Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en døde i morges


Anbefalte innlegg

Nå brenner det på dass.

 

Har hatt samme stasjonære PC i en fem-seks år nå, og har gjort lite med den foruten enkelte oppgraderinger av intern minne og lagringsplass. For en stund siden var maskinen såpass infisert av virus at jeg så ingen annen råd enn å formatere faenskapet. Det gikk vel og bra, foruten én irriterende defekt, som jeg til å begynne med vurderte som overkommelig, tross, som allerede nevt, noe irriterende. Ikke så.

 

Defekten var: Når jeg skrudde av maskinen (shut down) restartet den, som om jeg skulle ha blingset og trykket "restart" istedenfor "shut down" (noe jeg altså ikke gjorde). Løsningen på dette var å sitte klar med strømforsyningskabelen og nappe den ut i det samme PC'en var på vei til å starte opp på ny. Slik sett slapp jeg unna systemsjekken jeg måtte ha gjennomgått neste gang jeg skrudde på maskinen om jeg kun hadde nappet ut strømforsyningskabelen mens maskinen var i virke.

 

En bieffekt av defekten var: Når jeg så skulle skru på maskinen igjen, måtte jeg følgelig sette kabelen tilbake på plass der det er meningen at den alltid skal være, om man ikke har vært så uheldig (eller uansvarlig) som meg. Da måtte jeg vente i et minutt eller så før PC'en skrudde seg på, selv om jeg hadde trykket på "på-knappen" med det samme. Merkelig!

 

I dag morges døde altså PC'en. Jeg gjorde min sedvanlige rutine, men den vil ikke skru seg på etter ett minutt, ei heller fem eller tretti.

 

Jeg har sjekket at den fysiske forbindelsen mellom "på-knappen" og "hovedkortet" er som den skal, og ser at det lyser en rød "lampe" på mitt gamle "NF7-hovedkort", noe som skulle indikere at det iallfall, om ikke annet, går strøm igjennom "systemet".

 

Hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg skjønner deg rett etter å ha skumlest innlegget ditt, så er systemet helt livløst når du prøver å slå på maskinen? I så fall er det nok strømforsyningen din som er problemet.

Det er livløst foruten en rød lysdiode på hovedkortet. Bluetooth-sticken som er koblet til USB bak på maskinen har også et blinkende lys, så strømforsyningen kan ikke være helt fraværende.

Lenke til kommentar

Kan være mye her...

 

Start med å koble fra alle kabler inni maskina til enheter (CD rom, HDD etc).

 

Ta ut alle pci kort uten skjerm kortet (da du trenger bilde).

 

Har du flere ram brikker ta ut alle utenom en, og hvis den ikke booter da skifte ram brikker og teste en og en.

 

Hvis den fremdeles ikke booter, så sitter du igjen med psu, cpu eller hovedkort.

 

Kan være psu eller hovedkort som er defekt, men tviler på at det er cpu.

Lenke til kommentar
Nå brenner det på dass.

 

Har hatt samme stasjonære PC i en fem-seks år nå, og har gjort lite med den foruten enkelte oppgraderinger av intern minne og lagringsplass. For en stund siden var maskinen såpass infisert av virus at jeg så ingen annen råd enn å formatere faenskapet. Det gikk vel og bra, foruten én irriterende defekt, som jeg til å begynne med vurderte som overkommelig, tross, som allerede nevt, noe irriterende. Ikke så.

 

Defekten var: Når jeg skrudde av maskinen (shut down) restartet den, som om jeg skulle ha blingset og trykket "restart" istedenfor "shut down" (noe jeg altså ikke gjorde). Løsningen på dette var å sitte klar med strømforsyningskabelen og nappe den ut i det samme PC'en var på vei til å starte opp på ny. Slik sett slapp jeg unna systemsjekken jeg måtte ha gjennomgått neste gang jeg skrudde på maskinen om jeg kun hadde nappet ut strømforsyningskabelen mens maskinen var i virke.

 

En bieffekt av defekten var: Når jeg så skulle skru på maskinen igjen, måtte jeg følgelig sette kabelen tilbake på plass der det er meningen at den alltid skal være, om man ikke har vært så uheldig (eller uansvarlig) som meg. Da måtte jeg vente i et minutt eller så før PC'en skrudde seg på, selv om jeg hadde trykket på "på-knappen" med det samme. Merkelig!

 

I dag morges døde altså PC'en. Jeg gjorde min sedvanlige rutine, men den vil ikke skru seg på etter ett minutt, ei heller fem eller tretti.

