Gå til innhold

Steve Jobs tar en pause fra Apple


Anbefalte innlegg

@Looper87: Litt tungnem? Apple har utviklet en ny variant av DisplayPort og gjort den til en åpen standard. De har gjort Mini DisplayPort åpent og gratis tilgjengelig bl.a for at markedet skal kunne tilby de adapterne det måtte være behov for - hadde de hatt slike hensikter som du påstår så hadde de aldri gjort dette. Etter å ha åpnet opp standarden er det faktisk umulig for Apple å utelukke noen fra å bruke skjermene eller kombinere hvilket utstyr de vil. Men som med alle nye standarder: det tar litt tid før markedet flommer over av alternative produkter som bruker standarden, og det er prisen for å være først ute. Vi har sett det samme før, da Apple innførte USB og skrotet de gamle portene nærmest over natta, og det knapt fantes et produkt man kunne plugge inn i de første iMac'ene de første månedene. Det ordner seg denne gangen også, skal du se. Ro deg ned litt, og spar på kruttet til du virkelig trenger det, her er du bare unødvendig paranoid om ting du åpenbart ikke har satt deg inn i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Looper87: Litt tungnem? Apple har utviklet en ny variant av DisplayPort og gjort den til en åpen standard. De har gjort Mini DisplayPort åpent og gratis tilgjengelig bl.a for at markedet skal kunne tilby de adapterne det måtte være behov for - hadde de hatt slike hensikter som du påstår så hadde de aldri gjort dette. Etter å ha åpnet opp standarden er det faktisk umulig for Apple å utelukke noen fra å bruke skjermene eller kombinere hvilket utstyr de vil. Men som med alle nye standarder: det tar litt tid før markedet flommer over av alternative produkter som bruker standarden, og det er prisen for å være først ute. Vi har sett det samme før, da Apple innførte USB og skrotet de gamle portene nærmest over natta, og det knapt fantes et produkt man kunne plugge inn i de første iMac'ene de første månedene. Det ordner seg denne gangen også, skal du se. Ro deg ned litt, og spar på kruttet til du virkelig trenger det, her er du bare unødvendig paranoid om ting du åpenbart ikke har satt deg inn i.

 

Apple har bare introdusert mini-display port i sine produkter, det er VESA som står bak standarden. Problemet er ikke at de pusher ut denne standarden, det er jeg forsovet positiv til. Det jeg reagerer på er den åpenbare agendaen om at denne skjermen skal være Apple-ekslusiv. Hadde de hatt andre hensikter så hadde de selvfølgelig solgt adaptere som gjør det mulig til å koble skjermen til standard display-port eller DVI. De kunne til og med gitt oss slike adaptere i pakken med skjermen, men neida. Det sitter vel noen idioter høyt oppe i apple og tror de er ufattelig smarte ved å gjøre skjermen apple-ekslusiv og samtidig tape ett gigantisk marked. For det er ingen tvil om at denne skjermen er fantastisk og sikkert ville funnet seg fram til mange skjerminteresserte. H-IPS panel, glossy skjerm, med meget bra sortnivå og veldig korrekte farger. En drøm i oppfyllelse i mine øyne. :)

 

En annen mulighet er jo at jeg faktisk tar feil, og at Apple består av større idioter enn jeg først trodde, som ikke har tenkt over det store markedet de går glipp av ved å bruke mini-displayport uten å gi oss adaptere for å tilkoble andre standarder.

 

Hva finner du mest sannsynlig? Håper ikke du følte deg truffet av min forrige post. ;)

Lenke til kommentar

Selvf. derfor jeg stusset siden jeg ikke fant det. Men hadde selvf. vært for godt til å være sant :). Men LED baklys i 24" må være en nytelse. Håper det også kommer 30" med dette og jeg er villig til å betale 12.000,- for det som var startprisen på Dell 2405 i sin tid!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Looper87: Skjønner nicket ditt nå...du går i evig loop, ute av stand til å ta til deg informasjon som blir gitt deg...

 

Nok en gang:

Apple har utviklet Mini DisplayPort tilkoblingen. Deretter har de gitt spesifikasjonen til VESA, som er i ferd med å innarbeide Mini DisplayPort som en del av den kommende standarden for DIsplayPort 1.2.

http://www.reghardware.co.uk/2009/01/13/di...t_1dot2_basics/

 

Apple lager adaptere, som lar brukere av nye Mac-modeller med Mini DisplayPort koble til skjermer som bruker eldre standarder, som DVI og VGA. Ergo sørger Apple for at utstyret deres skal være kompatibelt også med skjermer som ikke er produsert av Apple.

