Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg flytte ut uten foreldrenes tillatelse før jeg har fylt 18 år?


Gjest Flytte ut

Anbefalte innlegg

Gjest Flytte ut

Da har jeg fått nok av å bo hjemme og vuderer å flytte ut så fort som mulig. Jeg er ikke blitt 18 år enda (snart 17) så jeg lurer på om foreldrene mine må gi tillatelse dette? I så fall, må begge gjøre det eller holder det med den ene, foreldrene mine er skilt og jeg bor hos moren min hvis det skulle ha noe å si. Økonomisk kommer jeg nok til å greie meg, selv uten noe støtte, har en deltidsjobb hvor jeg tjener rundt 5 000 i måneden (enkelte måneder blir det en god del mer), stipend på 15 000 i året og rundt 30 000 på brukskontoen min (tjent selv i høst og jula) som burde være nok til sommeren som jeg skal bruke til jobbing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan flytte for deg selv ja, men om der er lurt er ikke så sikkert!

Fordi:

 

Du har ikke lov til å inngå husleiekontrakt når du er under 18 år, da det kreves samtykke fra foreldre og foreldrene kan også ta fra deg kontrakten på leien hvis du bruker det på andre ting og ikke betaler strøm osv... hvis det blir økonomiske problemer.

 

Når du fyller 18 har lov til å ta lån fra låne kassen, men du er straks 17 og da har du ikke lov.

Dine foreldre kan ta lån til deg tror jeg hvis du skulle ha behov for det ;)

 

Det var det eneste jeg kunne bidra med :)

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takker for svar :) .

 

Du kan flytte for deg selv ja, men om der er lurt er ikke så sikkert!

Fordi:

 

Du har ikke lov til å inngå husleiekontrakt når du er under 18 år, da det kreves samtykke fra foreldre og foreldrene kan også ta fra deg kontrakten på leien hvis du bruker det på andre ting og ikke betaler strøm osv... hvis det blir økonomiske problemer.

Skulle nok fått i hvert fall min far til å skrive under husleiekontrakt, så hvis man bare trenger en av foreldrene er ikke det et så stort problem :) .

 

Når du fyller 18 har lov til å ta lån fra låne kassen, men du er straks 17 og da har du ikke lov.

Dine foreldre kan ta lån til deg tror jeg hvis du skulle ha behov for det ;)

 

Det var det eneste jeg kunne bidra med :)

Har som sagt penger til å greie meg:

 

Minst 5000 krone i måneden fra jobb, gjerne en del mer, særlig i ferier hvor jeg kan jobbe en del ekstra.

 

Minst 3333,33 kroner per måned av de pengene jeg har på konto nå når jeg fordeler utover 6 måneder (skal jobbe i sommer så får en penger da), har også regnet med opptil 10 000 kroner i depositum, må dog sikkert trekke litt for møbler og lignende som må kjøpes.

 

1000 kroner i måneden i stipend.

 

Tilsammen: Minst 9 000 per måned fordelt ca slik (blir sikkert en del mer siden jeg en del måneder jobber en del ekstra):

 

3 000 - 3 500 i leie og strøm.

2000 i mat (jobber i matbutikk så får en god del mat som går ut på dato og så mye brød jeg vil ha).

380 i busskort.

1000 kroner i andre utgifter (drikke, kino, godteri, frisør, hårvoks ol).

 

= 6580 - 6880 per måned + en del som går til klær, møbler ol.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Uten tillatelse?

Ville nok fått tillatelse før jeg tok det skrittet uansett, du vil gjerne at de skal være behjelpelige med flyttingen og alt annet når det kommer til stykket.

Vel, de kan jo si at de ikke vil at jeg skal flytte ut og hvis de etter noen lov kan nekte meg ville det ha spolert utflyttingen. Hadde selfølgelig vært fint om de hadde hjulpet til med utflyttingen, men det hadde heller ikke vært noe nevneverdig problem uten deres hjelp da jeg har nok av kompiser over 18 år med bil som kunne ha hjulpet meg.

Lenke til kommentar

Når du er under 18 år er du ikke myndig, og kan heller ikke bestemme at du vil flytte for deg selv uten foreldrenes godkjennelse.

Det finnes dog lover ved spesielle tilfeller, f.eks. barnemishandling eller rusmisbruk osv.

 

Du skriver ikke noe om slike problemer her, så går ut fra at dette ikke er tilfellet. I så fall må du ha begge biologiske foreldres godkjennelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...