Gå til innhold

[Løst] problemer med filrettigheter på samba server


Anbefalte innlegg

Har sittet og grublet over dette en lang stund og klarer, desverre, ikke finne noen løsning på det. På samba serveren har jeg satt opp to brukere og får logget inn, lagt til filer, kopiert filer, etc, uten problemer. Problemet er at når bruker "A" legger til en fil så blir rettighetene satt opp slik at den brukeren har skrive rettigheter og bruker "B" har da ikke skriverettigheter til filen/mappen. Eneste måten jeg har kommet frem til er at root forandrer rettighetene til mappen/filen. Men, det er en utrolig tungvindt løsning synes jeg og håper det finnes en bedre måte. Det optimale er jo at alle brukere har skrive/leserettigheter til alle filer som opprettes og legges til på serveren (om dere skjønner hva jeg mener).

 

Har prøvd at brukeren som kopierer over filen forandrer rettightene men, får beskjed om at det har jeg ikke lov til.

 

Distro som brukes på fil serveren er debian.

 

All hjelp taes imot med stor takk.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd at brukeren som kopierer over filen forandrer rettightene men, får beskjed om at det har jeg ikke lov til.

Jaha? Eieren av filen skal har alle rettigheter til å endre rettighetene, skjønner ikke helt hvordan dette går til.

 

Prøver du å si at dette ikke fungerer:

mkdir test
chmod 755 test

Da har du jo isåfall en case...

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde også, men den gang ei.

 

burde kanskje ha lagt til dette. Når jeg logger meg inn i mappen og lager en fil med den nye brukeren står UID til bruker som eier, og gruppe som "policykit".

 

Om det ikke er noen mulighet for og rette dette problemet så er det jo ikke værre enn at vi logger inn med samme bruker. Men før vi gjør dette vil jeg gjerne vite om dette kan skape problemer på noen måte da alt av musikk, etc, ligger på serveren og vi da vil være logget inn samtidig og kanskje ende opp med og bruke en fil samtidig.

 

BTW:

Burde legge til at jeg prøvde og gjøre som du skrev, mend et forandret ingenting.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstod, de kommandoene var bare for å teste hvor problemet lå, men dette er nok et samba problem.

 

Forresten, hvis du ikke skal skille på rettighetene mellom brukerne, hvorfor bruker du ikke da bare en bruker?

 

Jeg er ingen mester i samba (ikke i swing eller vals heller) men jeg bruker ikke samba til å administrere brukerne, jeg bruker brukerne i linux og dems rettigheter. Latterlig dårlig forklart!

 

Men se under "Share Definitions" i smb.conf. Der har du:

create mask

directory mask

 

f.eks. sett dem til 774 for read/write/execute og brukeren og gruppa og kun read for alle andre. Blir da dette:

create mask = 0774
directory mask = 0774

 

Pass da også på at du ikke overstyrer dette med "Profiles"

 

Håper dette hjalp litt, og beklager noe dårlig skrevet/forklart, klokka er tross alt litt over maks_konsentrasjon_stid ;)

Lenke til kommentar

hehe. du er absolutt tilgitt. hue mitt henger ikke helt med akkurat nå heller så ble litt i sistelitenkorrigering av formuleringer og slikt i forrige post. vet ikke om det gjorde vondt værre da men... Om jeg hadde vært litt mer dreven i Linux verdenen så hadde jeg kanskje forstått mer. så går nok mer på mitt eget kunnskapsnivå enn din forklaring.

 

Det med at du bruker selve brukerrettighetene i Linux høres ut som en god ide. Utfra hva jeg har forstått så er det samaba gjør også.

 

tror jeg skal teste ut det du skrev etter noen timer i drømmeland. for akkurat nå føler jeg ikke at jeg klarer og holde "tunga rett i munn" for og si det på den måten.

 

takk for hjelpen og håper at det retter problemet. oppdatering kommer imorra.

Lenke til kommentar
Forresten, hvis du ikke skal skille på rettighetene mellom brukerne, hvorfor bruker du ikke da bare en bruker?

 

Tenkte også på dette. Men vil ikke det skape problemer om vi skal ha tilgang til samme mappe og samme filer, samtidig? All musikk vi har er plassert på filserveren og hvis vi feks sitter og hører på musikk mens vi spiller vil vi kanskje høre på samme sang.

 

Så om det og være logget inn samtidig, med samme bruker, og bruke samme mappe/fil samtidig ikke vil skape problemer så er det jo bare og kjøre på uten og fikle noe mer med rettigheter og slikt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å åpne samme fil med samme bruker flere ganger... Det kan du jo også prøve lett med den pc'en du sitter på nå. Prøv å spill av samme låt to ganger, eller åpne en tekstfil to ganger..

Men hvis du åpner en fil to ganger og endrer den ene og lagrer vil jo ikke dette komme opp på den andre. Men dette gjelder jo også om du har to brukere.

 

Det eneste tekniske begrensningen med å åpne to filer samtidig er at kun en kan skrive til en fil av gangen. Dette vil kjernen/filsystemet hindre og er ikke noe du merker noe til, og gjelder uansett om det er to brukere eller en.

 

Det å ha en bruker er den enkleste, men jeg er ganske sikker på at

create mask = 0774
directory mask = 0774

også vil fungere. Hvis du gidder. ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Veldig greit og vite. Men da kjører jeg på slik det er nå.

 

Vil være interesant og sette opp slik du forklarte, men akkurat nå blir det nok en pause en liten stund da jeg har utforkset en del med samba de siste dagene for og få det slik det er nå.

 

Tusen takk for at du har tatt deg tid til og hjelpe meg :)

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...