Gå til innhold

MPX.no reserverer penger uten ordre, frekk tlf-kundeserice


Anbefalte innlegg

Jeg skulle bestille TV fra MPX.no i dag, alt gikk smertefritt helt til betalingen. Etter å ha betalt kommer jeg tilbake til MPX.no for bekreftelse, jeg trykker "Bekreft" og får igjen opp en side med betaling. Da sjekker jeg nettbanken min, og der er det reservert et beløp på ca 7500 kr. Jeg ringer MPX kundeservice og spør om de har mottatt en ordre, noe de ikke har. Jeg blir deretter satt over til økonomiavdelingen som ikke finner noe som helst i sine systemer om reservasjonen.

 

Banken min bekrefter at MPX.no har reservert dette beløpet på kontoen min. Skandiabanken sier at MPX.no må sende en fax for å bekrefte at reservasjonen skal fjernes, og at MPX har informasjon om denne reservasjonen. MPX.no sier igjen at de ikke har noe som helst informasjon om denne ordren eller reservasjonen, og pga fare for svindel kan de ikke sende en fax til banken for å bekrefte at en reservasjon fra MPX.no skal fjernes. Jeg sier at de bør få seg en bedre webshop hvis det er slik at penger kan bli reservert på min bankkonto uten at de har noe informasjon om det, "Ja, vi får gjøre det" svarer MPX kundeservice frekt tilbake.

 

Jeg synes det er rimelig dårlig service av MPX.no å ikke være behjelpelig når jeg kan bevise via min bank at de faktisk har reservert et beløp på 7500 kr. Jeg blir nå sittende uten mulighet til å bestille TV siden jeg ikke kan la 15 000 kr bli stående reservert i noe som kunne ta opp til 4 virkedager, altså over helgen.

 

Noen andre som har opplevd dette, eller lignende problemer med MPX? Har jeg ingen rettigheter når noe slikt skjer?

 

I praksis har MPX.no hatt mitt VISA-kort i systemet og reservert 7500 kr fra min konto uten videre og vedkjenner ikke det.

Endret av kim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, her får du både fordelene og ulempene med debetkort på én gang. Fordelen er jo åpenbart at det ikke er mulig å reservere mer penger enn man har i kortet, mens ulempen er at man mister fleksibilitet i situasjoner som denne.

 

For å være litt løsningsorientert, har du ikke et annet kort du kan belaste TVen på? Ofte tenker man at man ikke trenger mer enn ett kort, men det kan være sabla kjekt hvis man for eksempel er ute og reiser og får problemer med å bruke kortet sitt.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Gjør som andre sier: Bruk kredittkort - Greit bare du betaler til forfall. (slipper skyhøy rente.) Du har også inntil 45 dagers kreditt.

 

Ellers så støtter jeg deg i beskrivelsen av dårlig kundebehandling. Vil selv revurdere min bruk. har kjøpt en del dyrt utsyr der tidligere.

Lenke til kommentar

Den dårlige kundebehandlingen er hos Skandiabanken. De trenger absolutt ikke noen faks fra MPX for å fjerne en reservasjon. At Skandiabanken gir deg feil informasjon og at du deretter kjefter på en kundebehandler hos MPX for noe han/hun ikke har noen som helst mulighet til å gjøre noe med gjør deg ikke fortjent til noe annet enn en kjapp avspising fra denne kundebehandleren.

 

Du har sikkert snakka med dama som fortalte meg at man ikke har angrerett på bærbare PCer som er startet opp. Nei, bedrifter som ikke har peiling og oversikt holder man seg unna.

Ja, da burde han absolutt bytte til en annen bank.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Det må da være et vist samkjør mellom bank og butikk, det sier seg selv. Ellers ville man kunne ringt til banken etter å ha bestilt en vare, og hevdet at man var i samme sak som trådstarter - skulle da banken ha fjernet reservasjonen kun basert på kundens ord? Nei.