 

Jeg har sjekket at den fysiske forbindelsen mellom "på-knappen" og "hovedkortet" er som den skal, og ser at det lyser en rød "lampe" på mitt gamle "NF7-hovedkort", noe som skulle indikere at det iallfall, om ikke annet, går strøm igjennom "systemet".

 

Hjelp.

 

Jeg opplevde noe av det samme for et par dager siden, og skal i gang med feilsøking imorgen den dag. (Veit, det fins morsommere ting å gjøre på en lørdag, men jeg er avhengig av at maskina fungerer ifht hjemmestudio.)

 

Følte bare for å nevne dette fordi jeg har hatt min stasjonære i ca ett og et halvt år uten problemer, men plutselig nå bare døde den og reagerer ikke i det hele tatt.

Eneste tegn til liv er noen LEDs på HK og at USBportene er aktive (ekstern disk slår seg på, og ekstern AD/DA får strøm).

 

Det eneste avviket fra normalen, er at jeg satte maskinen i ventemodus før jeg gikk i seng, og dagen etter var den fullstendig død.

 

Kjører WinXP pro 32-bit (kjøpt og betalt)

- abit Fatal1ty HK

- intel Q6600 Quad prosessor

- 4gb 800 MHz minne (husker ikke merket, men det er bra saker)

- Gainward Geforce 8600GT 512MB

- 4 stk SATA-disker

- Corsair modular strømforsyning, et sted mellom 600 og 700 W

 

Noen som har forslag til hva som har skjedd, og kanskje en kjapp løsning så jeg slipper å demontere alt for å feilsøke?

 

Har lest gjennom en del andre tråder her, ser ut som det er en epidemi ute og går som dreper maskinene til folk :/

 

Lykke til Papillon!

Endret av Stretchnuts
Lenke til kommentar

Kommer muligens til å ta en feilsøkingsrunde i morgen i henhold til Uffdas formaninger. Førstemann poster resultatet her, så hjelper vi hverandre. :)

 

Det skal sies at jeg synes mer synd på deg, dog. Jeg har jo bare en gammel metallhaug av en maskin som hadde gjort seg bedre til hermetikk. Dessuten har jeg en laptop i bakhånd, en laptop jeg sitter og skriver på nå. Men!, jeg skal få fikset dette problemet banna bein.

Lenke til kommentar
Kommer muligens til å ta en feilsøkingsrunde i morgen i henhold til Uffdas formaninger. Førstemann poster resultatet her, så hjelper vi hverandre. :)

 

Det skal sies at jeg synes mer synd på deg, dog. Jeg har jo bare en gammel metallhaug av en maskin som hadde gjort seg bedre til hermetikk. Dessuten har jeg en laptop i bakhånd, en laptop jeg sitter og skriver på nå. Men!, jeg skal få fikset dette problemet banna bein.

 

Da er jeg i gang..

Har forresten en laptop og 3 andre stasjonære å velge mellom, men den eneste jeg faktisk trenger er død, dessverre..

 

Startet med å resette CMOS, det har funka på eldre maskiner. Det gikk ikke nå.

Så da blir det å pelle ut alle kabler og ta en og en komponent inn i kjeden hvis det blir liv.

Lenke til kommentar
Kommer muligens til å ta en feilsøkingsrunde i morgen i henhold til Uffdas formaninger. Førstemann poster resultatet her, så hjelper vi hverandre. :)

 

Det skal sies at jeg synes mer synd på deg, dog. Jeg har jo bare en gammel metallhaug av en maskin som hadde gjort seg bedre til hermetikk. Dessuten har jeg en laptop i bakhånd, en laptop jeg sitter og skriver på nå. Men!, jeg skal få fikset dette problemet banna bein.

 

Da er jeg i gang..

Har forresten en laptop og 3 andre stasjonære å velge mellom, men den eneste jeg faktisk trenger er død, dessverre..

 

Startet med å resette CMOS, det har funka på eldre maskiner. Det gikk ikke nå.

Så da blir det å pelle ut alle kabler og ta en og en komponent inn i kjeden hvis det blir liv.

 

..Og da har jeg vært gjennom alle komponenter og ikke funnet feilen..

Ser ut til at det enten er CPU eller skjermkort som ikke funker (?)

 

Det lyser i power-LED og aktivitets-LED, men skjermen sier like faen "no signal deteted"..

