikkene deres.

Men deres ansatte må kjenne sine begrensninger og ikke komme med bastante utalerser, som viser seg å være feil.

En kameraet av meg kom til Japan Photo for å skaffe seg Sigma 50-150mm f2.8. Da fikk han beskjed om at den ikke fantes, noe som er feil.

En annen venn av meg ba om minnekort til sin 400d og fikk et sd-kort. Dette skal det ikke mye til å ha kontroll på, og det skal være lett og sjekke på nett eller produktark.

Jeg kom selv inn på Japan Photo og ba om Cf-kort-leser. Da ble jeg presentert for en som tar vanlige minnekort. Ettersom jeg ikke visste hva vanlige minnekort var, og ettersom hun i butikken heller ikke visste det, ble det til at jeg kjøpte meg en kortleser på Expert (Ikke det at jeg er fornøyd med Expert heller da).

Disse tingene mener jeg at man bør kunne om man skal stå i en fotobutikk.

(Til dere som vil påpeke at jeg bare klager men ikke gjør noe selv: Jeg har faktisk sendt søknad med cv om mulighetene for å jobbe deltid i den lokale Japan Photo butikken. Det er for ca et halvt år siden, og jeg venter fortsatt på svar.)

Lenke til kommentar
Hei Stephan.

 

Takk for svar på tiltale.

 

Jeg mener ikke å komme med påstand om at Japan Photo sliter med salget. På ingen måte.

Det jeg frykter er at pga hardere konkurranse og lavere marginer skal spekuleres med

å bruke billigere arbeidskraft. På den måten mister Japan Photo det forspranget det har hatt

til de andre "fotobutikkene" som virkelig har null kompetanse. Som feks Foto Knudsen, Elite Foto, Preus Foto.

 

I og med jeg må kjøre 8 mil tur-retur for å handle i den nærmeste JP-butikken

så drar jeg som regel alltid på lørdager. Skjønner da at jeg stort sett treffer ekstrahjelp.

 

Tusen takk for svar Stephan. Sender deg en liten PM i tillegg.

Helt utrolig at du kan henge ut 3 kjeder for at de har null kompetanse ????. Hvis du mener kompetanse om nye kamra at betjening skal kunne på rams alle detaljer til det minste. Så er det en liten liten del av det å jobbe i en foto foretning.

 

Man skal ha selgere som er ærlige, som ikke skal ha forkjerlighet for noen av produktene.

Det skal være en person som kan gi råd og prøve å finne ut av hva kunden trenger osv osv.

Service er inne i bilde. Vil heller ha en person som er utmerket på service frem for en nerd som kan alt på rams. Det er så greit når man er selger, er det noe en ikke kan så erre bare å notere ned tlf nummer å ringe opp halv time senere og gi svaret.

 

Det er også vitkig at butikken du handler i har nok stolthet til å kunne anbefale deg virdre til en konkurent. Det kalles service.

 

Selv om du har vær innom en JP butikk så har du ikke vært innom alle.

 

Problemet er hvis man mister en medarbeider så tar det 1.8 år å utvikle den arbeidern til samme nivået som den du mistet.

Lenke til kommentar
En annen venn av meg ba om minnekort til sin 400d og fikk et sd-kort. Dette skal det ikke mye til å ha kontroll på, og det skal være lett og sjekke på nett eller produktark.

Jeg jobber ikke på Japan Photo, men jeg innrømmer gjerne at jeg selv har solgt feil minnekort ved et par anledninger, selv om jeg meget godt vet hvilke kamera som bruker hvilke minnekort. Det er så utrolig fort gjort å gjøre feil, og med mindre man er ufeilbarlig (slik du tydeligvis er) så skjer slike ting. De fleste kundene tar slike ting med et smil, nettopp fordi oppegående mennesker vet at det er menneskelig å feile.

Jeg kom selv inn på Japan Photo og ba om Cf-kort-leser. Da ble jeg presentert for en som tar vanlige minnekort.

Åja, så CF kort er ikke et "vanlig" minnekort nå plutselig? :)

 

Selv om du har vær innom en JP butikk så har du ikke vært innom alle.

Hehe! Som sjef for Japan Photo i Norge og sverige, har han nok det ;)

Stephan er sjef for Japan Photo, men ikke diax... og det var diax som ble sitert og svart.

Lenke til kommentar
Åja, så CF kort er ikke et "vanlig" minnekort nå plutselig? :)

Skulle ønske det. Men gå inn i en Japan Photo butikk og spørr etter et vanlig minnekort og se om du går ut med et CF eller et SD kort.