Det er en reservasjon. Dersom butikken ikke tar pengene innen noen få dager blir beløpet gjort tilgjengelig igjen. På samme måten, dersom banken fjerner reservasjonen vil ikke butikken kunne trekke penger fra kontoen, og de sender da heller ikke noen varer. Der er samkjøringen. Ja, dersom kunden legitimerer seg etter bankens regler som eier av kontoen og krever at reservasjonen fjernes skal ikke banken nekte dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Et poeng her er at slike ting ikke skal skje. Betaling over nett skal være sikkert, og skjer slike ting er det en feil i systemet til enten MPX eller evt eksterne tjenester de bruker for betaling som bør fikses umiddelbart.

Lenke til kommentar
Et poeng her er at slike ting ikke skal skje. Betaling over nett skal være sikkert, og skjer slike ting er det en feil i systemet til enten MPX eller evt eksterne tjenester de bruker for betaling som bør fikses umiddelbart.

Feilen i et slikt tilfelle vil være hos leverandøren av betalingstjenestene MPX benytter, og feil av denne typen oppdages og rettes som regel raskt. Har selv opplevd det i et par nettbutikker tidligere. Har da først kontaktet butikken slik at de blir opplyst om feilen dersom ingen allerede har sagt fra. I samtlige tilfeller har jeg da bare fått en takk for opplysningen og de har tilbudt seg å sende varen i oppkrav uten ekstra kostnader for at jeg skal slippe å vente. Deretter har jeg kontaktet banken min for å fjerne reservasjon av beløpet. En gang fikk jeg beskjed om å vente et par dager, så ville beløpet bli disponibelt igjen, de andre gangene, en hvor beløpet var litt over 11000, ble pengene gjort disponible igjen mens jeg snakket med kundebehandleren.

 

Jeg er ikke noen stor fan av MPX/Komplett, men jeg reagerer på den "lynsjestemningen" som oppstår når de ikke har gjort noe galt i det hele tatt. Kunden får feil informasjon fra sin bank, kommer med en frekk kommentar til en kundebehandler som ikke har noen som helst kontroll over det kunden har problemer med, og blir da furt fordi han får samme holdning som han selv gir tilbake.

 

Ja, kundebehandlere skal absolutt prøve å holde seg for gode til å svare frekt, men jeg vet av personlig erfaring at det ikke alltid er like enkelt. Jeg vet også av personlig erfaring at historiene om frekke kundebehandlere som postes på dise forumene ikke alltid er så svart/hvite som posterne vil ha det til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nja... her har vi en kunde som valgte webshopen deres fremfor andre, og endte opp med å få 15000 kr reservert uten produkt. Han ringer så selskapets representant, kundebehandleren, en person som villig har tatt på seg å få betalt for å sitte der, og blir møtt av en vegg med "gi faen mentalitet". Riktig oppførsel hadde vært å snu himmel og jord på hodet for å finne bevis på at kunden har rett, ikek sitte der og stirre på datasystemet og skylde på at det ikke står noe rett foran øyene på vedkommende. At kunden så blir forbanna, er helt forstålig. At kundebehandleren svarer på samme måte, er ikke. Blir litt som at du er på butikken, gir pengene til vedkommende bak kassa som så mister dem under en stor hylle, og ber deg komme tilbake om en uke når de skal vaske under der.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Det er en reservasjon. Dersom butikken ikke tar pengene innen noen få dager blir beløpet gjort tilgjengelig igjen. På samme måten, dersom banken fjerner reservasjonen vil ikke butikken kunne trekke penger fra kontoen, og de sender da heller ikke noen varer. Der er samkjøringen. Ja, dersom kunden legitimerer seg etter bankens regler som eier av kontoen og krever at reservasjonen fjernes skal ikke banken nekte dette.

 

En sånn reservasjon faller jo normalt bort innen 3 døgn, men kan slettes fra bankens side. Dersom den fjernes, og er reell vil den trekkes likevel. Som bank kan man da risikere at kunden (om denne er en tvilsom tosk) klarer å overtrekke kontoen med beløpet som er reservert. For at den skal taes bort, må man være sikker på to ting, det ene er at kunden er en god kunde, den andre er at reservasjonen er der ved en feil. Om kunden krever aldri så mye at reservasjonen skal fjernes vil det være en vurdering av risiko som avgjør om man gjør det. Da kan det sies, at om kunden er en tosk (dårlig kunde) og han sier at han skal bytte bank hvis man ikke fjerner reservasjonen så er det veldig trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...