Har prøvd hver av de fire RAM-brikkene hver for seg, og forskjellige strømkontakter til skjermkortet (men det skal jo ikke ha noe å si, da det i utgangspunktet bare trenger strøm fra bussen for de grunnleggende livstegnene..)

 

Det som er kjipt med dette, er at jeg ikke har noe alternativ HW å bytte ut med, før hadde jeg hvertfall reserve-skjermkort og CPU og slikt.

Får vel ta en telefon til ComputerCity eller Elkjip og høre om de kan hjelpe..

Lenke til kommentar
Er du sikker på att knappen på ditt kabinett virker? Prøv med en annen knapp eller med en binders. Bare det leder størm så skal du vel klare og starte systemet.

 

Er det meg du spør?

Knappen virker, den skrur ihvertfall maskinen både på og av.

Men takk for tipset.

 

Jeg har nå bestilt nytt skjermkort, er rimelig sikker på at det er det som har tatt kvelden.

Blir spennende å se når det kommer.

 

Startet med å resette CMOS, det har funka på eldre maskiner.

Herre min hatt, hva går det av meg? Dette må jeg selvsagt forsøke før jeg gjør noe annet.

 

Nå, kom du noen vei?

Lenke til kommentar
Nå, kom du noen vei?

Nei, desverre. Blir nok til at jeg kjøper meg ny PC. Er grenser for hvor mye tid og krefter jeg orker å bruke på disse skrapdelene når jeg uansett hadde hatt godt av en ny maskin for lenge siden. Har allerede startet prosjektet her.

 

Hva med deg? Kommer du noen vei?

Lenke til kommentar

har 2 nf7 kort liggende å på det enene hadde biosen tatt kveld. fant dett ut via test kort. på det andre viste det seg i senere tid etter at jeg fikk tak på et asus kort at det mest sansynlig var batteriet til bios. symtomene du beskriver med at maskinen selv restarter ved avskruing via windows gir en god pekepin på at batteriet må byttes.

Lenke til kommentar

mener du får tak i det på en bensinstasjon eller hos en klokke forhandler. koster vel 30kr på bensinstsjon. ta med det gammle for å være sikker.

 

nb har ikke testet dette selv men sansyligheten er tilstede da kortet er rimelig gammelt å vert i bruk noen år...

 

kan ta en test på mitt kort også da jeg har begge liggende enda.

Lenke til kommentar

Æsj, nå har jeg brukt mye tid på dette uten å komme noen vei...

 

Kjøpte nytt skjermkort og en 750 gig HD (snillere med én stor HD enn tre mindre strømslukere).

Etter å ha montert dette, er det fortsatt ingen endring.

Disken knatrer forsiktig, alle LEDs på HK er som de skal være, men inget signal til skjermen.

 

Faderullan, jeg blir sprø!!

 

Kan det være prosessoren mon tro?

Mener å huske at maskina ikke gjør noe sælig ut av seg når den er ødelagt, så jeg syns ikke det virker som det er tilfelle her..

 

Noen som har en kvalifisert gjetning??

Lenke til kommentar
Æsj, nå har jeg brukt mye tid på dette uten å komme noen vei...

 

Kjøpte nytt skjermkort og en 750 gig HD (snillere med én stor HD enn tre mindre strømslukere).

Etter å ha montert dette, er det fortsatt ingen endring.

Disken knatrer forsiktig, alle LEDs på HK er som de skal være, men inget signal til skjermen.

 

Faderullan, jeg blir sprø!!

 

Kan det være prosessoren mon tro?

Mener å huske at maskina ikke gjør noe sælig ut av seg når den er ødelagt, så jeg syns ikke det virker som det er tilfelle her..

 

Noen som har en kvalifisert gjetning??

 

Min erfaring i ditt tilfelle er følgende sjekkliste.

- Strømforsyning

- Skjermkort

- Hovedkort

- Minne

- Harddisk

- Cpu

 

Start øverst og gå nedover. Strømforsyningen

kan være defekt selv om det lyser på hovedkort

og viftene går.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar
Min erfaring i ditt tilfelle er følgende sjekkliste.

- Strømforsyning

- Skjermkort

- Hovedkort

- Minne

- Harddisk

- Cpu

 

Start øverst og gå nedover. Strømforsyningen

kan være defekt selv om det lyser på hovedkort

og viftene går.

 

Enig.

Har vært gjennom alt untatt strømforsyningen, så jeg får vel bite i det sure eplet og kjøpe en som i verste fall blir til overs..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...