 

 

Gå inn på en bilforhandler og spør om en vanlig bil, eller stikk på elkjøp å be om en vanlig mobiltelefon.....

 

Det er noe som heter undersøkelsesplikt:

 

Kjøpsloven regulerer en leveringsplikt for selger, med en påfølgende mottakskontroll for kjøper. I lovens § 31 heter det; “Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier”. Kilde

 

Synes JP gjør en utmerket jobb (og ikke minst all ære til Stephan som besvarer kunder på en fornuftig og direkte måte som ingen andre selskaper gjør), men noen forventer dessverre at alle kan alt, men slik er ikke verden.

Lenke til kommentar

Jeg forventer at de som skal selge meg et minnekort vet forskjell på CF og SD. Jeg forventer også at om Japan Photo skal være en butikk for slike sære amatørfotografer som meg selv, så må de prøve hardere. Men jeg har ikke sagt at de skal være det. Det er mer lønnsomt for de og selge utskrifter til mamma enn å lære opp de ansatte til å selge objektvier og minnekort til meg, fair enough.

Undersøkelsesplikten må være grei og ha. Jeg mener at om man forventer å få en CF-kortleser skal man vite at man skal ha en CF-leser. Men at butikken også skal vite at de selger en CF-leser til en som vil ha en CF-leser.

(og ikke minst all ære til Stephan som besvarer kunder på en fornuftig og direkte måte som ingen andre selskaper gjør)

Støttes 110%, selv om jeg ikke har klart å vise det her i tråden, så er det en helt fantastisk innsats du gjør.

 

Men det er ikke no problem for meg om Japan Photo ikke ønsker meg som kunde, jeg kan skaffe fotoutstyret mitt over nettet istedet. Men jeg liker Japan Photo, og jeg liker å handle i butikk fremfor nett(Altfor lenge å vente på lekesakene når man bestiller på nett).

Men jeg skriver i denne tråden hva JEG forventer av en foto-faghandel om jeg skal bruke den. Og JEG forventer at de som står i disse butikkene skal ha god greie på foto, være interesert, engasjert og oppdatert. Da er kanskje ikke japan Photo butikken for meg, og de klarer sikkert å tilfredstille andre, men nå ytrer jeg min mening og ikke mamma eller tante sin.

Lenke til kommentar
Jeg mener at om man forventer å få en CF-kortleser skal man vite at man skal ha en CF-leser. Men at butikken også skal vite at de selger en CF-leser til en som vil ha en CF-leser.

 

Leste ikke posten din på første side / så ikke godt nok etter, men det ga meg litt mer mening enn posten jeg quotet over her ja.

 

Da er jeg helt enig med deg at de burde klare å gi deg riktig produkt når man ber om det. En demonstrasjon kunne jo vært moro å bedt om det tilfelle ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes at JapanPhoto er bra å handle i, ikke noen negativ følelse enda. Med noen få unntak, så har jeg vel handlet det meste av utstyret til speilreflekskameraet i Japan Photo butikker. Jeg synes man er utrolig heldig som har den kombinasjonen lave priser og butikk.

 

Jeg ser noen nærmest krever at den butikk ansatte skal vite hvilket minnekort som passer til et spesifikt kamera, og da kan jeg med hånden på hjertet si at det er en jungel som det ikke er lett å navigere seg i. Skal man ha et spesifikt minnekort så er det best å si at jeg skal ha den bestemte typen minnekort. Har selv opplevd at en ansatt hos et Sony senter ikke visste forskjell på Memorystick pro og pro duo. Jeg surmulte ikke av den grunn, men ba heller om å få pro duo.

 

Når det gjelder kortlesere så tar de aller fleste CF- kort, dette ser man ganske enkelt på leseren også. Så det man kunne gjort her hadde vært å sett på forpakningen.

 

Det holder ikke å skrive vanlig minnekort, både SD og CF er vanlig minnekort.

 

Når det gjelder deltidsansatte skoleungdom som jobber helger og kvelder, så ikke reis i disse tidspunktene. Så er det større sjangse for å møte på en "vanlig" ansatt.

 

Klager man over så lite, så synes jeg strengt talt man ikke har rett til å klage. Feil skjer, og ingen er feilfri. Så lenge butikken ordner opp i tabben i ettertid så har ingen skade skjedd. Da synes jeg det er værre når orginal delepusher til bil ikke klarer å finne en helt kurant del, men som feilbestiller gang på gang. Enda verre er det når de ikke klarer å bestille deler når man kommer med orginalt delenummer. (Opplevd dette hos en Daewoo forhandler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...