Gå til innhold

Sandisk G3 SSD i 2009...


John_^

Anbefalte innlegg

Var veldig mye gøy å se her på CES i Las Vegas, men på lagringssiden synes jeg Sandisk sin nye SSD så spennende ut.

 

Skal slippes i midten av 2009 med en pris på 150$ for 30GB her i USA. Sandisk G3 SSD (trykk på disken helt til høyre)

 

post-9822-1231743012_thumb.jpg

 

post-9822-1231743028_thumb.jpg

 

De hadde også satt opp 2 laptop'er med 240GB versjonen av diskene som sto og testet read/write IOPS

post-9822-1231743045_thumb.jpg

 

De virket veldig selvsikre på at disse diskene skulle yte veldig godt i forhold til andre disker til samme pris.

De har begynt med en ny betegnelse for å beskrive ytelsen, vRPM, altså "virtual RPM". De påstår dermed at disse diskene som er oppgitt til 40.000 vRPM skal yte ca 4 ganger bedre enn en normal 10.000 RPM disk.

 

Skal bli spennende å se til sommeren :)

Endret av John_^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å prøve å sammenlikne SSD mot HDD ved å gi en tenkt virtuell RPM er bare tull. Det vi vil vite er båndbredde og IOPS, både les og skriv. Editor på storagesearch.com var oppgitt over dette 8. januar, her er hva han hadde å si:

Editor's comments:- SanDisk doesn't quote an IOPS figure for these new SSDs preferring instead to quote a proprietary 40,000 virtualRPM to indicate how they compare to hard drives.

 

The soothsaying in this press release from Web-Feet Research doesn't stand up to any realistic scrutiny. Upgrading your old notebook with an SSD is only an economic proposition if you ignore the cost of the time lost while the notebook is being upgraded - and also the time to perform the upgrade. But it does convey a useful message about what SSDs can do for new notebook performance - as described in my SSD market penetration model.

Begge linkene er til interresante artikler som har ligget på nettet en god stund. Market penetration model linken (den siste) er fra 2005 (opprinnelig fra 2003 med edits) og har noen editors updates vedlegg frem til juni 2008, og tar for seg hvordan SSD vil innta markedet. Til å ha spådd dette for over 3 år siden har han truffet veldig bra. Selve artikkelen er ikke redigert siden 2005, alle oppdateringer står merket.

 

 

Samsung som kom faktisk ut med både båndbredde og IOPS specs på sine nye SSDer, og det synes jeg var bra gjort av de. Press realease: http://www.samsung.com/us/business/semicon....do?news_id=971 (har jeg linke denne før?)

Disse er fakisk raskere enn mine 2 Mtron Pro (1. gen) i raid fra hovedkortet, og omtrent like raske som hvis jeg hadde hatt de på en ordentlig kontroller. Jeg mistenker de kommer til å koste flesk, men god ytelse er det.

 

 

Dette er Copy/paste med en liten redigering fra denne tråden om SSD. Denne SSD'en ble nevnt der 9. januar ;) Det er mye bra lesestoff der, hvis du er interresert i SSD, blandt annet benchmarks av diverse SSD og noen RAID, flere kommer.

 

Til slutt vil jeg bare kommentere det siste bildet du la ut her. 5500 random les IOPS er ikke bra til å være SSD, samsungs nye har 25.000, intels SLC har også i samme område. Zeus IOPS har 45.000 random les.

De skryter også av 424 random write IOPS, dette er omtrent det samme som en 15k rpm SAS disk kan klare. Til sammenlikning klarer Intels MLC 3300, samsungs nye 6000, og Zeus IOPS klarer 15.000.

 

Med andre ord er dette IKKE en av de kraftigste SSDene der ute, og etter min mening prøver de å skjule dette ved å bruke vRPM (som er veldig utydelig) i stedet for å liste relevante specs.

Lenke til kommentar

Som jeg også skrev så forsøkte de ikke å fortelle at dette at denne SSD'en var raskere enn alt annet, bare at den skulle være bedre enn SSD-disker til tilsvarende pris.

 

En billig SSD som yter helt greit er noe jeg ønsker meg, toppmodellene vil jo alltid være dyrere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...