Gjest Guest_KalleKlovn_* Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Håper jeg legger dette på riktig plass... Hei! Har seg sånn at jeg har et eller annet problem når jeg skal snakke.. Når jeg prater med andre folk så skjer det veldig ofte at ordene stopper opp, og jeg får ikke ut hele ordet. Litt vanskelig å forklare hva som skjer, men det er irriterende for min del, og kanskje dem som hører på? Prøver å si så lite som mulig pga dette og kan da virke som en veldig kjedelig person, noe jeg egentlig ikke er.. Har slitt med dette i 2 år nå, og kan ikke skjønne hvordan dette skjedde, men har en tanke om at det var på fylla for 2 år siden når en tok meg hardt i halsen for kødd, og kanskje gjorde noe inni halsen da?? Håper noen kanskje kan ha svar på dette? Men hvis du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg prøve å forklare næremere...
andre3028 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 rett og slett at du stammer når du snakker ?
Vaio Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Håper noen kanskje kan ha svar på dette? Men hvis du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg prøve å forklare næremere... Det er ikke noe å forklarer! Det skjer med meg og.... T.o.m med skrivingen Det kalles Angst. Presentasjonsangst, Fremføringangst, Snakkeangst med fremmed osv... you name it.. Det er normal og vil forsvinner med tiden. Hvis dette er noe som plager deg mye, kan du alltid snakke med en psykolog. Endret 13. januar 2009 av Vaio
Gjest Sliter med det samme Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 hei, jeg og sliter med det samme! jeg synes det generelt er vanskelig og snakke med folk siden jeg synes jeg har så rar dialekt :Sselv om jeg har en del venner og sånn så plager meg veldig. Må si det er litt lettende å vite at andre også har litt "vansker" med å kommunisere med folk kan legge til at jeg har fått stilt en liten grad angst
Gjest Guest_Kalleklovn_* Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Jeg stammer ikke! Men syntes det var rart at det skulle komme sånn plutselig.. klarer å snakke fint med meg selv osv, men med en gang jeg snakker til andre folk skjer dette... klarer å si de første bokstavene så er det liksom som at noe vrir seg rundt i halsen og stopper ordene i å komme ut.. Men håper dette gir seg!
Skandinav Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det er ikke lett å gi noen forklaring på hva det kan være. Men du er åpenbart plaget av det hvorfor du bør søke om hjelp for det. Din fastlege vil kunne sende en henvisning til logoped som er spesialister på området. Din fastlege vil også kunne utelukke fysiologiske årsaker til ditt problem.
Ekko Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Har slitt med dette i 2 år nå, og kan ikke skjønne hvordan dette skjedde, men har en tanke om at det var på fylla for 2 år siden når en tok meg hardt i halsen for kødd, og kanskje gjorde noe inni halsen da?? Jeg ser ingen logikk i at dette skal være noe i halsen, med mindre det fysisk kjennest ut som en slags blokkering som gjør at ordene ikke kommer ut. Jeg ville tro det på en eller anne måte sitter i hodet. Et eksempel: Jeg mistet stemmen i helgen, (piker, vin og singstar) og hver gang jeg åpnet munnen for å si noe på søndag var jeg like usikker på om det kom til å komme lyd ut. Men poenget er det at når jeg har et fysisk problem av den typen, så fortsetter jeg setningen, selv om lyden plutselig faller bort. Feks jeg begynner setningen "Jeg hadde det veldig kjekt i helgen" men de 2 første ordene er uten lyd, så vil jeg likevel gjennomføre setningen og få lyd ut av de siste 5 ordene, det stopper ikke opp mentalt. Kanskje hopper jeg tilbake og begynner på nytt for å gjøre setningen komplett, men setningen fullføres. Hvis det er slik du har det kan det være noe galt med halsen din, selv om jeg synes det høres snålt ut. Har du dette uansett om du synger i dusjen eller har fremføring i klassen? EDIT:Dette har du alt svar på ja...Da er det mentalt, ikke noe gale med halsen. Hvis ordene bare stopper opp vil jeg tro at det er en mental greie. Endret 15. januar 2009 av Ekko
Shiktu Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg må si at jeg sliter faktisk med det samme. Men jeg tror det har noe med det Vaio sier. Angst. Presentasjonsangst, Fremføringangst, Snakkeangst med fremmed osv... you name it..
probin Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 for dere som sliter med det.. åssen er det når dere snakker i mic da? på pcen? over ventrilo, skype og sånne kommunikasjonsprogrammer? er dere like "redde" da?
Shiktu Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 for dere som sliter med det.. åssen er det når dere snakker i mic da? på pcen? over ventrilo, skype og sånne kommunikasjonsprogrammer? er dere like "redde" da? Jeg raider i World of Warcraft og desverre er raid leder. Så jeg snakker mye, men det er ting som henger seg opp, feil ord som kommer ut selv om alle forstå hovedsakelig hvor jeg vil. Men irriterende for det.
probin Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 hmm.. merkelig! og spennende (Sry.. mener ikke slemt) føler du at du er redd for å snakke? eller skjønner du enkelt og greit hvorfor du ikke klarer det? syns du er tøff som tør å være raid leader når du "sliter" med det. jeg hadde aldri turt. uansett
Shiktu Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 hmm.. merkelig! og spennende (Sry.. mener ikke slemt)føler du at du er redd for å snakke? eller skjønner du enkelt og greit hvorfor du ikke klarer det? syns du er tøff som tør å være raid leader når du "sliter" med det. jeg hadde aldri turt. uansett Igrunn ikke, mine ferdigheter er en del høyere enn de andre's. Så jeg er ikke redd for å feile noe når det kommer dit. Og pratingen kommer vel mer eller mindre flytende. Siden det er mye enkle ord man repeterer. Men før nye bosser, så må jeg forklare taktikker etc.. Da starter tullet med feil ord, hakkete utalelse, redd og slett bare surr.
IntelAmdAti Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg stammer ikke! Men syntes det var rart at det skulle komme sånn plutselig.. klarer å snakke fint med meg selv osv, men med en gang jeg snakker til andre folk skjer dette... klarer å si de første bokstavene så er det liksom som at noe vrir seg rundt i halsen og stopper ordene i å komme ut.. Men håper dette gir seg! Det går innunder stamming og kalles gjerne for blokkering. Kan oppstå f.eks. etter en traumatisk opplevelse, det er noe man kan vokse av seg så jeg ville ikke tenkt så mye på det. Forresten så er det riktig det han andre sa om at det er psykologisk. Hvis du skammer deg over det vil problemet bli verre, hvis du ikke er redd for å stamme så blir ting lettere. Kan kanskje være litt pinlig når du blir ledd av rundtom men litt skal en tåle. Endret 15. januar 2009 av Pycnopodia
Tjetta Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hva med å prøve å snakke mye i trygge situasjoner ta ett skritt om gangen og etter hvert snakke mer ute blant andre folk. Er ikke en dårlig ide å snakke med noen, må jo ikke være en psykolog, hva med en venn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå