Gå til innhold

Nvidia Tegra som Atom-alternativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ARM11-arkitekturen ikke støtter Microsoft Windows (i hvert fall ikke foreløpig).

 

Det er vel Microsoft Windows som ikkje støtter ARM :D

En nydelig presisering der ja.

 

Kanskje det er behov for enda en presisering? Microsoft Windows støtter ARM, men ikke de mest brukte versjonene som XP og Vista.

 

Microsoft Windows Embedded CE støtter ARM m.fl. Man får den samme velkjente start-knappen med CE, herunder Internet Explorer, Windows Media Player, MS Office osv. Microsoft Windows CE er langt mer utbredt enn mange er klar over. I bedriftsnettverk finnes det en rekke Windows terminaler. Disse kjører CE, hvor vanligvis bare nettleser og spesialprogramvare osv. kjøres lokalt, resten kjøres over Windows teminalserver.

 

Det er også Windows CE som kjører i en rekke PDAer, smartphones m.v.

 

Blir kjekt å se nett-PC varianter som er hybrider av klassiske terminalløsninger og avanserte mobiltelefoner. Begge disse er kjent for å alltid ha nettverk tilgjengelig, og er helt avhengig av nettverket. Dette i motsetning til tradisjonelle PCer som i utgangspunktet er standalone og kommer fra en slik tradisjon.

 

Jeg ser for meg løsninger som mer baserer seg på at data og programvare finnes på nettet, og da biir plutselig ikke "hvor stor harddisk er det i nett-PCen" lengre så interessant.

Lenke til kommentar
Hva så? Asus beviste at det går fullstendig an å pakke sammen en god "netbook- distro" for Eee med linux.

 

Å kalle de bundla distroene for gode er å ta litt vel hardt i. De er helt greie om du ikke skal gjøre noe mer enn å lese mail og vg, men for alle andre anbefaler jeg en oppgradering til easypeasy som er bygget på Ubuntu Netbook Remix (tidligere kjent som Ubuntu-eee), da får du tilgang på nyere kjerner, bedre drivere, mer variert programvare og et enormt community som kan hjelpe med alt av problemer..

Lenke til kommentar
så blir spørsmålet om ikke mail og vg faktisk er hovedbruksområdet til hoveddelen av solgte netbooks i norge...

 

Sant nok ;) Men jeg hadde faktisk en kunde i butikken (en dame på rundt 50) som hadde kjøpt en Acer Aspire A150 med Linpus.. Hun holdt på å bli gal av det og følte at hun ikke hadde kontroll over maskina med det simple grensesnittet. Hun ville kjøpe Win XP.. Jeg overtalte henne til å heller prøve Easypeasy som er langt mer oversiktlig og oppdatert. Vi ser jo også på returraten av Linuxmaskiner at Xandros/Linpus ikke er det folk vil ha. Derfor lurer jeg litt på hva som må til for at de store produsentene benytter et annet system, f.eks. nevnte Easypeasy eller SuSE.

Lenke til kommentar
mulig at hun var tidligere windows bruker?

 

gamle vaner, vonde å vende og alt det der...

 

følelse av kontroll og faktisk kontroll er ikke alltid det samme, men men...

 

nei hva som skal til er ikke godt å si, ei heller hvorfor valget ble det det ble, når disse maskinene først ble planlagt...

 

Hun var Windowsbruker ja. Hun var ganske negativt stemt da hun kom inn og klaget over at hun ikke kunne gjøre som hun ville i Linpus, og hun kunne ikke sjekke om det var antivirusprogramvare installert.. Da jeg informerte om at det ikke finnes virus til linux og at hun derfor ikke trenger å betale i dyre dommer for AVprogramvare, ble hun langt mer positiv. Jeg sørget selvfølgelig for å informere om alle ting som var enklere og bedre med Linux kontra Windows ;) Dattera hennes klaget også på at det ikke gikk an å bruke WLM.. :roll: Men jeg informerte om både emesene og aMSN, og de var ihvertfall langt blidere da de forlot butikken. Håper de fikk til alt de trengte og at ting fungerer bedre for dem nå, egentlig :innocent:

 

Grunnen til at Asus valgte Xandros er vel fordi de var en av de første (Linspire/Xandros) til å tegne den MS-avtalen angående noen vage pantentpåstander etc, så de ville vel ha sitt på det tørre i forhold til kodekser og sånt.. Men sånn som markedet er nå burde noen definitivt pushe Ubuntu MID/Netbook Remix.. Måtte det gjerne bli en Nvidia Tegra-maskin :D Canonical har vel jobba med ARM tidligere også da de utvikla Ubuntu MID, så mye av grunnlaget burde jo være lagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...