Gå til innhold

Får ikke til å lage 300dpi i Photoshop CS2


Anbefalte innlegg

Jeg har laget trykk til t-skjorter og cd-cover tidligere i denne oppløsningen, men nå får jeg altså ikke til å lage et bilde i 300dpi. Når jeg lager nytt dokument skiver jeg inn 300 pixels pr inch og bruker CMYK-farger i 16-bit.

 

Men når jeg laster opp bildet hos firmaet jeg skal trykke klistremerker hos får jeg beskjed om at bildet er av lav oppløsning og kan bli kornete. Lagrer som .pd-fil, men har også prøvd jpg, png og psd uten at det hjalp.

 

Når jeg åpner .pdf-filen i Adobe Reader ser teksten like bra ut uansett hvor langt inn jeg zoomer.

 

Er det noe jeg glemmer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har laget trykk til t-skjorter og cd-cover tidligere i denne oppløsningen, men nå får jeg altså ikke til å lage et bilde i 300dpi. Når jeg lager nytt dokument skiver jeg inn 300 pixels pr inch og bruker CMYK-farger i 16-bit.
Du får ikke flere piksler av at bildet har 300dpi - hvis du ikke resampler bildet også (og setter den fysiske størrelsen du skal trykke i). Uansett får du ikke mer informasjon i bildet, men du kan få overganger til å se glattere ut... Dessuten er oppløsningen fullstendig likegyldig for kvaliteten - det er bare et mål på detaljgjengivelse ved en gitt trykkstørrelse.
Lenke til kommentar

Dette er et "bilde" som jeg lager selv. Det er kun en gradient og litt tekst som er der. Så det er ikke et bilde jeg har tatt med kamera slik jeg tror at dere tror.

 

Men jeg fant en mal på hjemmesiden til de jeg skal trykke hos og der var det laget i 300 pixels pr cm og ikke inch. Så da er det fikset og det var altså dette som gjorde susen.

 

Men er det ikke pixels pr inch som er standard?

Lenke til kommentar
Men er det ikke pixels pr inch som er standard?

OK, da forstår jeg...det vanlige er å bruke inch/tomme ja. I en Photoshop jeg har er det også norsk tekst og jeg kan velge pr.cm.

Du kan jo passe på å lagre det i høyeste kvalitet da.(12 i min PS 7, - 10 tror jeg i Elements.)

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Men er det ikke pixels pr inch som er standard?

 

Det varierer fra firma til firma, noen bruker inch som standard og noen cm.

Det kommer litt ant på programmet som de bruker og hvor det programmet ble laget.

Men det lønner seg alltid å høre med det firma hvilken type standard de går etter, sann man slipper så mye problem etter tid.

Lenke til kommentar
Du får ikke flere piksler av at bildet har 300dpi

 

Etter som jeg har forstått når det gjelder det her, normalt når vi lager et nytt dokument i PS, så er standarden 72 pixels/inch, Det vill si på godt Norsk 72 Pixels per tommer. Når du øker den till 300, da vil det seg selv si at du putter 300 pixels per tommer, og det er derfor filene til bilde blir også veldig stor på grunnen av det her.

Har selv hatt et problem under et prosjekt i gamle dager når vi skulle lage en plakat med veldig mye detaljer og stort, bare den filen kom på over 100mb

Lenke til kommentar

Ja, men det vert jo ikkje fleire pikslar av å auke DPI, og filstorleiken avheng heller ikkje av DPI. Prøv sjølv. Lag ei ny fil, og lagre den med 72dpi. Auk dpi til 300, og lagre ein kopi. Filene vert nok like store.

 

Men, om ein har eit krav om 300dpi, må biletet ha fleire pikslar for å skrive ut i same storleik som ein hadde fått med 72dpi, ettersom ein skal ha fleire pikslar per lengdeeining på papiret.

Lenke til kommentar
Ja, men det vert jo ikkje fleire pikslar av å auke DPI, og filstorleiken avheng heller ikkje av DPI. Prøv sjølv. Lag ei ny fil, og lagre den med 72dpi. Auk dpi til 300, og lagre ein kopi. Filene vert nok like store.

 

Men, om ein har eit krav om 300dpi, må biletet ha fleire pikslar for å skrive ut i same storleik som ein hadde fått med 72dpi, ettersom ein skal ha fleire pikslar per lengdeeining på papiret.

Du har helt rett.. Hvis du erstatter dine "dpi" -tekster til PPI,, DPI og PPI er IKKE det samme.. DPI da er det snakk om hvor bra en printer er ( no sånt ), det står for dots per inch. Mens PPI står for pixels per inch. Og ja, som de fleste siste kommenterte her, så er det sant at forandring av PPI'en forandrer ikke størrelsen på fila elr bildet.

 

:D

Lenke til kommentar

Ja, det er sant, hadde vore betre å skrive PPI. Fann forresten ein liten forklaring på DPI vs. PPI, so eg legg ved den:

http://www.akam.no/artikler/opplosning_..._egentlig/57015[/url] ']Svært mange har et forhold til enheten [dpi], som er en enhet som brukes ved utskrift. Det er et mål på hvor mange individuelle prikker en skriver kan gjengi på papiret. Mange blekkskriver har «utrolige» 2400 dpi. Det som er viktig å merke seg da, er at disse skriverne gjerne har 5-6 forskjellige farger, og at hver «dot» er en subpiksel i denne sammenhengen. Antar man seks farger, gir 2400dpi en oppløsning på 300 piksler per tomme (ppi) når man skriver ut bildet – altså det beste øyet kan oppfatte uten hjelpemidler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...