Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren stopper under kjøring


ironduke

Anbefalte innlegg

Har en Nissan Maxima 96-mod. med et irriterende (og potensielt farlig) problem. Den første tiden etter at den er starta på kald motor, så stopper motoren av og til under kjøring. Skjer ofte ved nedbremsing (lavt turtall?).

 

Noen tanker om hva dette kan være?

Endret av ironduke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder den riktig tomgang på både kald og varm motor? Kan være en temp.sensor, eller tomgangsregulatoren, eller luftmassemåleren for den del.

 

Dersom det har vært sånn lenge, kan det også være lurt å stikke innom en forhandler og be de sjekke om de har en nyere SW-versjon for motorstyringen. Jeg har oppgradert min et par ganger siden bilen var ny, den ene gangen var pga tomgangsproblemer.

Lenke til kommentar
Holder den riktig tomgang på både kald og varm motor? Kan være en temp.sensor, eller tomgangsregulatoren, eller luftmassemåleren for den del.

 

Dersom det har vært sånn lenge, kan det også være lurt å stikke innom en forhandler og be de sjekke om de har en nyere SW-versjon for motorstyringen. Jeg har oppgradert min et par ganger siden bilen var ny, den ene gangen var pga tomgangsproblemer.

 

Bør jeg på merkeverksted da?

Lenke til kommentar
Vil anbefale det, ja. De har best kjennskap til spesielle feil på akkurat din biltype.

Blir litt feil å si dette, mange andre mekanikere som også har god erfaring med andre biltyper, og mekanikere som ikke er målrettet på merke. Det kommer helt an på erfaringen til mekanikeren, så jeg må si meg sterkt uenig i dette.

Jeg ville heller ha tatt ett par telefoner og hørt litt om kring, så får du litt forskjellig pris også!

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at det finnes gode mekanikerer mange steder. Poenget mitt var at en som skrur Nissan hele dagen, har vært borti flere feil på Nissan enn de som skrur alle merker, og derfor (kanskje) vil bruke mindre tid til å finne feilen. Maxima er ikke så vanlig, så uavhengige verksteder har begrenset kjennskap til denne modellen. Dette gjelder selvsagt spesielle feil, ikke standardting som er mer elller mindre likt på alle biler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tviler ikke på at det finnes gode mekanikerer mange steder. Poenget mitt var at en som skrur Nissan hele dagen, har vært borti flere feil på Nissan enn de som skrur alle merker, og derfor (kanskje) vil bruke mindre tid til å finne feilen. Maxima er ikke så vanlig, så uavhengige verksteder har begrenset kjennskap til denne modellen. Dette gjelder selvsagt spesielle feil, ikke standardting som er mer elller mindre likt på alle biler.

 

Uavhengig verksted fant ingenting, og de anbefalte meg å gå til Nissan-verksted for å koble på diagnoseverktøy...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Maxima 96 med V6, høres ut som den også ble solgt i USA og er tilpasset OBDC II. Da kan du kanskje skru på / av tenningen 3 ganger, og km-tallene vil lyse opp i to sekvenser , blip-blip er 2 osv. Så søker du på nettet hva f.eks. kode 53 betyr, kanskje IAC eller TPS sensor, O2 sensor etc.

 

Det går iallfall på de amerikanske fra 96 og opp...

Lenke til kommentar
Maxima 96 med V6, høres ut som den også ble solgt i USA og er tilpasset OBDC II. Da kan du kanskje skru på / av tenningen 3 ganger, og km-tallene vil lyse opp i to sekvenser , blip-blip er 2 osv. Så søker du på nettet hva f.eks. kode 53 betyr, kanskje IAC eller TPS sensor, O2 sensor etc.

 

Det går iallfall på de amerikanske fra 96 og opp...

 

Det er ikke digital kilometerteller på den ... :p

Lenke til kommentar

Har akkurat det samme problemet på min bil, og jeg tror det kommer av at luftslangen fra luftmengdemåler til innsprøytningen ikke er potte tett. Dersom bilen din hoster eller vibrerer noe voldsomt før den slukner kan det være det.

 

Edit: På lik linje med deg oppstår problemet ved nedbremsning på min bil, spesielt hvis jeg slakker ned i bakker som heller nedover.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...