Gå til innhold

Seagate, muffens og en liten tankevekker


Anbefalte innlegg

Ikke fordi jeg er noen ekspert, men kom over noen forumtråder forrige dagen, og tenkte å gi en liten advarsel til alle dere som tenker på å kjøpe ny HDD.

 

Seagate 7200.11 rapporteres til e k s t r e m t høy feilrate, 30-40%.

 

Mer informasjon her

 

Seagate forum Denne tråden på det offisielle forumet ble stengt og sterkt moderert av Seagate..

 

newegg(dette er de dårligste erfaringene, ikke alle)(altså sortert bare de dårligste)

 

Selv hadde jeg en kjedelig episode med en WD raptor 150, så selv om jeg ikke har en 7200.11(har en 7200.10) vil jeg bare at dere skal være forsiktige.

 

Håper ingen har problemer tho...

 

Edit:

 

avs forum

Endret av KaareAbdullah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30-40% failure rate første året er ekstremt høyt ja. Mener på å ha lest at google har funnet ca 5% anual failure rate på sine disker, og raten følger den karakteristiske "infant death" og "wear-and-tare" kurven. (høy første 3mnd, lav i 2-3 år, og så høyere igjen).

 

Hvis man ønsker disker med lavere failure rate kan man enten gå for "server grade SLC" SSD, SAS disker, eller dyrere "raid edition" eller SE versoner av disker, men det koster.

Lenke til kommentar

Denne du mener tenker jeg? Nyttig lesning, tok faktisk ut den ene vifta mi som holdt raptordisken på 20 grader jeg, nå ligger den på 24 men skulle egentlig vært litt varmere i flg tabellen..(35-45) er det som gir lavest feilprosent.

 

Iflg Google iallefall ligger årlig feilrate på 1 år gamle disker på ca 2 %. Så 40% feil er ca 20 ganger høyere feilrisiko enn vanlig... jeg kommer iallefall til å holde meg unna Seagate.

Lenke til kommentar

Nå leser du grafen litt feil tror jeg, at failure rate er 2% når disken er 1 år betyr ikke at den har 2% sjangs for å dø før den blir et år, siden risikoen er høyere tidligere. Dersom du integrerer grafen (smooth graf, ikke stolpediagram) så finner du at feilrisiko det første året er høyere grunnet "infant death" de første månedene. "Infant death" forekommer for det meste i disker med produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...