 

Når det gjelder tilkobling av de nye skjermene med Mini DisplayPort til maskiner som har DVI eller HDMI-utgang, så har Apple sørget for at tredjepart kan dekke dette behovet ved å gjøre spesifikasjonene for connectoren fritt tilgjengelig, og adaptere vil komme. Uten tvil. Apple har ikke mulighet for å gjøre skjermen "Apple-eksklusiv", og selvsagt ingen interesse av det heller. Imidlertid har skjermen noen egenskaper som gjør den spesielt godt tilpasset Apples egne maskiner, uten at det pr definisjon ekskluderer noen. Men, det er uansett ikke noe "gigantisk marked" for Apple-skjermer hos brukere av andre PCer, til det er skjemene for dyre og gode. Massemarkedet kjøper billige skjermer med PVA-panel, ikke skjermer med IPS-panel som koster minst det dobbelte.

 

De alle første skjermene med DisplayPort kom i 2008, fra Dell og HP. Det er en ung standard, som er svært lite utbredt foreløpig. Nå er det kanskje 2 måneder siden de første skjermene med Mini Display Port kom på markedet. Gi produsentene noen uker til, og adapterne vil begynne å komme på markedet. Man skal være en passe stor idiot for å tro at markedet ikke vil dekke behovet for adaptere dersom det virkelig er et stort marked for slike.

Lenke til kommentar
@Looper87: Skjønner nicket ditt nå...du går i evig loop, ute av stand til å ta til deg informasjon som blir gitt deg...

 

Haha, ja jeg får "loope" helt du du innser poenget jeg vil fram til. :)

 

Nok en gang:

Apple har utviklet Mini DisplayPort tilkoblingen. Deretter har de gitt spesifikasjonen til VESA, som er i ferd med å innarbeide Mini DisplayPort som en del av den kommende standarden for DIsplayPort 1.2.

http://www.reghardware.co.uk/2009/01/13/di...t_1dot2_basics/

 

Fint, da lært jeg noe nytt, men det er heller ikke diskusjonen.

 

Apple lager adaptere, som lar brukere av nye Mac-modeller med Mini DisplayPort koble til skjermer som bruker eldre standarder, som DVI og VGA. Ergo sørger Apple for at utstyret deres skal være kompatibelt også med skjermer som ikke er produsert av Apple.

 

Ja, har jeg sagt noe annet?

 

Når det gjelder tilkobling av de nye skjermene med Mini DisplayPort til maskiner som har DVI eller HDMI-utgang, så har Apple sørget for at tredjepart kan dekke dette behovet ved å gjøre spesifikasjonene for connectoren fritt tilgjengelig, og adaptere vil komme. Uten tvil. Apple har ikke mulighet for å gjøre skjermen "Apple-eksklusiv", og selvsagt ingen interesse av det heller.

 

Har aldri sagt de har gjort det umulig for tredeparts utviklere å lage adaptere, jeg bare finner det helt utrolig at de ikke har klarer å tilby slike adaptere selv og samtidig taper ett marked på grunn av det. De beholder også ekslusiviteten (ihvertfall til tredjeparts adaptere kommer) i at produktet bare kan brukes til det det er ment for, nemlig macbooker med minidisplay-port. Vanskelig å skjønne at dette er spekulativt? Eller må jeg fortsette å gjenta eller "loope" meg selv i flere innlegg for at det skal nå inn? :)

 

Imidlertid har skjermen noen egenskaper som gjør den spesielt godt tilpasset Apples egne maskiner, uten at det pr definisjon ekskluderer noen. Men, det er uansett ikke noe "gigantisk marked" for Apple-skjermer hos brukere av andre PCer, til det er skjemene for dyre og gode. Massemarkedet kjøper billige skjermer med PVA-panel, ikke skjermer med IPS-panel som koster minst det dobbelte.

 

Det vet du ikke sikkert og det vet heller ikke jeg, så det var feil formulert av meg å si at det er ett "gigantisk" marked for det. Ett marked er det ihvertfall, ingen tvil om det. Når det gjelder massemarkedet så er det TN-panel som blir solgt mest av på PC-fronten, men TV-fronten er en annen sak.

 

De alle første skjermene med DisplayPort kom i 2008, fra Dell og HP. Det er en ung standard, som er svært lite utbredt foreløpig. Nå er det kanskje 2 måneder siden de første skjermene med Mini Display Port kom på markedet. Gi produsentene noen uker til, og adapterne vil begynne å komme på markedet. Man skal være en passe stor idiot for å tro at markedet ikke vil dekke behovet for adaptere dersom det virkelig er et stort marked for slike.

 

Ingenting hadde vært bedre og jeg har ikke sagt noe annet, men per i dag er det ingen tegn til slike adaptere. Det er ikke engang sikkert det er mulig å lage adaptere fra DVI/HDMI > minidisplay-port, så vidt jeg har forstått fra innlegg på hardforum. Så da er eneste mulighet å få en adapter med displayport > minidisplayport. I dag finnes det faktisk skjermkort med displayport inngang og det vil sikkert komme flere.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...