Gå til innhold

Styrketrening med fokus på overkropp


gnav

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har trent en del Stronglifts i høst og har hatt stor suksess, i bena.. Problemet med stronglifts ble at alt i bunn og grunn dreide seg om knebøy. Knebøyen tok nesten all oppmerksomheten hver bidige økt. Med andre ord ble dette ikke helt optimalt for å få fremgang i overkroppen (for meg vel og merke). Derfor er jeg nå, etter jul på jakt etter et program/oppsett som er mer fokusert på styrke og masse i overkroppen. Helst med fokus på de kjekke øvelsene som press, roing, benk, mark osv. :fun:

 

Er det noen som har tips til program/oppsett, eller kan ta seg tid til å sette opp noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på nettet og fant ut at texas-versjonen av 5x5 passer meg godt. Dette er det originale oppsettet:

 

Mandag: knebøy 5x5, roing 5x5, benkpress 5x5, chins 3x5, dips 3x5

Onsdag: frontbøy 3x3, roing 3x3, press 3x3

Fredag: knebøy maks, benkpress maks, markløft maks

 

Her er det lett og følge med på økningene og det skal gå noenlunde greit å bytte litt på øvelsene. F.eks. har jeg tenkt å bytte ut knebøy og frontbøy med noen litt lettere øvelser og utnytte restitusjonsdagen til å drive teknikktrening i andre øvelser enn de nevnt i programmet. I tillegg skal jeg legge til maksløft i chins på fredagen.

 

Hva tror du om det Delavar? :)

Lenke til kommentar

Texas er det programmet jeg har økt mest med! Persa i alle øvelser etter første gjennomkjøring. Knallbra program selv om det kanskje ser litt enkelt\lite ut. Jeg ville ikke byttet frontbøy var jeg deg, veldig god øvelse. Da jeg kjørte det første gangen tok jeg knebøy på et ben, andre gode alterantiver kan være utfall eller bulgarsk utfall.

Lenke til kommentar

Høres bra ut! Hvor lenge kjørte du programmet i strekk? Jeg har på følesen av at det ikke er et like langvarig program som de andre 5x5 variantene der ute..

 

Planen var å bytte ut ordinær knebøy med knebøy til boks (begynne lett, med fokus på eksplosivitet, noe jeg forøvrig ligger litt etter i), og frontbøy med ettbens knebøy. Du seier du også gjorde ettbens knebøy på lett-økta, er det å anbefale?

 

Var forresten ute og testa maksløft på de fleste av øvelsene i programmet i dag, slik at jeg har noe å sammenligne med før jeg begynner. Faktisk merket jeg en økning i nesten alle øvelsene siden sist gang jeg testa de. :D

Lenke til kommentar

Knebøy til boks er lurt å bytte ut med ja, samme som ejg kjørte på runde 2. Jeg kjørte runde 1 i 10 uker og persa noe sinnsykt, runde 2 kjørte jeg i 6 uker, men den gikk dårlig pga dårlig kosthold og at ejg slutta på kreatin.

 

Jeg kjørte etbens knebøy på dag 1 og frontbøy dag 2, var tungt med etbens knebøy synes jeg. Om du kjører texas noen uker så kan jeg garantere deg nye perser :)

 

Med små variasjoner kan du øke i texas i flere måneder, noen greier til og med år :) Man kan bytte litt på noen øvelser, eks kjøre noen eksplosivt i perioder, bytte ut hovedøvelsene slik f.eks: benk -> benk med stopp eller smalbenk, knebøy -> knebøy til kasse, Frontpress -> pushpress etc :)

Lenke til kommentar

Får se hvor lenge jeg klarer å øke da. Tenker jeg bytter ut benkpress med press etterhvert.

 

Uansett tusen takk for hjelpen. Hadde det vært honnør-funksjon på dette forumet skulle du fått en. :)

 

Edit: skrivefeil

Endret av gnav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...